Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2011-08-14, 23:01
Medlem
En gång köpte jag en ask Paradis (jag tycker den är godast, finns marsipan med i den) o åt upp allithop utom dom jag inte tyckte om. Dom slängde jag. Ingen i min familj sa nåt. Alla tyckte det var helt i sin ordning. O det var inte ens jul!

Vi brukar äta upp dom askar vi får av andra, typ på jobbet o så. Tror inte det har hänt att mina föräldrar köpt en själva. Av nån anledning äter dom bara hallon- o lakritsbåtar (i godisväg alltså) o engelsk konfekt, även på julafton.
2011-08-14, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ramsay
Alltid när det är jul eller något sånt tas "dyrchokladen" fram och en religiös akt börjar där reliken ska vandra mellan personer som max får ta en pralin per gång . Sedan vandrar den till alla praliner på första lagret är slut och då börja man knega av andra lagret. Tycker det är så skrattretande, monotomt och dekadent det kan bli. Bara därför måste man starta en tråd så man kan få sig ett gott skratt och höra andras folk historier .

Kom igen köpte fan två askar för typ 50 spänn efter jul på Coop . Värst är då gammelfolket, speciellt 50-60talister som blivit uppmorskade av sina föräldrar som endast max sugit på 1öres polkagrisar och fått kanske äta en bit choklad i sin ungdom. Sen kommer dom här argumenten om att värdesätta saker och ting , dubbelmoralens klockor slår extra hårt vi jul då man vanligtvis frossar i sig mat i överflöd men chokladen ska då anses som lyx. Choklad är inte lyx numera , tider förändras , men jag vet svaren , dom äldre är avundsjuka och arga. I deras ungdom så var inte choklad lika tillgängligt, praliner var riktigt lyx , gud vad dom ville ha det i munnen . Det dom tog som en omöjlighet är nu möjlighet för den nya generation, därför lider många av chokladkomplex .
Dom vill bestraffa oss , dom vill se oss lida , självklart vet dom inte det själva. Men man hör alltid dom gnälla om att dagens ungdom är bortskämd , otränade och totalt värdelösa .

Har stor släkt så varit med om en hel del historier gällande Alladinlådorna mystik haha , för det mesta håller man bara käften och låter saker rinna ut i sanden om man kommer in på diskussion för man vet att en djupare diskussion lika skulle vara hopplös. Har påpekat ett och annat tex att det är maskintillverkat, tillgängligheten på choklad och såna saker och det har verkligen uppfattats som provoaktivt, ändå sitter folk som tända ljus i sin låtsas julandavärld . Det mest fantatiska med jul är nog när man sitter där vid julbordet och tänker på vilket drös av människor man har i sin närhet och att man bedömmer dom på ett rättvist sätt utan att egentligen bry sig , t ex ser på någon som är ful och tänker "fyfan vad ful " sen går över till någon och tänker "fyfan vad snygg personen är" , osv. Jul är rehabilterande för många då dom får urladda sig lite.

Åter till dyrchokladen , jag tycker alladin/paradis inte är lyxig, det är en jävla billig choklad. Tycker det hela är så löjligt gällande dessa askar , varje år ska den dyka upp och störa. Sen babblar folk om traditioner, traditioner kan man väl ändra på .

Vad tänker ni? berätta era historier

Förhelvete varför umgås du med såna jävla spån ( Ja jag menar dem sur gamla PK asen till släktingar du beskrev )

Jag skulle aldrig umgås med såna AS har inte åkt på "kalas" etc till min "släkt" sen jag var 10 år.

Jul firas extremt jävla restriktivt eftersom jag har spridit en extremt otrevlig stämning och förbjudit dem att hälsa på mig på födelsedagar på min brors födelsedag etc. Antingen hotat kärringjäveln hemma eller fejkat sjukdom då jag var mindre har även förbjudit besök. Endast farföräldrarna är med vid högtider och morföräldrarna kommer väldigt sällan eftersom det är deras sida av släkten jag har attackerat

Helvete vad jag hatar såna AS till släktingjävlar och barn fyfan har jagat bort dem jävla svinen som WT morsorna har fött fram och fått dem at thata mig så dem aldrig kommer på besök
2011-08-17, 01:50
Medlem
Porryhatters avatar
Har ni en chokladask finns det två saker som ni kan göra med den.

Rysk Roulette

Vem av er har inte gjort misstaget att "prova något nytt" eller råkat ta fel chokladbit? För att sedan få kalla rysningar i hela kroppen, tillsammans med ett bisarrt ansiktsuttryck när första tuggan tagits och smaken utsöndrats i munnen.

Har man ätit från en chokladask någon gång så har man fått lära sig att många, om inte alla chokladasktillverkare är renodlade sadister. Som förmodligen sitter hemma i sitt lyxhus och bara njuter av tanken på hur många stackars människor som tagit fel chokladbit.

Du behöver:

En Dealer.
2+ spelare.
Ett rött pannband till varje deltagare.
En eller flera chokladaskar. (Beroende på hur många av varje choklad det finns och deltagarantal.
En bunke/skål.

Regler:

Man får inte tjuvkolla under spelets gång.
Man får inte ha försöka lära sig chokladen, exempelvis genom att kolla på locket vad alla bitar innehåller.
Man får inte dricka något under spelets gång.
Har man väl satt sig vid bordet, så får man inte lämna spelet.
Man måste äta upp biten man tagit, och får inte spotta ut.
Tar spelaren för lång tid på sig under sin omgång, så får dealern skrika på denne och dela ut örfilar för att öka tempot.

Hur man spelar:

Alla spelare sätter sig vid ett bord och placerar bunken/skålen i mitten. Alla deltagare (utom dealern) sätter sen på sig det röda pannbandet för ögonen, så att man inte kan se något. Dealern lägger sen en av vare chokladbit i bunken/skålen och blanda om. Därefter början man leken genom att låta en spelare i taget ta en chokladbit ur bunken/skålen. När spelaren ha tagit en chokladbit, så fyller dealern på med en ny. När inga nya bitar finns att ersätta, så får spelarna äta tills alla bitar tagit slut i bunken/skålen.

Är man lyckligt lottad så slipper man alla vidriga smakbomber, till skillnad från ens kamrater.

Släggpraliner

Vill man inte spela "Rysk Roulette" så kan man göra släggpraliner av vissa chokladbitar som har ett lättagbart innehåll. Alcogel till det finns bland annat att köpa på apoteket.

Instruktionsvideo, hur du tillverkar "Släggisar".
http://www.youtube.com/watch?v=v-1u6d6uBG0
Senast redigerad av Porryhatter 2011-08-17 kl. 01:56.
2022-01-03, 09:38
Hmm.
Om man tycker 50:- är mycket och man bara köper en ask hmm. Då har man det inte gott ställt.

Man brukar ju få en ask per person..

Hmm
2022-01-03, 09:52
Medlem
Ghastens avatar
Precis det den billigaste skräp chokladen som gpr att köpa. Folk köper en förpackning av bara farten.
2022-01-03, 10:01
Medlem
Katzyns avatar
Nu är det ju helt vanlig billig marabou choklad i dem visserligen, men det är väl samtidigt lite sunt att ha respekt både för priset och för kalorierna och inte bara vräka i sig hur mycket som helst. Säger väl egentligen snarare kassa saker om vår generation att man tyckt det vore rimligt att köpa en ask en vardagskväll och trycka i sig själv.
2022-01-03, 10:03
Tja, om man som jag aldrig någonsin äter tjoklaaaad (utom när jag är sugen ) så är det faktiskt ganska trevligt med ett par praliner ur Alladinlådan. Man ska inte försöka vara så himla märkvärdig, saker är inte bättre bara för att de är dyrare.
2022-01-03, 10:28
Medlem
LKKINGENs avatar
Det är väl bara gratulera reklammakarna som lyckats få folk att köpa den "delyx" produkt i en himla massa årtionde.
Om nu folk vill lyxa till det på julafton med en Paradisask så får dom väl göra det och så kan ni andra stoppa i er en låda Merci istället
2022-01-03, 10:40
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramsay
Har påpekat ett och annat tex att det är maskintillverkat, tillgängligheten på choklad och såna saker och det har verkligen uppfattats som provoaktivt, ändå sitter folk som tända ljus i sin låtsas julandavärld .
Alla praliner (av samma sort alltså) ser exakt likadana ut, så det är väl helt uppenbart att det är maskintillverkat även om man inte tänker på att det säljs Aladdinaskar till varenda jävla familj i hela landet runt jul.
Själv föredrar jag att hälla upp en påse Polly i en skål
2022-01-03, 10:49
Moderator
pbos avatar
Chokladaskar är inte ett relationsämne. Vidare diskussion hänvisas till delforum Godis, frukt och snacks där flera trådar finns t.ex. denna:

(FB) Varför köper ingen Aladdin längre?

Denna tråd låses.

/mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här