2011-08-12, 22:07
Medlem
Shoebills avatar
Ni får ursäkta följande svammel, men jag känner för att skriva av mig och förhoppningsvis få några kloka råd…

Det är så att jag tvivlar på det mesta i mitt liv – mitt val av yrke, partner, vänner, bostadsort, husdjur, fritidssysselsättningar m.m. Jag tror jag har ganska lätt att se negativt på saker och funderar på om jag skulle vara lyckligare om situationen var annorlunda. Jag är snart färdigutbildad inom mitt yrke, men jag kan inte sluta fundera på om det kanske finns det något som passar mig bättre. Den yrkesbana jag har valt halkade jag mer eller mindre in på. Det är dock något jag gillar och som alla yrkesvalstester jag har gjort pekar på.

Till historien hör också att jag sedan många år tillbaka är mer eller mindre konstant stressad (spänd i hela kroppen, huvudvärk till och från, dubbla hjärtslag), lider av ångest och får panikattacker (även om dessa två bitar är hyfsat under kontroll just nu). Ett dödsfall inom familjen för några år sedan fick mig att börja tänka onyttigt mycket på döden, och en rädsla att plötsligt dö finns fortfarande hos mig. Jag är väldigt känslig för mina kroppssignaler och överanalyserar ibland minsta hjärtslag. Jag har tidigare fått hjälp för min panikångest av mediciner (fungerade inte ett piss), psykologer, kuratorer och KBT-terapeuter under flera års tid, dock inte sedan några månader tillbaka då min terapeut ansåg att hon ”inte kunde lära mig något mer”.

Det är speciellt på kvällarna/nätterna som alla jobbiga tankar infinner sig. Vissa nätter känns allt meningslöst. Vad fan ska man leva för? Vad är meningen med allting? Jag funderar över vem jag egentligen är – vad vill jag och vad är viktigt för mig? Jag kommer aldrig fram till något utan det slutar alltid med att jag avleder hjärnan med något tills jag somnar. Ibland blir jag rädd för mig själv och tror att jag kommer bli galen eller göra något dumt.

Hur vet man när man har valt rätt? Hur kommer man fram till vad man vill här i livet när dessa insikter inte kommer automatiskt? Är det värt att sträva efter att vara fullt nöjd med sin livssituation? Är andra ”normala” människor det, eller tvivlar alla på sina val?
Citera
2011-08-12, 22:14
Medlem
gsonjuniors avatar
Har det exakt likadant som dig faktiskt. Förutom panikattackerna då!

För mig känns det som att jag vill uträtta så mycket mer här i livet men vet inte hur och vad jag vill göra. Vilket leder till att jag känner mig meningslös och börjar fundera på mina val i livet, likt dem du säger!

Har även problem med att släppa saker, grämer mig ordentligt mycket över saker jag gjort och andra gjort "mot" mig. Vilket leder till att jag förmodligen bara får sämre och sämre självförtroende. Vore det inte för att jag har en fantastisk vacker flickvän och får en del ögon på mig från andra håll så vet jag fan inte hur jag skulle må psykiskt. Samtidigt som det bara blir värre på den fronten med, då flickvännen nu bor i annat land och jag kompenserar det med att försöka gå på strikt diet och träna oftare.

Hoppas någon kommer med vettiga förslag och råd.

Edit: Jag har det varken illa ställt, dåligt med kompisar eller är arbetslös. Ändå saknas det så mycket...
Citera
2011-08-12, 22:19
Medlem
Capeenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoebill
Ni får ursäkta följande svammel, men jag känner för att skriva av mig och förhoppningsvis få några kloka råd…

Det är så att jag tvivlar på det mesta i mitt liv – mitt val av yrke, partner, vänner, bostadsort, husdjur, fritidssysselsättningar m.m. Jag tror jag har ganska lätt att se negativt på saker och funderar på om jag skulle vara lyckligare om situationen var annorlunda. Jag är snart färdigutbildad inom mitt yrke, men jag kan inte sluta fundera på om det kanske finns det något som passar mig bättre. Den yrkesbana jag har valt halkade jag mer eller mindre in på. Det är dock något jag gillar och som alla yrkesvalstester jag har gjort pekar på.

Till historien hör också att jag sedan många år tillbaka är mer eller mindre konstant stressad (spänd i hela kroppen, huvudvärk till och från, dubbla hjärtslag), lider av ångest och får panikattacker (även om dessa två bitar är hyfsat under kontroll just nu). Ett dödsfall inom familjen för några år sedan fick mig att börja tänka onyttigt mycket på döden, och en rädsla att plötsligt dö finns fortfarande hos mig. Jag är väldigt känslig för mina kroppssignaler och överanalyserar ibland minsta hjärtslag. Jag har tidigare fått hjälp för min panikångest av mediciner (fungerade inte ett piss), psykologer, kuratorer och KBT-terapeuter under flera års tid, dock inte sedan några månader tillbaka då min terapeut ansåg att hon ”inte kunde lära mig något mer”.

Det är speciellt på kvällarna/nätterna som alla jobbiga tankar infinner sig. Vissa nätter känns allt meningslöst. Vad fan ska man leva för? Vad är meningen med allting? Jag funderar över vem jag egentligen är – vad vill jag och vad är viktigt för mig? Jag kommer aldrig fram till något utan det slutar alltid med att jag avleder hjärnan med något tills jag somnar. Ibland blir jag rädd för mig själv och tror att jag kommer bli galen eller göra något dumt.

Hur vet man när man har valt rätt? Hur kommer man fram till vad man vill här i livet när dessa insikter inte kommer automatiskt? Är det värt att sträva efter att vara fullt nöjd med sin livssituation? Är andra ”normala” människor det, eller tvivlar alla på sina val?

Jag har liknande funderingar som dig, valde jag rätt, skulle jag gjort si eller så istället? Har funderat på dessa frågor nu i något år och för mig personligen så har jag insett att det finns inga rätt eller fel.

Man kan bara reagera och handla på det man vet vid tillfället, det går inte gräma sig över saker när de redan skett. Efteråt kan man självklart känna att "fan, varför gick jag inte höger istället för vänster?" men det kunde du inte veta hur det skulle bli senare.

På frågan varför vi lever och liknande kommer jag nog aldrig få något svar på men jag ska fanimig ta vara på det när jag kan. Jag är just nu 18 år och när jag ligger på min dödsbädd vill jag känna att jag har levt livet och gjort allt jag velat. Tagit de chanser jag fått och spenderat min tid med de jag vill. Jag vill inte ångra mig senare i livet så därför har jag det i tankarna när jag fattar mina beslut i livet - kommer jag ångra mig senare att jag inte följde med på resan? Ja det kommer jag göra, därför väljer jag att följa med.

Likadant orkar jag inte lägga min energi/tid på småsaker, jag bryr mig inte så mkt utan flyter hellre med strömmen och bryr mig mer om det som verkligen handlar om mig.

Capeena
Citera
2011-08-12, 22:24
Medlem
Shoebills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsonjunior
Har även problem med att släppa saker, grämer mig ordentligt mycket över saker jag gjort och andra gjort "mot" mig. Vilket leder till att jag förmodligen bara får sämre och sämre självförtroende.

Jag har också jättesvårt att släppa saker! Kan komma att tänka på saker jag sagt eller gjort för många år sedan. Det kan vara pyttesmå skitsaker som jag fortfarande skäms och mår dåligt över, trots att den andra människan troligen inte ägnat en tanke åt händelsen sedan den inträffade.
Citera
2011-08-13, 01:05
Medlem
Transmissons avatar
Tror det är ett tecken på bristande självkännedom/självrespekt. När man är förvirrad över sina motiv i livet, dvs. inte vet vad man vill, så är det lätt att man hänger upp sig på småsaker. Om man inte vet vad det är som får en att må bra eller vad som får en att må dåligt så kan man lätt inbilla sig att ens misstag definierar vem man är som människa, och så lägger man allt fokus kring dem

Mitt tips till TS är att skriva ner fem saker som du är tacksam för samt fem saker som varit bra under dagen. Då kommer du inse att de små sakerna verkligen har genomslagskraft och lägga mer av ditt fokus på dem än saker som du inte har
Citera
2011-08-13, 13:51
Medlem
Shoebills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transmisson
Mitt tips till TS är att skriva ner fem saker som du är tacksam för samt fem saker som varit bra under dagen. Då kommer du inse att de små sakerna verkligen har genomslagskraft och lägga mer av ditt fokus på dem än saker som du inte har

Tack Transmisson, det låter som ett bra råd. Ska testa detta och se om jag kan bli lite lyckligare...
Citera
2011-08-13, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoebill

Pengar, karriär mm är bara väghinder. Det finns en andlig mening men det går bortom att enbart TRO på en Gud tex.
Citera
2011-08-13, 17:30
Medlem
Leffe-pa-Lagrets avatar
Hej!

Det är lätt att tappa kursen och känna att något viktigt saknas i livet. Hur kan man ändra detta?

Jag tror att självkännedom är en grundförutsättning. Dvs en utvecklad identitet och klar självbild.
Utifrån denna och genom diverse erfarenheter, misslyckanden och insikter kan du utvecklas och göra det som är viktigt just för dig.

Steg 1. Att känna sig själv ordentligt. Vet man inte vem man är så är det givetvis orimligt att veta vad man vill och vad som är viktigt.

Steg 2. Utgå från dina värderingar, egenskaper, förutsättningar, drivkrafter och skapa en uppfattning om som viktigt just för dig. Vad prioriterar du i livet? Vad uppskattar du mest? Tillämpa det sen för att få klarhet i t ex val av:

- Yrke- och yrkesroll. Var kommer du bäst till din rätt i och kan tillföra något viktigt

- Vilken typ av partner och vänner kan du växa bäst tillsammans med.

Steg 3. Sätt upp en plan för hur du ska nå i mål.

Steg 4. Var inte rädd för att misslyckas. Börja med ett litet steg i taget.

Citera
2011-08-13, 18:10
Medlem
Capeenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe-pa-Lagret
Hej!

Det är lätt att tappa kursen och känna att något viktigt saknas i livet. Hur kan man ändra detta?

Jag tror att självkännedom är en grundförutsättning. Dvs en utvecklad identitet och klar självbild.
Utifrån denna och genom diverse erfarenheter, misslyckanden och insikter kan du utvecklas och göra det som är viktigt just för dig.

Steg 1. Att känna sig själv ordentligt. Vet man inte vem man är så är det givetvis orimligt att veta vad man vill och vad som är viktigt.

Steg 2. Utgå från dina värderingar, egenskaper, förutsättningar, drivkrafter och skapa en uppfattning om som viktigt just för dig. Vad prioriterar du i livet? Vad uppskattar du mest? Tillämpa det sen för att få klarhet i t ex val av:

- Yrke- och yrkesroll. Var kommer du bäst till din rätt i och kan tillföra något viktigt

- Vilken typ av partner och vänner kan du växa bäst tillsammans med.

Steg 3. Sätt upp en plan för hur du ska nå i mål.

Steg 4. Var inte rädd för att misslyckas. Börja med ett litet steg i taget.

Låter som en väldigt sund plan, utgå från den och gör det så bra du kan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in