Citat:
Ursprungligen postat av Category
Finns det verkligen inte en person som har nån aning?

Det kan vara ett antal faktorer som står på tok.
Till att börja med så är det en stor skillnad på att titta på video och att redigera video.
De flesta icke linjära videoredigeringsprogrammen konverterar om varje bildruta till okomprimerad RGB medans den jobbar med materialet, medans när man tittar på det i en filmspelare så är det i komprimerad YUV. Dra upp aktivitetshanteraren och kolla processoranvändningen när du tittar på materialet i moviemaker.
Inledningsvis kan det vara så att du försöker redigera i hårt komprimerat material, är det inte dv eller råkomprimerat så finns helt enkelt inte alla bilderna utan bara nyckelbilder och skillnader mot dessa.
Testa att konvertera det till DV eller om du har plats för det till råformat. En populär codec är huffyuv.
Nästa sak som kan stå på tok är prestandamässig, din maskin kanske inte orkar med det hela, har dock svårt att tänka mig med tanke på att jag redigerade dv utan problem 1999 på en gammal skrotburk, p3 på 350 mhz och 512 mb ram. En städad och defragmenterad hårddisk hjälper dock helt klart till.
Till sist så vill jag understryka att materialet bör vara i samma storlek, annars brukar de flesta programmen kuka ur. Dvs om klipp 1 är i 640x480 och nästa i 768x540 och klippet därpå är 1980x1080 så glöm det. Se till att allt är i samma upplösning och i samma format. Även ljudet.
Kör allt materialet genom avidemux eller någon xilisoft produkt och se till att det matchar.
Lycka till!