• 1
  • 2
2011-08-13, 13:24
Medlem
glocc44s avatar
om man laddar ned musik bevisar man ju bara att man inte bryr sig ett skit om musikern. Jag köper min musik för att bevisa att jag är dedikerad. Det finns för fan spotify nu för tiden. Köp Premium för hundra spänn kan du lyssna på så mycket musik du vill och du sätter lite pengar i fickan på musikerna.
Citera
2011-08-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TiberiusGracchus
Vi har massa miljonärer och miljardärer. Hur har de blivit rika? Genom eget arbete? Har de arbetat tolv timmar om dagen i tusen år? Nej, de har stulit av andra.

Jag vet att det är off topic, men hur menar du?
Citera
2011-08-13, 18:49
Medlem
Tjafsarns avatar
Under londonupploppen så gjorde människor som de gör under laglöshet, roffar åt sig. Nu är det mer eller mindre laglöst land, och dessutom socialt accepterat att stjäla kultur via internet, så då gör människor på samma vis. Den stora skillnaden är att upploppsmakarna säger rakt ut att de gör det så länge de inte åker dit, medan idioterna på fildelningsforumet har miljarder efter miljarder med bortförklaringar för vad de gör. I grund och botten så vill de bara döva sitt dåliga samvete eller lura sig själv.
Citera
2011-08-13, 18:53
Medlem
Tjafsarns avatar
Citat:
Det kan man väl säga. Men hela samhället bygger ju på stöld. Vi har massa miljonärer och miljardärer. Hur har de blivit rika? Genom eget arbete? Har de arbetat tolv timmar om dagen i tusen år? Nej, de har stulit av andra.

Det intressanta är ju då, för den bildade, vad man gör under sina tolv timmar eller två minuter på arbetet. Uppfinner man glödlampan? Städar man tolv toaletter? Vilket värde skapar glödlampan? Vilket värde skapar tolv tillfälligt rena toaletter? Vad kan man byta dessa värden mot? Vilka har skapat resurser att byta mot andra resurser? Osv osv. Saker du tyvärr inte fattar.
Citera
2011-08-13, 22:48
Medlem
EjjaPejjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjafsarn
Under londonupploppen så gjorde människor som de gör under laglöshet, roffar åt sig. Nu är det mer eller mindre laglöst land, och dessutom socialt accepterat att stjäla kultur via internet, så då gör människor på samma vis. Den stora skillnaden är att upploppsmakarna säger rakt ut att de gör det så länge de inte åker dit, medan idioterna på fildelningsforumet har miljarder efter miljarder med bortförklaringar för vad de gör. I grund och botten så vill de bara döva sitt dåliga samvete eller lura sig själv.
Vad har upploppen i London med det här att göra?
INGET!

Nu ska jag vara seriös.
Det är en viss skillnad. Ladda ner är några få knapptryck, snattar du får du ex möta expeditens och en ev väktares blick när du lämnar affären.
Känns inte som de gör en direkt ekonomisk förlust för att jag klickar på ladda ner.
//EP
Citera
2011-08-13, 22:48
Medlem
Wincidis avatar
Citat:
Det kan man väl säga. Men hela samhället bygger ju på stöld. Vi har massa miljonärer och miljardärer. Hur har de blivit rika? Genom eget arbete? Har de arbetat tolv timmar om dagen i tusen år? Nej, de har stulit av andra.

Så funkar det. Men de som har makten har naturligtvis också makten att göra sin form av stöld laglig.

Har de verkligen stulit? Att stjäla är ju att ta någons egendom utan tillåtelse, så det är knappast stöld att bli rik på att suga ut arbetare, att bli rik på slavar är dock stöld då de inte frivilligt ger dig rikedomen, och ja jag vet, fattiga människor har ofta få val för att klara vardagen men det ändrar inte faktumet att de är av fri vilja de arbetar 12 timmar, för även om alternativet är att svälta till döds så finns ett val vilket gör att det inte är stöld.
Citera
2011-08-13, 22:52
Medlem
Mycket bra och välskrivet svar. +1
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem