2011-08-12, 18:20
Medlem
Vet inte om denna tråd ligger rätt, men känns som att det handlar om förberedelse till drogodling så då borde det stämma.

Har tänkt beställa odlingsutrustning samt frön från nätet för att äntligen prova på och odla. Är lite nojjig över om polisen eller banken t.ex. kan se om jag beställer från odlingsbutiker och cb-frö butiker?

Har letat lite överallt men inte hittat en tråd som behandlar detta ämne. Så här kommer några frågor:

Tänk att det t.ex. står på mitt kontoutdrag "Odlingsbukten 3000kr" "Cannabisseeds 600 kr". Är detta något som banken skulle få lov att informera poliser om? Kan polisen se köp gjorda till dessa sorters företag? Kan dessa transaktioner samt en lite höjd elförbrukning ge rätt till en husrannsakan? Kan dessa butiker ge ut information om köpare till polisen?

Kom på att med nya lagen om nätdroger som trädde i kraft gäller väl även cannabisfrön? Om dessa inte går igenom tullen, borde då inte mottagarens adress skrivas upp och misstänkliggöras för förberedelse till narkotikabrott?

Väldigt mycket frågor men hoppas någon kan svara på detta

MVH
Citera
2011-08-12, 18:51
Medlem
brisingrs avatar
Tråden passar bättre i Juridik.

Svarar ändå på det jag vet. Odlingsutrustning är inte olagligt att köpa. Inte heller cannabisfrön. Däremot utgör kombinationen av dessa föremål "förberedelse till narkotikaframställning".

Ett tips, använd en bulvan. Om Polisen mot förmodan skulle göra ett hembesök finns det inget hemma hos denna. Som tack för hjälpen kan du alltid bjuda på ditt högkvalitativa gräs!

För att lugna nerverna, chansen är minimal för en razzia. Odlingsutrustning och frön beställs dagligen utan konsekvenser. Följ bara mitt tips och du kommer ha dunderröka om några månader.
Citera
2011-08-12, 19:09
Medlem
Du menar då alltså att min polare (som inte tänker odla) köper grejerna? Vad tror du om elförbrukning? Tänk att jag bor i en 1a och jag tex. veggar 125W och blommar med 200W? kommer detta ge en markant ökad elförbrukning, eller en förbrukning som är långt över "normalt"?

Tack för ditt svar btw
Citera
2011-08-13, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FortuneFaded
Tänk att jag bor i en 1a och jag tex. veggar 125W och blommar med 200W? kommer detta ge en markant ökad elförbrukning, eller en förbrukning som är långt över "normalt"?

Nej, det är inget som kommer märkas överhuvudtaget. Du kan lika gärna ha köpt en TV eller vad som helst, inget som kommer väcka uppmärksamhet alltså.
Citera
2011-08-21, 10:57
Medlem
idjuuts avatar
Man ska inte säga att det är helt riskfritt heller, även om chansen må vara liten. Det finns faktist människor som har åkt dit just pga vad dom beställt på nätet. Det är ju heller inte ett absolut måste att man ska köpa professionell utrustning på nätet. Folk har ju lyckats skitbra med LE, som man kan betala för kontant i en stormarknad nära dig :P då finns det inget som kopplar dig till nått "skumt" heller.
Citera
2011-08-21, 11:05
Bannlyst
Det bästa är att åka kollektivt, inget regnr på bil, alt. åka med kompis. inhandla allt i butik.
finns flertal butiker som säljer odlingsutrustning både i malmö, göteborg och stockholm.
Citera
2011-08-21, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FortuneFaded
Vet inte om denna tråd ligger rätt, men känns som att det handlar om förberedelse till drogodling så då borde det stämma.

Har tänkt beställa odlingsutrustning samt frön från nätet för att äntligen prova på och odla. Är lite nojjig över om polisen eller banken t.ex. kan se om jag beställer från odlingsbutiker och cb-frö butiker?

Har letat lite överallt men inte hittat en tråd som behandlar detta ämne. Så här kommer några frågor:

Tänk att det t.ex. står på mitt kontoutdrag "Odlingsbukten 3000kr" "Cannabisseeds 600 kr". Är detta något som banken skulle få lov att informera poliser om? Kan polisen se köp gjorda till dessa sorters företag? Kan dessa transaktioner samt en lite höjd elförbrukning ge rätt till en husrannsakan? Kan dessa butiker ge ut information om köpare till polisen?

Kom på att med nya lagen om nätdroger som trädde i kraft gäller väl även cannabisfrön? Om dessa inte går igenom tullen, borde då inte mottagarens adress skrivas upp och misstänkliggöras för förberedelse till narkotikabrott?

Väldigt mycket frågor men hoppas någon kan svara på detta

MVH

För att just slippa att något sådant händer så använder man sig av målvakt, för att vara på säkra sida*
Citera
2011-08-21, 13:08
Medlem
idjuuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CcZer0
För att just slippa att något sådant händer så använder man sig av målvakt, för att vara på säkra sida*

Kan tänka mig att polisen är väl medveten om att folk använder sig av målvakter, man får se till att ha en som pallar trycket när farbror blå väl kommer och jävlas, som inte säger vemsom egentligen ska ha utrustningen. Rätt obvious men säger det ändå bara :P
Citera
2011-08-21, 13:26
Medlem
Tjacktorskens avatar
Har man en polare i målet som inte galer som en tupp såfort polisen börjar hota med fängelse, så är det ingen fara. Välj en som inte är dömd för något och som har ett fast arbete/sysselsättning som inte du är direkt kopplad till så går det som smort.

Värt att tänka på är ju att man kanske inte ska röka på hela dagarna när man kör farmen, håll hjärnan klar så att du kan vara beredd på minsta lilla. Och ha alltid ett ställe i backup ifall det skulle knasa sig, så att ni kan flytta plantorna dit.

Vet inte mycket om gräsodling, men jag är paranoid så min hjärna är fylld med nyttiga planer i olika scenarion.
Citera
2011-08-22, 02:27
Medlem
skattefrisituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idjuut
Kan tänka mig att polisen är väl medveten om att folk använder sig av målvakter, man får se till att ha en som pallar trycket när farbror blå väl kommer och jävlas, som inte säger vemsom egentligen ska ha utrustningen. Rätt obvious men säger det ändå bara :P

du har kollat för mkt på cops..polisen jävlas inte med folk som inte har gjort något kriminellt..en målvakt ska själv inte ha gjort något olagligt eller ha nåt hemma.då behöver dem heller inte svettas..
Citera
2020-01-08, 10:51
Medlem
Köp så mycket du kan kontant i butik. Frakta inte skiten samtidigt med fröer i bilen om du ska odla på annan plats. Polisen tog några här uppe för några år sedan då de korkat nog hade allt tillsammans i bilen. Köp lite tomatfröer så kan du ju hävda tomatodling om någon undrar över din utrustning.
Citera
2020-01-13, 15:54
Medlem
catipillahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelseende
Köp så mycket du kan kontant i butik. Frakta inte skiten samtidigt med fröer i bilen om du ska odla på annan plats. Polisen tog några här uppe för några år sedan då de korkat nog hade allt tillsammans i bilen. Köp lite tomatfröer så kan du ju hävda tomatodling om någon undrar över din utrustning.

Exakt, eller tänk om de fastnar i tullen! Då kanske de blir problem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in