2011-08-12, 13:23
Medlem
ipodnanos avatar
Jag har precis flyttat in i en studentlägenhet där bredband ingår i hyran. Det finns dock en begränsning som gör att man blir avstängd om man använder sig av mer än 50 gigabyte skickad data under ett dygn. Överskrider du den gränsen blir du avstängd från nätverket. För mottagen data finns det ingen gräns.

Jag kan absolut ingenting om sådant där, men vad jag vet är att jag gillar att streama fotboll över nätet. Under en helgdag när jag inte har annat för mig kan det ibland bli uppemot tre-fyra matcher om dagen. Hur mycket nätverkstrafik går åt till detta? Finns det någon risk att jag överskrider gränsen?

Låt säga att jag streamen har hastigheten 800 kb/s. Är det så enkelt som att jag räknar på det?
Citera
2011-08-12, 13:28
Medlem
FettRandoms avatar
Rätta mig någon om jag har fel.
När du streamar tar du endast emot data, alltså kan du streama obegränsat.
Citera
2011-08-12, 13:34
Medlem
50Gb per dag?! då ska du allt ligga i om du ska lyckas
Men skulle säga att du inte kommer att ha några problem med detta om du inte har en tv streaming server ståendes i garderoben som skickar strömmar till folk.

Om du tänker streaming som att lyssna på radio och TV så går det en liten ström av data till dom men borde inte vara mer än några mb ut per dag.
Citera
2011-08-12, 14:19
Medlem
ipodnanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FettRandom
Rätta mig någon om jag har fel.
När du streamar tar du endast emot data, alltså kan du streama obegränsat.

Citat:
Ursprungligen postat av murmeldjuren
50Gb per dag?! då ska du allt ligga i om du ska lyckas
Men skulle säga att du inte kommer att ha några problem med detta om du inte har en tv streaming server ståendes i garderoben som skickar strömmar till folk.

Om du tänker streaming som att lyssna på radio och TV så går det en liten ström av data till dom men borde inte vara mer än några mb ut per dag.

OK, detta känns som betryggande svar. Och nej, jag har inga ambitioner att skicka ut strömmarna själv. Jag vill enbart, så att säga, ta del av dem själv.
Citera
2011-08-12, 15:01
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ipodnano
OK, detta känns som betryggande svar. Och nej, jag har inga ambitioner att skicka ut strömmarna själv. Jag vill enbart, så att säga, ta del av dem själv.
Jag har ett svagt minne av av att vissa stream-tjänaster använder P2P, isåfall tar det lite på upp-hastigheten. Om du till exempel kollar på youtube använder du nästan ingen upp-hastighet alls.

Om du har på datorn 10 timmar per dag måste du ladda upp i 11.11Mb/s för att komma upp i den gränsen. Så det är inget du behöver oroa dig för. Skaffa nån mjukvara för att mäta bandbredd om du vill vara paranoid.
Senast redigerad av Lucidity 2011-08-12 kl. 15:03.
Citera
2011-08-12, 17:40
Medlem
ipodnanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidity
Jag har ett svagt minne av av att vissa stream-tjänaster använder P2P, isåfall tar det lite på upp-hastigheten. Om du till exempel kollar på youtube använder du nästan ingen upp-hastighet alls.

Om du har på datorn 10 timmar per dag måste du ladda upp i 11.11Mb/s för att komma upp i den gränsen. Så det är inget du behöver oroa dig för. Skaffa nån mjukvara för att mäta bandbredd om du vill vara paranoid.
Det ska med andra ord väldigt mycket till för att jag ska överskrida gränsen på det sättet. Tack för svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in