Hej!
Till att börja med så vill jag säga att jag är väldigt okunnig vad gäller bilar, men efter att ha pratat med bekanta (som också kollat på problemet)- Så tänkte jag kolla med er om ni har någon idé vad detta problem kan ha för orsak.
Jag har en Honda Accord 87'. Funkar kanon (konstigt nog). Den senaste tiden så har det blivit omöjligt att köra på motorväg. Så fort jag kört över 80 km/h i en liten stund så går temperaturmätaren bananas och bilen håller på att koka- då kör jag av på en mindre väg, och efter någon minut så går den genast ner. Har bra med vatten i kylaren, och enligt min bilkunnige vän så har inte detta något med själva kylaren att göra.
Jag kan köra i mindre hastigheter hur länge som helst. Så fort jag kommer upp över 80 går det snett.
Någon som har erfarenhet av detta? Tänkte kolla, innan jag lämnar in bilen till verkstad!
Kan vara vattenpumpen men det skulle också kunna vara termostaten som inte öppnar tillräckligt. Kan också vara så att du fått rost eller andra avlagringar som satt sig i kylaren.
Börja med att kolla så du har rätt nivå kylarvatten. Om du har tur så har du för lite Ganska vanligt att slangarna spricker och börja läcka när dom får några år på nacken