2011-08-12, 11:18
Medlem
Jag har kommit upp i åren så nu skall jag köpa min sista företagsbil, tanken är att lösa ut den när jag går i pension om 18 mån. och köra den i 10 år. Vad skall jag välja? Prisläge max 300.000:-
Förutsättningar:
Disel som drar max 0,5. Tror att besinpriset kommer att ligga på 20:- under nästa högkonjuktur.
Kombi alt. kombi cupé.
Skall hålla att köra i 10 år.
Mest landsvägskörning.
90% av tiden 2 i bilen.
Tacksam för några goda råd.
Mvh
Kravatten
Citera
2011-08-12, 11:23
Medlem
Nu är jag väldigt oerfaren på firmabilar men mina taxikollegor tycker att Saaben är bekväm, går bra, bra lastutrymme osv, kanske nåt att fundera på? Själv kör jag passat och det är fan inte det bekvämaste!
Citera
2011-08-12, 11:52
Medlem
Har kört Saab tidigare, får ej köpa Saab. (Finns Saab kvar).
Jag bor redan i någon av de två största städerna, men om du läste min fråga så stod det 90% landsvägskörning.
Citera
2011-08-12, 20:50
Medlem
mumses avatar
Ska du ha en diesel i minst 10 år ska du noga kolla vad det kostar att byta partilkelfilter på just den modellen du tänkt välja...om det behöver bytas öht. Ingen rolig utgift för en privatperson då man ofta räknar med en milkostnad på ca 1:-/mil för partikelfilter.
Citera
2011-08-13, 00:40
Medlem
klinger75s avatar
hej , mitt råd är att gå över budgeten , du betalar några tusenlappar extra men får sedan en bil du ka njutna av i 10 år.

hade jag varit i dina kläder hade jag käpt en Lexus eller Mercedes . Lexus om förnuftet får råda Mercedes om känslorna . Du Kan få En lexus 200 d i comfort utförande för 330K med rabatt hamnar du troligen runt 300k .

En c klass mercdes är även inom räckhåll, särskilt om du lyckas hitta ett demo ex , normalt får man köpa bilar som gått upp till 1000 mil , och det kan det vara värt om man får skinnklädsel automat och panoramatak.....

din analys om bensinpriset är troligen korrekt men då borde då gå på gas eller hybrid vilket kommer bli mer fördelaktigt , särskilt efter 5 år då du åker på fulla skatter
Senast redigerad av klinger75 2011-08-13 kl. 01:24.
Citera
2011-08-13, 00:52
Medlem
Rod Steeles avatar
Varför inte en Subaru Legacy station 2,0D?

Säker, praktisk, högt andrahandsvärde, hög driftsäkerhet, 3 första servicar fria. Iofs så drar den kanske aningen mer än du önskar...
Citera
2011-08-13, 00:55
Medlem
Skit i Saaben. Det du vill ha är en Mercedes eller en Volvo.
Citera
2011-08-13, 01:12
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rod Steele
Varför inte en Subaru Legacy station 2,0D?

Säker, praktisk, högt andrahandsvärde, hög driftsäkerhet, 3 första servicar fria. Iofs så drar den kanske aningen mer än du önskar...

vem bryr sig om andrahandsvärde om man tänker 10 år ? då är bilen slut ändå enda chansen är att köpa premiun dvs mercedes , lexuas , bmw, audi .

10år subaru runt 30K
10år mercedes runt 50-60k...

är man plus 55 ska man åka i bil med klass... dvs mercedes möjligvis lexus om man ska ta en asiat...
Citera
2011-08-13, 12:17
Medlem
Rod Steeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
vem bryr sig om andrahandsvärde om man tänker 10 år ? då är bilen slut ändå enda chansen är att köpa premiun dvs mercedes , lexuas , bmw, audi .

10år subaru runt 30K
10år mercedes runt 50-60k...

är man plus 55 ska man åka i bil med klass... dvs mercedes möjligvis lexus om man ska ta en asiat...

Oj, här blev det äpplen och päron...

Ska man göra relevanta jämförelser av andrahandsvärden (som enligt dig inte är viktigt för 10 år gamla bilar) måste det vara mellan bilar med samma ursprungliga inköpspris. Men jag håller med dig om att Mercedes fortfarande värderas högt som begagnade, vilket med tanke på dess fallande kvalitet och servicenivå de senaste decennierna är en av få anledningar att överväga en sådan.

Att åka med klass: Tja är det viktigt så åker man ju till synes med klass de första åren i en jämförelsevis klent utrustad MB, BMW eller Lexus. Efter 6-7 år är det väl bara löske folk ur socialgrupp 2 och 3 som tycker att det fortfarande är klass...

Nä, fick jag välja mellan en välrenommerad, välutrustad, säker, rymlig större bil med fyrhjulsdrift kontra en mindre, klenare utrustad bakhjulsdriven bil så är valet självklart. Hade budgeten däremot varit större hade nog valet blivit annorlunda.
Citera
2011-08-13, 15:12
Medlem
fittkompiss avatar
En Skoda Superb Combi kanske vore något. Tror att den drar lite mer än 0,5 men det är enligt mig en väldigt trevlig bil. Den ser riktigt bra ut i kombiutförande också.
Citera
2011-08-13, 16:52
Medlem
serbers avatar
Volvo S/V60 DRIVe helt klart, drar strax under 0.50 vid pendling.
Citera
2011-08-13, 19:53
Medlem
VW Golf diesel har låg förbrukning, en kompis har en och han säger att den ligger lätt under 0,5 och som miljöbil är den skattefri i 5 år. Problemet är att jag vet inte vad skatten blir när de 5 åren har gått, vilket man kanske bör kolla om man inte kör så mycket.

Gasbil har nämnts och har du gasmack där du bor är det klart intressant, låga driftskostnader, bra förmånsbeskattning och låg fordonsskatt även efter 5 år. Tror man på höga bensinpriser i framtiden kan man chansa på på gasbil även om det inte finns gasmack i närheten eftersom nätet håller på att byggas ut. Med ett bensinpris över 20 spänn skulle utbyggnaden inte gå långsammare.

Jag kan inte alla gasbilar, men det finns V70 Bifuel och några VW, men jag tror inte att det finns någon gasdriven Golf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in