2011-10-28, 10:53
Medlem
yesyesfreddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Det blir bara bättre och bättre för varje avsnitt! Sketchen med negern var ju bäst
Att du använder N-ordet visar vilken white trash du är. Du kanske inte har lärt dig stava till "afrosvensk"? Vad var det som var så roligt med den sketchen? Vissa saker skämtar man inte om. Så är det bara. Frågan är om vi behöver ännu en värdelös serie som fiskar i grumliga vatten.
Citera
2011-10-28, 11:01
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yesyesfredde
Att du använder N-ordet visar vilken white trash du är. Du kanske inte har lärt dig stava till "afrosvensk"? Vad var det som var så roligt med den sketchen? Vissa saker skämtar man inte om. Så är det bara. Frågan är om vi behöver ännu en värdelös serie som fiskar i grumliga vatten.
Jag var så nära att skriva ett långt, ilsket svar på det här men så inser jag att du nog bara skojar/trollar. För det gör du väl?
Det är så skönt att sexan väljer att göra den här serien. SVT och tv4 hade ju aldrig gjort det, men sexan förknippar man ju redan med en grabbigare approach, så en serie om sex och sprit är inget som får dem att riskera att förlora rykte. Sedan att serien är en sådan succé är ju bara toppen!
Citera
2011-10-28, 11:06
Medlem
Seanns avatar
Citat:

Ska vi börja härma jänkarna och säga afrosvenskar nu?
Citera
2011-10-28, 11:17
Medlem
yesyesfreddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag var så nära att skriva ett långt, ilsket svar på det här men så inser jag att du nog bara skojar/trollar. För det gör du väl?
Varför skulle jag trolla? Trodde du inte att det fanns antirasister på Flashback?

Citat:
Det är så skönt att sexan väljer att göra den här serien. SVT och tv4 hade ju aldrig gjort det, men sexan förknippar man ju redan med en grabbigare approach, så en serie om sex och sprit är inget som får dem att riskera att förlora rykte. Sedan att serien är en sådan succé är ju bara toppen!
Ja, men ska man skämta om invandrare så ska man göra det med stil och klass. Inte så här urbota korkat som gjordes på Karatefylla. Jag tror tom att det kan vara brottsligt. Men jag är inte jurist. Om det finns någon jurist i tråden så kan ju den ge sin syn på saken.
Citera
2011-10-28, 11:34
Medlem
yesyesfreddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seann
Ska vi börja härma jänkarna och säga afrosvenskar nu?
Ja, det tycker jag. Om de har svenskt medborgarskap så kan man även kalla dem svenskar. Men alla vill nog inte bli kallade svenskar, det där får man lyssna av och anpassa till individen. Om en svensk medborgare med afrikanskt ursprung inte vill kallas svensk så kanske han/hon hellre vill kallas afrosvensk? N-ordet bör endast användas av afrikaner när afrikaner, afrosvenskar etc sinsemellan skojar med varandra. Att som icke-afrikan använda N-ordet ser jag inget som helst behov av, ej ens i komiska TV-program. Till "Karatefyllas" försvar så får jag väl ändå tillstå att N-ordet inte användes. Men det låg liksom där i luften. Hela den sketchen andades N-ordet. Och det är inte okej.
Senast redigerad av yesyesfredde 2011-10-28 kl. 11:37.
Citera
2011-10-28, 11:46
Medlem
Citat:
Ja, det tycker jag. Om de har svenskt medborgarskap så kan man även kalla dem svenskar. Men alla vill nog inte bli kallade svenskar, det där får man lyssna av och anpassa till individen. Om en svensk medborgare med afrikanskt ursprung inte vill kallas svensk så kanske han/hon hellre vill kallas afrosvensk? N-ordet bör endast användas av afrikaner när afrikaner, afrosvenskar etc sinsemellan skojar med varandra. Att som icke-afrikan använda N-ordet ser jag inget som helst behov av, ej ens i komiska TV-program. Till "Karatefyllas" försvar så får jag väl ändå tillstå att N-ordet inte användes. Men det låg liksom där i luften. Hela den sketchen andades N-ordet. Och det är inte okej.

Vid ett tillfälle då det underlättar signalement på en viss person osv, kan det vara bra om det finns ett ord som får folk att fatta att det är en neger/"person med afrikanskt ursprung" som vi talar om. Och där anser jag det vara viktigt att använda just ordet neger, för att tvätta bort dess nedsättande stämpel. Precis som bögar på senare år börjat kalla varandra för bögar. Hoppas negrerna/"kalla de vad du vill" själva börjar förstå detta och fokuserar på att motarbeta folk som har något emot dem pga deras hudfärg ISTÄLLET för folk som bara utan ont uppsåt nämner dem.
Citera
2011-10-28, 11:48
Medlem
Angående sketchen med negern fick den mig att må dåligt, den enda sketchen jag alltid spolar över när jag nu sitter och kollar på avsnitten om och om igen. Den var tråkig, alltför utdragen och jag ville bara att den där tjejen skulle "skjutas" (precis som tjejen som hade midsommarfest och blev rosenrasande när en snubbe ville sjunga sin snapsvisa).

Och angående den synnerligen bisarra stämpel som två användare här i tråden besläktat programmet med som ett program för målgruppen wt, måste han (tuffkatt) tänka på Stefan och Krister som en "icke-white-trash-rolig" serie. Rätta mig om jag har fel, tuffkatt. Men Karatefyllas kritiker (som uppfattar Karatefylla som ett wt-program) har själva erkänt att Stefan och Krister tilltalar dem (och sålunda programmets motsats), se tidigare inlägg av yesyesfredde. Å ena sidan har vi alltså Karatefylla, å den andra Stefan och Krister. Jag tror att de flesta skulle göra samma indelning som mig beträffande de båda humortypernas anhängare. Å ena sidan har vi högutbildade/akademiker/stadsbor, å den andra lågutbildade/bonniga/white trash.

För övrigt. Rolig sketch från programmet www.youtube.com/watch?v=oNz4YJCoSaw samt på minnesstunden efter begravningen då party-Freddan dyker upp från ingenstans "HOO JA! Schysst fest!! Wohoo!"
Citera
2011-10-28, 12:14
Medlem
robomans avatar
Citat:
Varför skulle jag trolla? Trodde du inte att det fanns antirasister på Flashback?
Jodå, det finns folk med alla möjliga åsikter här så det var inget som förvånade mig. Däremot att du kastar ur dig "white trash" så fort en person använder ordet neger istället för ditt nypåhittade "afrosvensk" kan knappast ses som seriöst.
Det här är fel forum för ännu en diskussion om rasism, men jag skulle inte tycka att någon är rasist bara för att denne refererar till sketchen i fråga som "sketchen med negern". Det är ju målande. Alla förstod vilken han menade. Skulle han skriva "sketchen med killen från Solna, ni vet han med mohicanfrisyr"?
Nej, jag vet ju att du vill att han ska skriva "sketchen med afrosvensken", men det är ju bara en fråga om ens språkbruk. Det ligger knappast någon värdering i sig i användandet av ordet neger, och det brukar vara tydligt i sammanhanget när det sägs för att vara kränkande. Det var det klart inte i det här fallet.

Angående sketchen håller jag med om att den inte var så rolig. Den var aldrig riktigt kul, och den där krypande känslan av obehag när hon gör bort sig blir inte skoj alls när de drar ut på den så länge. Hade de nöjt sig med det som sades när han satt i fotöljen hade sketchen kommit undan som helt ok.
Citera
2011-10-28, 13:05
Medlem
erikbes avatar
Orka hålla på att tjafsa. Tycker man inte om serien så behöver man inte kolla.

Angående sketchen med den färgade mannen så är ju faktiskt meningen att man ska må lite dåligt över tjejens beteende
Citera
2011-10-28, 14:18
Medlem
yesyesfreddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan86
Större WT-humor än Stefan o Krister lär väll knappast gå att hitta?

Riktigt dåligt är det i alla fall. Hur kan du kalla det sofistikerad humor?
Stefan o Krister är så långt ifrån WT-humor du kan komma. Såg du ens klippet?
http://www.youtube.com/watch?v=ajdgY73Vli8

Karatefylla är däremot WT/rasse-humor.

Till skillnad mot den trashiga och unkna snubbelhumor som "bjuds" på i Karatefylla, så finns det på andra håll en hel del sofistikerad och djup humor, tex från våra invandrare. Följande två mästerklipp kan vi direkt tacka invandringen för:
http://www.youtube.com/watch?v=zdAHueOU6Cc&ob=av2n
http://www.youtube.com/watch?v=Y-DgwXABJ9Q

Citat:
Ursprungligen postat av ggr
Vid ett tillfälle då det underlättar signalement på en viss person osv, kan det vara bra om det finns ett ord som får folk att fatta att det är en neger/"person med afrikanskt ursprung" som vi talar om.
Nej, det finns inga acceptabla anledningar för att använda N-ordet. När det gäller signalement så finns det heller ingen anledning att nämna hudfärgen. Sådant spär bara på främlingsfientliga krafter. Afrikaner är ofta mörkhåriga. I signalementet bör man därför säga att man söker "en mörkhårig man, ca 20 år".

Citat:
Och där anser jag det vara viktigt att använda just ordet neger, för att tvätta bort dess nedsättande stämpel.
N-ordet bör endast användas afrikaner emellan, och då med glimten i ögat. Fast du kanske vill kallas idiot, för att tvätta bort den nedsättande stämpeln i ordet "idiot"?

Citat:
Precis som bögar på senare år börjat kalla varandra för bögar. Hoppas negrerna/"kalla de vad du vill" själva börjar förstå detta och fokuserar på att motarbeta folk som har något emot dem pga deras hudfärg ISTÄLLET för folk som bara utan ont uppsåt nämner dem.
Det där är typiskt white trash-resonemang från din sida. Använder man N-ordet så har man ett ont uppsåt, det går inte att tolkas på annat sätt.

Citat:
Angående sketchen med negern fick den mig att må dåligt, den enda sketchen jag alltid spolar över när jag nu sitter och kollar på avsnitten om och om igen.
Citat:
Angående sketchen håller jag med om att den inte var så rolig. Den var aldrig riktigt kul, och den där krypande känslan av obehag när hon gör bort sig blir inte skoj alls när de drar ut på den så länge. Hade de nöjt sig med det som sades när han satt i fotöljen hade sketchen kommit undan som helt ok.
Jag kan meddela er att jag nu skickat iväg ett mejl till TV6. Där ber jag dem att censurera bort just den sketchen.
Citera
2011-10-28, 14:29
Medlem
Von.Larssons avatar
Angående scenerna med tjejen och afrohannen så är den inte menad att vara åt det rasistiska hållet. Snarare tvärtom era nötter. Dom spelar ju på hur urbotat dumma människor kan vara. Här gestaltar hon den iq befriade små rasisten som tror att alla mörka är från Afrika och lever i hyddor. Lär han hur man fungerar i en modern miljö osv.

Men ni ska allt vrida på allting va? Ena dagen säger ni att alla människor är djur. För att sedan bli skogstokiga om någon säger att svarta (negrer) är djur!
Citera
2011-10-28, 15:02
Medlem
yesyesfreddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von.Larsson
Angående scenerna med tjejen och afrohannen så är den inte menad att vara åt det rasistiska hållet. Snarare tvärtom era nötter. Dom spelar ju på hur urbotat dumma människor kan vara. Här gestaltar hon den iq befriade små rasisten som tror att alla mörka är från Afrika och lever i hyddor. Lär han hur man fungerar i en modern miljö osv.
Det är du som är en nöt! Det spelar ingen roll vilken den bakomliggande tanken till skämtet är. Skämtet är rasistiskt. Jag förstår inte hur någon ens kan försvara ett sådant "skämt". Men jag har skrivit ett mejl till TV6 och bett dem att censurera bort den scenen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in