2011-08-12, 04:28
Medlem
Tja!

Nu är det så att jag har körkort om 1 månad ungefär, och nu är det dags och köpa en ny bil.
Jag har själv samlat upp till 100 000 kr och har blivit lovad av mina föräldrar runt 100-150 000kr.

Jag vill gärna ha en sportslig 2-dörrars bil med manuell växel. Vill gärna (självklart) att den ska vara i god skick. Bensinsnål och låg skatt är alltid positivt men jag är öppen även för bilar med något högre skatt och driftkostnad.

Dem flesta brukar säga antingen en Golf eller en BMW. Men båda bilarna är så uttjatade att jag helst går på något annat snyggt. Men som sagt, alla tips är jag tacksam för.

Vad har ni, som är mer erfarna, och rekommendera? Skicka gärna länk!

Tack!
Citera
2011-08-12, 05:09
Medlem
tipset jag skulle ge dig är att inte köpa en så dyr första bil
Citera
2011-08-12, 05:40
Medlem
användarnmnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReCo1L
Håller med. Om du inte har massa andra pengar så skulle jag aldrig köpa en så dyr första bil om jag vore du. själv köpte jag en bil för 200 000 som första bil och är toppennöjd med det.

OnT. Hur mycket bil har du egentligen kört? Hur vet du att det är just manuell du vill ha? Automat med paddlar kanske vore något? Varför 2dörrars? Jobbigt när du ska skjutsa vänner eller ska ha in packning till skidsemestern.

Har du inga andra saker du vill ha eller har funderat över? Några ex:
Fyrhjulsdrift: Smidigt som fan på vintern och skönare på sommaren också.
Utrustning som gps, lädersäten, dragkrok osv.
Diesel eller bensin?
Kombi eller sedan?
Stark motor eller svagare/snålare?
Årsmodeller? (Nya fräscha eller mer extrema men äldre bilar?)

Vad har du för intressen och vad ska du ha bilen till?
Senast redigerad av användarnmnet 2011-08-12 kl. 05:51.
Citera
2011-08-12, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReCo1L

Skulle precis ge samma råd!

Det blir garanterat en dyr läxa..

Hade jag hundra lakan när jag var en snoris med nytaget körkort så skulle jag göra helt andra saker än att kasta dom på en bil!...

.
Citera
2011-08-12, 07:39
Medlem
FiskOdlarns avatar
Saab 9-5 combi hade jag valt vad kan en sån kosta? Runt 50? Perfekt som första bil
Citera
2011-08-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av användarnmnet
Håller med. Om du inte har massa andra pengar så skulle jag aldrig köpa en så dyr första bil om jag vore du. själv köpte jag en bil för 200 000 som första bil och är toppennöjd med det.

OnT. Hur mycket bil har du egentligen kört? Hur vet du att det är just manuell du vill ha? Automat med paddlar kanske vore något? Varför 2dörrars? Jobbigt när du ska skjutsa vänner eller ska ha in packning till skidsemestern.

Har du inga andra saker du vill ha eller har funderat över? Några ex:
Fyrhjulsdrift: Smidigt som fan på vintern och skönare på sommaren också.
Utrustning som gps, lädersäten, dragkrok osv.
Diesel eller bensin?
Kombi eller sedan?
Stark motor eller svagare/snålare?
Årsmodeller? (Nya fräscha eller mer extrema men äldre bilar?)

Vad har du för intressen och vad ska du ha bilen till?

Jag är i slutet på hela "ta-körkort" processen. Har övningskört i några månader nu och jag är mer eller mindre redo för uppkörning. (Behöver bara öva in accelerationsfälts samspel) och jag segade med halkan så jag gör inte den föränn början av september. Jag har kört lite privat med automat och jag har övningskört med manuell, både diesel och bensin.

Fyrhjulsdrift är alltid något bra. Däremot har jag inte det som ett krav direkt så om en bil som annars är perfekt men inte har fyrhjulsdrift hade jag köpt. Jag kör ganska försiktigt.

Dragkrok är alltid bra. Men jag har min Mammas bil jag kan låna om jag någonsin skulle behöva. Lädersäten vill jag hemskt gärna ha, eller jalafall inte tygsäten. Sen kan man ju alltid köpa en GPS till en bil som saknar.

Jag har prövat både bensin och diesel. Jag föredrog bensin. Diesel kändes tyngre. (Jag vet att dieselmotor kräver mindre bränsle)

Ang. motor känner jag att kanske jalafall minst 200 hästkrafter. Helst mellan 200-250.

Jag bryr mig mer om själva bilens utseende och att den ska vara fräsch än att den ska vara extrem. Jag känner dessutom att tvådörrars(med baksäten) hade varit perfekt för mig. Jag vill inte ha en för stor och tung bil. En sedan känns mer som en familjebil tycker jag.

Jag kommer nog mer använda bilen till att köra vanligt. Dem flesta av mina vänner bor cirka 4 mil ifrån mig så det blir mycket körande mellan mig o dem. Sen kör jag gärna till skolan, ica osv. Jag hatar buss och tåg så det blir nog mest bil när jag åker inom Sverige. Kanske händer det någon gång att jag kör genom Europa, fast jag hade kanske flygit istället.

Jag gillar faktiskt inte Saab så mycket. Däremot är Volvo översnygga tycker jag, men dem känns mer som familje.
Senast redigerad av Laivenpeuze 2011-08-13 kl. 18:03.
Citera
2011-08-13, 18:12
Medlem
aoos avatar
En volvo C30 då? Har faktiskt inget emot dom, även fast det kanske inte är den roligaste bilen..
Finns ju med T5 motorn på 220 hästar men då är det ju varken så bensinsnålt eller billigt att skatta längre..
Citera
2011-08-13, 18:12
Medlem
Facades avatar
Förstår inte varför folk tycker att man ska köra en sunkig 740 som första bil.
Alla kör inte lika illa som ni gör.

Något med låg skatt säger du?
Jänk.
Det är otroligt låg skatt och försäkringen är näst intill obefintlig på vissa.
http://www.blocket.se/ostergotland/Ford_Mustang_SVT_Cobra_Terminator_34187844.htm?ca= 9&w=3

Ford 4.6L motor är helt fenomenal. Med denna special Mustang (den går under samma försäkring och skatt som vilket mustang som helst) har enligt papper 390hk original men det finns de som fått över 400 sträcket från fabrik på hjulen.
Trimma? Bara slå på en ny kompressor så har du mycket mer hästar.
Citera
2011-08-13, 18:28
Medlem
Här har du en bra volvo för en kille som dig.

http://bit.ly/pRckhn
Citera
2011-08-13, 20:07
Medlem
hah jag trodde först det där var någon länk till något dumt. Den bilen var faktiskt schysst. Intressant

Ps. Jag kanske borde tillägga att jag bor i Skåne
Senast redigerad av Laivenpeuze 2011-08-13 kl. 20:10.
Citera
2011-08-13, 20:46
Medlem
CommonKnowledges avatar
Alfa Romeo GT! http://www.blocket.se/hela_sverige?q=alfa+romeo+GT&cg=1020&w=3&st=s&ps=& pe=&mys=2000&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw =&ca=14&l=0&md=th&sp=1&cb=1&cbl1=6
Uppfyller majoriteten av dina krav!
Citera
2011-08-13, 20:57
Medlem
diemydarlings avatar
Köp en skitbil så räcker det med trafikförsäkring, köper du en dyrare bil så tillkommer det ju dyra försäkringar som inte är så roliga att betala, om du nu inte är ruskigt intresserad av en viss bil. Men en Corvette C5 eller en Mustang med v8 ligger väl i den prisklassen? Mustangen funkar ju på vintern också.
Senast redigerad av diemydarling 2011-08-13 kl. 21:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in