• 1
  • 2
2011-08-12, 04:34
Medlem
Schoolbagges avatar
Tänk på denna, TS: Hur kan vi veta att det blåa jag ser är densamma blåa som du ser? Det du uppfattar som blått kanske jag uppfattar som, t ex, rött. Det är bara det att det är omöjligt att förklara/beskriva hur en färg ser ut, så man kan inte "jämföra" med andra. Det jag uppfattar som blått är blått för mig enbart för att det har just det namnet. Namnet är densamma för alla människor, men sjävla färgen kanske uppfattas olika!

Lite luddigt, men ni förstår nog.
Citera
2011-08-12, 13:50
Medlem
Mister.Gypsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schoolbagge
Tänk på denna, TS: Hur kan vi veta att det blåa jag ser är densamma blåa som du ser? Det du uppfattar som blått kanske jag uppfattar som, t ex, rött. Det är bara det att det är omöjligt att förklara/beskriva hur en färg ser ut, så man kan inte "jämföra" med andra. Det jag uppfattar som blått är blått för mig enbart för att det har just det namnet. Namnet är densamma för alla människor, men sjävla färgen kanske uppfattas olika!

Lite luddigt, men ni förstår nog.
Jag förstår hur du menar, intressant tanke faktiskt! Då vi inte kan se in i andra invididers tankar utan bara våra egna!

~Mister.Gypsy
Citera
2011-08-12, 16:29
Medlem
Ett test för folk med slagruta är ju att man ställer upp 10 tunnor, en med vatten i och låter dem peka ut vilken de tror har vatten. Om någon skulle hitta vatten tex 10 ggr av 10 så skulle vi ju acceptera att det finns något där. Att de inte kan det är ju ett tecken på att de bara gissar utan att mäta något som finns.

Ett liknande test kan göras för färger.

Rita en rad med tecken likt den där tvåan. Om jag sedan kan gissa rätt flera gånger i rad så måste du ju acceptera att det finns något där som jag kan detektera. Ett färgsynstest är kanske 5 tecken blandat siffror och bokstäver, det är 1/1G chans att man gissar rätt på alla och sådana test ges till typ alla barn i Sverige. Trotts det så är det långt mer än en på miljarden som faktiskt klarar 5/5. Alltså är det starkt bevisat att färger faktiskt finns och inte är påhittade av hjärnan.

Skillnad i färg är fysiskt sett skillnad i den reflekterade våglängden. Det är ju inte bara människor som kan se detta heller. Instrument som mäter våglängd kan också detektera detta och gissa rätt på ett sådant test.
Citera
2011-08-12, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dudin
Ojdå. Tror jag lämnar diskussionen. Inget illa menat.

Haha, jag tror jag struntar i att ge mig in i diskussionen utav, antagligen samma anledning du lämnade den!
Citera
2011-08-12, 19:43
Medlem
Mister.Gypsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
Rita en rad med tecken likt den där tvåan. Om jag sedan kan gissa rätt flera gånger i rad så måste du ju acceptera att det finns något där som jag kan detektera. Ett färgsynstest är kanske 5 tecken blandat siffror och bokstäver, det är 1/1G chans att man gissar rätt på alla och sådana test ges till typ alla barn i Sverige. Trotts det så är det långt mer än en på miljarden som faktiskt klarar 5/5. Alltså är det starkt bevisat att färger faktiskt finns och inte är påhittade av hjärnan.
Skillnad i färg är fysiskt sett skillnad i den reflekterade våglängden. Det är ju inte bara människor som kan se detta heller. Instrument som mäter våglängd kan också detektera detta och gissa rätt på ett sådant test.
Intressant, finns det någon som har utfört något liknande test som finns dokumenterat? Skulle gärna läsa om det då jag finner färger och det seende intressant. Dock är jag lite nyfiken, dessa personer kanske har öppnat det tredje ögat som jag har läst lite on i mina intressanta böcker hemma.

~Mister.Gypsy
Citera
2011-08-13, 05:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mister.Gypsy
Intressant, finns det någon som har utfört något liknande test som finns dokumenterat? Skulle gärna läsa om det då jag finner färger och det seende intressant. Dock är jag lite nyfiken, dessa personer kanske har öppnat det tredje ögat som jag har läst lite on i mina intressanta böcker hemma.

~Mister.Gypsy

Jag tror du kommer ha svårt att få seriösa svar, just eftersom folk, inklusive jag själv, inte tror på övernaturliga saker till att börja med. Och sen för att det brister i sin logik. Färger går nämligen att bevisa med spectrumeters, och sen så går ett sådant test enkelt att göra, och i princip alla barn som får göra någon sorts psykisk hälsoundersökning idag får göra dessa test med bilder med prickar där siffror visar sig med hjälp utav olika färger.
Det inte bara finns inte någonting övernaturligt eller andligt med det sättet vi uppfattar ljus/färger, utan det är även otroligt enkelt att bevisa. Kan du förklara lite närmare vad du menar med just vad det skulle vara som det "tredje ögat" skulle se?
Citera
2011-08-14, 18:28
Medlem
Mister.Gypsys avatar
Det tredje ögat är kopplat med pannchakrat. Det tredje ögat kan se vad som döljer sig där inne.

~Mister.Gypsy
Citera
2011-08-15, 06:43
Bannlyst
Citat:
Det tredje ögat är kopplat med pannchakrat. Det tredje ögat kan se vad som döljer sig där inne.

~Mister.Gypsy

Tack så mycket för förklaringen. Jag tror vi är klara här!
Citera
2011-08-15, 12:22
Medlem
Citat:
Vem är det egentligen som har bestämt att vi som kan se färger har rätt slags syn? Tänk istället om det är vi som är färgblinda och de riktiga färgblinda ser rätt? Vem har sagt att just de personerna som är färgblinda ser fel?

~ Mister.Gypsy

Därför att när man ser färger har man en större spektra att utgå ifrån, är man färgblind har man ett mindre.

Förstå att ett mindre urval inte kommer på första plats ^^
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in