2011-08-11, 18:00
Medlem
Separatists avatar
Jag vet att jag har sett ett par romer här på FB, och jag hoppas att ni hittar hit och svarar!

Jag har ett par frågor till er om er livsstil och syn på människor utanför eran egen kultur och krets:

1. Varför väljer ni att leva skiljt från resten av samhället, många av er sätter inte ens era barn i skolor? Ni lever och flyttar runt i grupp och kan ni inte någonsin känna att ni bara vill slå er till ro och bli en del av samhället i Sverige?

2. Varför tar ni till eran hotfulla/kaxiga attityd för att få som ni vill, tror ni verkligen att det löser problem och får eran vilja igenom? Tror ni inte på ett lugnt och civiliserat samtal?

3. Många gånger har jag råkat utför att romer (dock inte alla) tränger sig i kön, släpper sina ungar fria utan uppsyn, stjäler i butiker osv. Vad är det som gör att ni tror att ni har rätt till det?

Jag skulle vilja ha ärliga svar och inte några plattityder som t.ex "Men vi är ju så jefla krymma vetty" osv. Ta in frågeställningen och diskutera erat sätt och eran kultur utefter det jag nämnt.

Tack!
Citera
2012-01-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatist
Jag vet att jag har sett ett par romer här på FB, och jag hoppas att ni hittar hit och svarar!

Jag har ett par frågor till er om er livsstil och syn på människor utanför eran egen kultur och krets:

1. Varför väljer ni att leva skiljt från resten av samhället, många av er sätter inte ens era barn i skolor? Ni lever och flyttar runt i grupp och kan ni inte någonsin känna att ni bara vill slå er till ro och bli en del av samhället i Sverige?

2. Varför tar ni till eran hotfulla/kaxiga attityd för att få som ni vill, tror ni verkligen att det löser problem och får eran vilja igenom? Tror ni inte på ett lugnt och civiliserat samtal?

3. Många gånger har jag råkat utför att romer (dock inte alla) tränger sig i kön, släpper sina ungar fria utan uppsyn, stjäler i butiker osv. Vad är det som gör att ni tror att ni har rätt till det?

Jag skulle vilja ha ärliga svar och inte några plattityder som t.ex "Men vi är ju så jefla krymma vetty" osv. Ta in frågeställningen och diskutera erat sätt och eran kultur utefter det jag nämnt.

Tack!

Hej tänkte svara på dina frågor...

1. För att svenska samhället är inte byggt på våra traditioner o vi väljer att hålla fast vid våra traditioner. Och alla flyttar inte runt i grupp o så där det är samma sak som att jag skulle säga ALLA svenskar våldtar sina barn o dödar folk osv. Själv är jag 21 år o har bott i samma stad i samma lägenhet i 16 år till jag flyttade hemifrån o nu har jag slått mig i ro i linköping ... Och går i skolan också
2.Jag personligen har kort stupin men jag tror inte att alla zigenare har det.
3. Tränger sig i kön gör jag inte heller iallafall inte oftare än en svensk. Har inga barn men skulle jag har skulle dom få fett med stryk om dom stal nått nångång

Svarade faktist så ärligt jag kunde

Jo a så har jag gått i skolan enda sen dagis upp till 9 o fortsätter i gymnasie nivå nu

Peace
Senast redigerad av bevapnad-tjockis 2012-01-17 kl. 17:56.
Citera
2012-01-17, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bevapnad-tjockis
För att svenska samhället är inte byggt på våra traditioner o vi väljer att hålla fast vid våra traditioner.

Tycker du att det är rätt att stjäla för att det ingår i era traditioner?
hur upplever du människor omkring dej? visar dom förakt?
eller vet dom inte att du är zigge eller inte?

Har alltid haft en bild i mitt huvud att alla Zigenare är väldigt Tjuvaktiga av sej, stämmer detta till viss del eller är det bara trams?

seriösa svar upskattas
Citera
2012-01-18, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Tycker du att det är rätt att stjäla för att det ingår i era traditioner?
hur upplever du människor omkring dej? visar dom förakt?
eller vet dom inte att du är zigge eller inte?

Har alltid haft en bild i mitt huvud att alla Zigenare är väldigt Tjuvaktiga av sej, stämmer detta till viss del eller är det bara trams?

seriösa svar upskattas

Nee asså det där stämmer ju inte att det är våra traditioner även om vissa gör de jag tror också att det beror mycke på att zigenare får inte jobben lika lätt som svenskarna o att folk fått för sig då att zigenarman som snor en bröd bit till sina barn för att han inte får några jobb och kan inte betala för så snor alla zigenare som har jobb o bra med pengar så det är bara trams, skitsnack att zigenare snor om dom har pengar i fickan och det att zigenare är tjuvaktiga kan jag förstå om det verkligen är kris inga pengar, ingen mat o så då blir den ljusaste svennen tjuvaktig också... Men att det skulle ingå i traditioner är bara skitsnack tror det är barnsliga människor som bara vill ha nån anledning att öppna käften kanske du hör själv... men det kan ju va att du fått den bilden som många många andra pga att ofta är det zigenaren som måste göra det pga inga jobb=inga pengar... o folk vill ju äta ändå.. och jag själv vart i den sits flyttade hemifrån när ja va 16 år fick ibland göra kriminalitet för att äta engång om dan och när man verkligen blir hungrig o inte ätit på några dar så tro mej till och med en svensk skulle göra allt som krävs för att få äta
Citera
2012-01-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevapnad-tjockis
Nee asså det där stämmer ju inte att det är våra traditioner även om vissa gör de jag tror också att det beror mycke på att zigenare får inte jobben lika lätt som svenskarna o att folk fått för sig då att zigenarman som snor en bröd bit till sina barn för att han inte får några jobb och kan inte betala för så snor alla zigenare som har jobb o bra med pengar så det är bara trams, skitsnack att zigenare snor om dom har pengar i fickan och det att zigenare är tjuvaktiga kan jag förstå om det verkligen är kris inga pengar, ingen mat o så då blir den ljusaste svennen tjuvaktig också... Men att det skulle ingå i traditioner är bara skitsnack tror det är barnsliga människor som bara vill ha nån anledning att öppna käften kanske du hör själv... men det kan ju va att du fått den bilden som många många andra pga att ofta är det zigenaren som måste göra det pga inga jobb=inga pengar... o folk vill ju äta ändå.. och jag själv vart i den sits flyttade hemifrån när ja va 16 år fick ibland göra kriminalitet för att äta engång om dan och när man verkligen blir hungrig o inte ätit på några dar så tro mej till och med en svensk skulle göra allt som krävs för att få äta
I det här landet behöver man inte stjäla även om man är hungrig, för den som har kneg betalar en del av sin kaka till fabror staten och sedan så går pengarna bland annat till infrastruktur [typ vägar, flygplatser och elledningar (även om skiten är avreglerat nu)], vård-skola-omsorg och till folk som inte har något kneg.

Så den som är fattig kan lalla över till socialen och få pengar till hyra, mat, kläder, nöjen och lite annat. Visst det kanske känns förödmjukande för socialen hittar då på något idiotgöra åt dig som att sitta på ett datortek åtta timmar om dagen och spela MS Röj samtidigt som du låtsas fila på ett CV men svälta ihjäl behöver du i alla fall inte; transfereringar kallas sånt på fackspråk.

Jag är glad att du inte har stulit en massa men saken är den att bara för att en zigenare är laglydig så betyder inte det att alla zigenare är det. Vi har alla våra upplevelser och har sett och hört en massa (= anekdotisk bevisföring), men bara för att du upplever världen ett sätt så innebär det inte att saker och ting verkligen ligger till så.
Citera
2012-01-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snabelmannen66
I det här landet behöver man inte stjäla även om man är hungrig, för den som har kneg betalar en del av sin kaka till fabror staten och sedan så går pengarna bland annat till infrastruktur [typ vägar, flygplatser och elledningar (även om skiten är avreglerat nu)], vård-skola-omsorg och till folk som inte har något kneg.

Så den som är fattig kan lalla över till socialen och få pengar till hyra, mat, kläder, nöjen och lite annat. Visst det kanske känns förödmjukande för socialen hittar då på något idiotgöra åt dig som att sitta på ett datortek åtta timmar om dagen och spela MS Röj samtidigt som du låtsas fila på ett CV men svälta ihjäl behöver du i alla fall inte; transfereringar kallas sånt på fackspråk.

Jag är glad att du inte har stulit en massa men saken är den att bara för att en zigenare är laglydig så betyder inte det att alla zigenare är det. Vi har alla våra upplevelser och har sett och hört en massa (= anekdotisk bevisföring), men bara för att du upplever världen ett sätt så innebär det inte att saker och ting verkligen ligger till så.
Är du 16 år så får du ingen hjälp från soc föutom att bli omhändertagen. Så samhället är byggt så att är du mindreårig och inte vill bli omhändertagen så får du sno för att äta för soc hjälper inte förutom att ta in dig i systemet o slussa runt dej på olika ställen o så. nee det är de jag försöker säga bara för en zigenare är laglydig så är inte alla de precis som när en zigenare är kriminell så är inte alla det och när en svensk är laglydig så betyder det inte att alla svenskar är det......O ja alla har upplevelser både goda som bra av både svenskar som zigenare...
Citera
2012-02-20, 07:18
Medlem
Kanske handlar det om social samhällsstatus om hur man beter sig. Jag antar att svenskar har olika status? Så som missbrukare finansierar sittmisdbruk med brott oavsett etnicitet. Reagerade lite på det med att gå före i kön. Varför gör så många svenskar det? Jag är kanske något smartare än dig som förstår att du aldrig kommer att kunna ge ett säkert svar på den frågan. Väldigt många svenskar som går före i kön, gärna de som ser ut att vara mellan 40-50 år.

Jag vet att detta inte har med svensk kultur att göra.
Är tråden ett skämt ? Eller är du så trångsynt på riktigt och tror att någon skulle kunna svara för andra människors beteende bara för att man har samma etnicitet.

I Sverige har vi skolplikt, detta gör att alla barn måste gå i skolan. Du kanske inte är svensk? Vet inte vad som gäller för flyktingar. Personligen vet jag inte en enda zigenare som flyttar runt. Du kanske tänker på dem som åker i väg under sina semesterveckor? Vissa lagar som gäller ang övernattning på allmän plats. 24 timmar om jag inte har helt fel. Detta gör det hela ännu mer osannolikt att de skulle bo på ett ställe i 24 timmar och inte låta barnen gå i skolan.
Socialtjänsten hade ju omhändertagit barnen direkt och vad jag vet och som du själv skriver så har ju zigenare barn.

Dålig attityd kan jag tyvärr inte heller hålla med dig om. Vet inte varför zigenare skulle ha sämre attityd än svenskar. Har stött på många svenskar som får betalt för att vara otrevliga på arbetstid. Vet att detta inte är svensk kultur.

Att prata bajs vid matbordet verkar vanligt bland svenskar. Tappar alltid aptiten.
Citera
2013-04-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatist

Tack!

1: Jag kan inte svara hur alla romer fungerar, men jag är finskrom och som de flesta vet så är finnar lite av den "tuffare" människan. Känslokall, Små dryg och släpper inte in vem som helst bara sådär. Jag blev uppväxt väldigt tufft och kan ärligt säga att det är mycket utav min barndom som skapat den människa jag är idag. Jag kommer att sätta mina barn på dagis och skola, men kommer acceptera ifall dem bestämmer sig för att hoppa av på grund utav all mobbing som jag själv blev utsatt för. I skolan så har de "införskaffat" friends. Men de hjälpte inte alls mycket för min del. Och min stubin är så kort att jag tänder till så fort någon kränker mig eller trycker på känsliga punkter. Man har haft människor som gör allt för att vräka oss från vårat boende eftersom väldigt många svenska människor är så djupt ingrodd i de myter som berättats om våran kultur. Det har gjort att man inte orkat med längre och flyttat iväg.

2: Jag själv har lärt mig kunna diskutera lugnt och sansat. Men är det inte så att personen förstår hur jag känner eller hur min situation är så kan jag lätt bli irriterad och höja rösten. Många ser mig som arg varje gång jag öppnar min mun, men det är så vi finnar pratar. Högt och tydligt så att man förstår hur man känner. Om du inte förstår vad jag menar så lyssnar på en finsk konversation så lär du förstå vad jag menar.

3: Tränga sig i kön har jag dock inte varit med om, jag ställer mig sist och väntar på min tur. Kan där emot bli tjurig och ryta till någon som tränger sig före. Gärna kommentaren "Jag har lärt mig att i Sverige står man i kö". "Alla romer är tjuvar, det stjäl allt" något som alla känner igen? Det är något som många människor inte kan släppa. Där vill jag försöka få människor att förstå att alla romer är inte likadana. Jag har sett alla typer av människor (Svenskor, Turkar, Norskar) som stjäl dagligen. Ska jag då dra alla över en och samma kam och säga att hela folkslaget är tjuvar? Jag ser inte att någon har rätt till att ta något som dem inte har betalat för eller fått som gåva. Spelar ingen roll om du är rom, svensk, tysk osv. I min släkt så kan vi släppa iväg ungarna, antigen har man koll eller om dem är nog gamla så har man telefon kontakt som en annan familj har.

Tack för mig
Senast redigerad av JuhoSalonen 2013-04-18 kl. 23:53.
Citera
2013-04-29, 06:56
Medlem
cannabis-slampas avatar
Skulle gärna vilja att zigenarna/romerna svarar på en sak.

Jag har träffat många finska zigenare genom åren.
Alla har kallat sig själva för zigenare, med stolthet.
Ingen ville bli kallad för rom.

Men när vi läser svenska tidningar eller lyssnar på svenska politiker,
då är zigenare ett skällsord och man "måste" säga rom.

Vad är grejen?
Och vem ska man lyssna på?
Citera
2013-10-13, 01:05
Medlem
Finska Romer har för det mesta stått utanför svenska samhället, ända fram till ca 70-talet då romerna började få lägenheter. Sen har man sakta men säkert fått komma in i samhället mer och mer men aldrig riktigt 100%. Vi är en väldigt stolt folkgrupp som har blivit utsatt för så mkt hat att en normal människa kan inte förstå detta. Förr i tiden mördade man romer i sverige, då var det fattigt och många var tvungna att stjäla för att överleva och dom fördomarna har följt oss ända in i nutiden. Visst finns det vissa som stjäl absolut, men vi utmärker oss så väl med våra kläder att man reagerar mkt starkare när en rom stjäl än en svensk. Men vi har nått som heter moral och en gräns som vi inte går över och det är pedofili och våldtäckter som så många svenskar gör sig skyldiga till så att man äcklas av det usch. Ni ser själva på dom här listorna som polisen gjort och den här listan som Stockholm stad gjorde över romer och dom klassades efter intelligens och renlighet, det är ju så sjukt och sen undrar alla varför romerna är så annorlunda. Jo för att vi håller starkt i våra regler och traditioner plus att svenska myndigheter och samhället håller oss utanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in