2011-08-11, 13:03
Medlem
Ska försöka installera ett FC kort samt en gammal Dot Hill SANnet II 200 FC Array låda med diskar. Har aldrig använt mig av fiblechannel tidigare och är det något speciellt man måste confa eller dyker diskarna upp som när man kopplar in ett raidkort i burken?
Citera
2011-08-11, 13:08
Medlem
Wazupfbs avatar
Det borde inte vara några problem.
Vad jag skulle rekommendera dig är att du markerar upp kablar så du vet vilken disk som är vart,
1,2,3,4 på kablarna och 1,2 på uttagen om du har ett 8ports kort osv
Så är det bara att du listar diskarna så du ser att allt är online, så du ska inte behöva göra något.
Men det är rekommenderat att göra en eller flera array(s) så du har koll på allt om du skaffar fler diskar och kort sen.

Är inget måste men väldigt bra sen om en disk pajar så du vet exakt vilken disk som är paj och bara kan byta
Citera
2011-09-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murmeldjuren
Ska försöka installera ett FC kort samt en gammal Dot Hill SANnet II 200 FC Array låda med diskar. Har aldrig använt mig av fiblechannel tidigare och är det något speciellt man måste confa eller dyker diskarna upp som när man kopplar in ett raidkort i burken?

Dom kommer dyka upp och så, MEN det kan bli lite lustigt eftersom diskarna numreras i den ordning de detekteras. /dev/sdc och /dev/sdb kan plötsligt byta plats - kika på persistent binding ifall du vill komma tillrätta med detta.

Om du skapar en ny LUN i din disklåda så dyker den inte automagiskt upp i din dator - du måste antingen boota om eller forcera en rescan - det senare finns väl beskrivet t.ex. här: http://misterd77.blogspot.com/2007/1...26-kernel.html

Fiber Chanel är skoj '
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in