2011-08-11, 11:02
Medlem
Gfields avatar
Hej!

Jag ska göra falafel, och har haft kikärtorna i blöt i ca 12 h. Hur länge kan de ligga i blöt innan de blir dåliga? Finns det någon fördel med längre blötläggning?

Sedan undrar jag hur det fungerar att göra falafel på blötlagda kikärtor (har tidigare använt burkkikärtor). Om jag förstår det rätt så ska de inte kokas innan. Blir kikärtorna ordentligt tillagade om man bara friterar dem? Blir inte falafeln svårsmält?
Citera
2011-08-11, 11:18
Medlem
konsentrations avatar
Jag tycker att det blir mycket bättre om man kokar kikärterna innan. Men jag vet att många tycker tvärtom.
Citera
2011-08-11, 12:44
Medlem
Golachabs avatar
Blötlägg och koka dem. Är de fortfarande hårda efter en tids kokning så ha i lite bikarbonat i vattnet och koka en stund till. Någon fördel med längre blötläggning än 12 timmar tror jag inte det är.

Edit: Och byt ut vattnet från blötläggningen då och då, så att de inte ligger i samma hela tiden.
Senast redigerad av Golachab 2011-08-11 kl. 12:46.
Citera
2011-08-11, 12:44
Medlem
Gfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konsentration
Jag tycker att det blir mycket bättre om man kokar kikärterna innan. Men jag vet att många tycker tvärtom.
Jag har nog bara hört att det blir bättre med okokta (tror att det ska ha att göra med att det är mer stärkelse i okokta), men jag tänker på att det kanske blir svårsmält för magen? Det är ju trots allt en baljväxt, och det känns som om de skulle kunna vara helt råa i mitten av falafeln om man bara friterar.

För att återgå till huvudfrågeställningen; hur länge kan man blötlägga? Måste jag göra falafeln idag (la kikärtorna i blöt i går kväll)? Vad kan hända om de ligger för länge?
Citera
2011-08-11, 13:53
Medlem
Lys avatar
Om jag blötlägger kikärtor gör jag det i två dygn, men byter vatten däremellan. Tycker de blir bäst då.
Citera
2011-08-11, 20:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gfield
Jag har nog bara hört att det blir bättre med okokta (tror att det ska ha att göra med att det är mer stärkelse i okokta), men jag tänker på att det kanske blir svårsmält för magen? Det är ju trots allt en baljväxt, och det känns som om de skulle kunna vara helt råa i mitten av falafeln om man bara friterar.

För att återgå till huvudfrågeställningen; hur länge kan man blötlägga? Måste jag göra falafeln idag (la kikärtorna i blöt i går kväll)? Vad kan hända om de ligger för länge?
De börjar gro och du får kikärtsgroddar helt enkelt.
Citera
2011-08-14, 04:54
Medlem
Har haft kikärter i blöt i några dagar. Om man inte byter vatten kan de lätt börja lukta lite sunkigt, och smaka därefter. Men jag tror jag har haft kikärter i blöt mer än ett och ett halvt dygn utan att byta vatten, utan några problem. Hade dock lock, och en ganska kall kyl.
Citera
2011-08-17, 12:38
Medlem
calimmacils avatar
Senast jag gjorde falafel så lät jag de ligga i ca 24 timmar(med byte av vatten några gånger) för att därefter täcka de med vatten i en kastrull, låta vattnet koka upp och koka i ca 5 min, stänga av värmen och låta de stå och dra i runt 40 min. Till en början så trodde jag att de skulle bli för hårda, men det fungerade utmärkt och det blev jättegott.
Citera
2014-07-16, 17:31
Medlem
Hej.

Kan jag låta ärterna ligga i blöt i cirka 24h utan vattenbyte utan sämre resultat?
Citera
2014-07-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreppMode
Hej.

Kan jag låta ärterna ligga i blöt i cirka 24h utan vattenbyte utan sämre resultat?

Ja om du har dem i kylen..i rumstemperatur vet jag ej...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in