2011-08-10, 23:35
Medlem
Hellu, jag är ett stort fan av ff serien, och jag har provat ett flertal av dem (dock inte alla ännu) är lite nyfiken: Vilket är ert absoluta favvo-ff?
Mitt är antigen ff7 elller 10.

Och vilken spel-karaktär tycker nbi bäst om?
Citera
2011-08-10, 23:43
Medlem
Tobbsans avatar
Är FF-fan jag med!

Mitt är nog 10:an då jag tycker den har allt. Tätt intill ligger 8:an men där har nostalgin stor betydelse då jag spelade de spelet flera gånger när jag var en liten plutt!
Spelade aldrig 7:an då jag inte hade ett PS1 utan spelade det långt senare. Tycker spelet är lite överskattat men bra ändå.

Förövrigt så är 12 och 13(japp du läste rätt) dom sämsta i serien!
Citera
2011-08-11, 01:51
Medlem
FF7, det var även det första FF jag spelade.

Sämsta är utan tvekan FF10 av dom jag har spelat (inte kört något FF efter 10).
Citera
2011-08-11, 01:56
Medlem
Ozirys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThrillerTrillare
FF7, det var även det första FF jag spelade.

Sämsta är utan tvekan FF10 av dom jag har spelat (inte kört något FF efter 10).

Jag håller med om att FFX är det sämsta. Jag gillade 7an, 8an och 9an som mest. Spelat alla efter 7an, ingen innan. Det var mycket stämning i 9an som gjorde att jag fastnade för det.
Citera
2011-08-11, 20:54
Medlem
Det varierar.
Just nu så är det Final Fantasy Tactics, jag är en stor schack-fantast och det spelet påminner väldigt mycket om schack.

Några av de roligaste striderna tycker jag nog är Golgorand Execution Site och Yardow Fort City, de striderna är väldigt svåra om man inte är väl förberedd och inte gör tillräckligt gör smarta drag.
Jag har dock upptäckt att den förstnämnda striden blir mycket lättare om man dödar drygskallarna längst upp på banan först (Time Mage-snubbarna).
Sen är det en riktigt trevlig utmaning att stjäla all Genji-utrustning från Elmdor också.

Sen är ju Jobb-systemet i det spelet lätt ett av de bästa i hela serien också - en favorit är Samurai med Auto-Potion, Two Swords och Move+3.
Senast redigerad av Peter_18 2011-08-11 kl. 21:07.
Citera
2011-08-11, 23:48
Medlem
final fantasy 7, helt klart!
Citera
2011-08-13, 22:07
Medlem
Neverthelesss avatar
7,8,9 var dom jag fastnade för som kid.
Favoriten; 9, utan tvekan. Sjukt bra stämning genom hela spelet, gillar storylinen och sättet att få fram spelets lore.
Citera
2011-08-13, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nevertheless
Favoriten; 9, utan tvekan. Sjukt bra stämning genom hela spelet, gillar storylinen och sättet att få fram spelets lore.
Det håller jag med om, jag har alltid tyckt att FF9 har störst "hjärta" av alla FF-spelen - man känner verkligen någonting personligt för karaktärerna i det spelet och bryr sig om dem som individer.

Ett annat FF-spel där man känner lite så där extra starkt för karaktärerna är FF10; relationen mellan huvudkaraktären Tidus och hans väldigt strikta och hårda men samtidigt kärleksfulla farsa var väldigt gripande.
Senast redigerad av Peter_18 2011-08-13 kl. 22:28.
Citera
2011-08-13, 22:30
Medlem
Köpte en originalkopia av Final Fantasy 7 för 600 kr på tradera för ett år sedan inte börjat spela än...
Citera
2011-08-13, 22:48
Medlem
Av dom nyare FF vill säga 7 och nyare. så tycker jag att 7an var helt klart bäst. Minns fortfarande hur chockad man blev över cloud och aeris
Citera
2011-08-13, 23:42
Medlem
RetroPixels avatar
6 och 7.
8 är okej men har en hel del jobbiga saker som drar ner betyget rejält, 9 är okej även det men jag stör mig på karaktärerna då de känns alldeles för konstlade och överdesignade.
tian gillade jag väldigt mycket när det var nytt men har inte riktigt hållt för en extra genomspelning men kan ändå rekomendera det.

Efter det gick det fullkomligt åt helvete och spelen släppta efter nr tio borde aldrig ha släppts då de är riktiga skitspel. men efter så många spel i serien är det väl kanske inte så konstigt att inspirationen börjat dalna, jag hoppas serien läggs ned så det går ut med någon jävla ära och det inte fortsätter tills final fantasy 37-2 släpps. jag köper då inte något mer av den skiten så som spelen varit efter tio.

kan ju tipsa om chrono trigger när FF spelen tagit slut för dig.
Citera
2011-08-14, 07:55
Medlem
InTheFleshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetroPixel
Efter det gick det fullkomligt åt helvete och spelen släppta efter nr tio borde aldrig ha släppts då de är riktiga skitspel. men efter så många spel i serien är det väl kanske inte så konstigt att inspirationen börjat dalna, jag hoppas serien läggs ned så det går ut med någon jävla ära och det inte fortsätter tills final fantasy 37-2 släpps. jag köper då inte något mer av den skiten så som spelen varit efter tio.

Inspirationen dalade eftersom seriens skapare Hironobu Sakaguchi och seriens kompositör Nobuo Uematsu hoppade av efter 10:an. Det är därför allt efter är rena skiten och ej värdigt namnet.

Personligen så tycker jag 7:an är bäst. Ren nostalgi över det spelet. Sen tycker jag 8:an fått för mycket negativ kritik. Så dåligt är inte Junction-systemet, det enda sunkiga är ju GF's långa attacker, men så farligt tycker jag inte att det är ändå. Sen har det fin känsla och bra karaktärer.

9:an är även det mästerligt. Fantastiskt spel och roliga karaktärer. Tycker spelet har en bra balans mellan barnslighet och mogen story.

6:an är även det fantastiskt och ska inte förbises av er som aldrig spelade mycket SNES. Grafiken var riktigt bra för sin tid och storyn är riktigt bra och genomarbetad. Dra ner en emulator och spela det spelet. Ni kommer inte bli besvikna.

De tidigare spelen (för SNES) kommer jag inte ihåg så mycket utav för att vara ärlig, men vet att jag tyckte de var underhållande när jag plöjde igenom dem. 5:an speciellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in