• 1
  • 2
2011-08-11, 19:02
Medlem
erlgs avatar
Älg kan vara hur bra som helst, men också extremt torrt, segt och trist. Helgrillad biff brukar dock inte vara något problem - putsa biffen, eller entrecoten eller kållappen. Banka den lite försiktigt runt om. Gör en marinad på ett glas rött, en skvätt olja, några droppar tamari, ett knippe vardera av lagerblad, timjan, rosmarin, persilja, gräslök och dragon. banka sönder några enbär och lägg i en påse. Marinera under någon timme. Grilla sedan på indirekt värme, ca 120-130 grader. Ös med den goda marinaden under tiden och släng på en näve körsbärsflis en gång under grillningen. Ta upp den när innertemperaturen är runt 60 och pensla köttet med lite olivolja. Låt vila innan tranchering, salta och peppra inför servering. På detta sätt får du ett garanterat mört och saftigt kött. Det finns överhuvudtaget inga acceptabla skäl att dricka något annat än svindyrt franskt till.

Älgfilé går alldeles utmärkt att grilla på direkt värme - var försiktig så att det inte blir för genomvarmt bara - snabba ryck. Salta och peppra varsamt. Grillad gåslever och hyvlad tryffel är ganska gott till.

Provade att bräsera skivad fransyska häromdagen tills det var mört. kryddade sedan och la på en glace och grillade direkt värme tills ytan var karamelliserad - det var både mört och saftigt, men hade inte särskilt mycket älgkaraktär.
Citera
2011-08-11, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Älg kan vara hur bra som helst, men också extremt torrt, segt och trist. Helgrillad biff brukar dock inte vara något problem - putsa biffen, eller entrecoten eller kållappen. Banka den lite försiktigt runt om. Gör en marinad på ett glas rött, en skvätt olja, några droppar tamari, ett knippe vardera av lagerblad, timjan, rosmarin, persilja, gräslök och dragon. banka sönder några enbär och lägg i en påse. Marinera under någon timme. Grilla sedan på indirekt värme, ca 120-130 grader. Ös med den goda marinaden under tiden och släng på en näve körsbärsflis en gång under grillningen. Ta upp den när innertemperaturen är runt 60 och pensla köttet med lite olivolja. Låt vila innan tranchering, salta och peppra inför servering. På detta sätt får du ett garanterat mört och saftigt kött. Det finns överhuvudtaget inga acceptabla skäl att dricka något annat än svindyrt franskt till.

Älgfilé går alldeles utmärkt att grilla på direkt värme - var försiktig så att det inte blir för genomvarmt bara - snabba ryck. Salta och peppra varsamt. Grillad gåslever och hyvlad tryffel är ganska gott till.

Provade att bräsera skivad fransyska häromdagen tills det var mört. kryddade sedan och la på en glace och grillade direkt värme tills ytan var karamelliserad - det var både mört och saftigt, men hade inte särskilt mycket älgkaraktär.

Låter jättetrevligt men som sagt så är det inte jag som står för köttet och eventuella tillbehör så att göra marinader och annat känns onödigt. Vin är jag inte heller mycket för. Sprit är nog det enda i alkoholväg jag dricker
Dessutom så känns det overkill att köra med kött termometer när jag ska grilla till så pass många, det blir väldigt många termometrar samtidigt
Citera
2011-08-11, 19:29
Medlem
erlgs avatar
Ha ha, lycka till med rusdryckerna då. Missa inte det där med termometer! Det finns alldeles utmärkta termometrar som avger exakt temperatur på två röda sekunder. Du kan kolla av temperaturen när du tror att det börjar bli klart. Temperaturen är avsevärt viktigare än alla jävla marinader när man grillar.
Citera
2011-08-12, 21:36
Medlem
JerryCottons avatar
Lånar tråden lite. Ska grilla vildsvinskotletter imorgon och tänkte kolla om någon har tips på en passande glaze.
Citera
2011-08-12, 22:06
Medlem
erlgs avatar
Citat:
Lånar tråden lite. Ska grilla vildsvinskotletter imorgon och tänkte kolla om någon har tips på en passande glaze.

Mixa en dl olivolja, 2 msk chilisås, 2 msk tamarisoja, 5 cm riven ingefära, 2 msk sweet chili och ett rivet äpple. Smaka av med lite svartpeppar och salt.
Citera
2011-08-13, 12:53
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Ta upp den när innertemperaturen är runt 60 och pensla köttet med lite olivolja.
60 grader är för högt när det gäller älg. Den kommer ju bli 64-65 grader innan den vilat klart. Jag skulle inte grilla den till mer än 55 grader, på sin höjd. Älg skall vara rosa eller röd. Och vad i helvete ska man ha OLIVOLJA på älgen för? Vad är det för otyg att vi har olivolja på allt här i Sverige? Senast jag kollade så sprang det inte så mycket älg nere i Italien och Grekland, så varför skulle man vilja få älgen att smaka oliv?

Detsamma gäller vildsvin. Skippa för i helvete den vidriga olivoljan och använd en svensk rapsolja istället.
Citera
2011-08-13, 13:05
Medlem
Älgstek passar bra att göra på grill med indirekt värme. Gnid in steken med kryddor, typ svartpeppar och örter, sätt i termometer och lägg i ena ändan av grillen. Ha värme från gasol eller kol i andra ändan. Kör tills temperaturen är lagom, själv brukar jag ta av steken vid 58 grader. Svep in i folie och låt vila en halvtimme.

Älgfile grillas lämpligen som oxfile.

Av färs gör man lämpligen burgers.

Vildsvin har jag inte kört så mycket, men det är väl som vanligt fläsk kan jag tänka mig.
Citera
2011-08-13, 14:00
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Detsamma gäller vildsvin. Skippa för i helvete den vidriga olivoljan och använd en svensk rapsolja istället.

Använder i princip aldrig olja i marinader, det är helt onödigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in