För några år sedan märkte jag att jag kände om jag ätit näringsrik mat eller ej. Skillnaderna är väldigt stora.
Äter jag bra mat gjord på bra råvaror så känner jag välbehag och tillfreds.
Äter jag näringsfattig mat så känns det som enbart bukfylla. Jag är mätt och vill inte äta mer, men kroppen vill ha mer näring.
Äter jag dåligt halvfabrikat så känns det inte bara som bukfylla, jag får ont i magen och i värsta fall även illamående.
Jag trodde detta var hjärnspöken i början. Men sen jag börjat att laga mer mat och köper så mycket ekologiskt som möjligt, så mår jag bättre. Jag är mindre sjuk och allmänt piggare.
Men det var inte förrän jag såg ett par program på tv som jag förstår att jag faktiskt har rätt. I ett program sa de att ett äpple idag har bara 50% av näringen jämfört med äpplen för 30 år sen!!
I ett annat program sa de att bönder får inte betalt för näring utan per vikt. Så dagens råvaror håller inte samma kvalitet som förr och är mindre näringsrika.
Jag har frågat andra om de upplever samma som mig, men alla har svarat nej.
Är jag verkligen ensam om att vara så känslig eller finns det fler?
Ps. Kan upplysa om att hamburgare på McD är rätt ok då de tydligen använder hyfsade råvaror. Jag mår ok de gånger jag ätit där (ett par gånger om året)