2011-08-10, 01:11
Medlem
Satt idag och tittade på tv. Fick då en tanke att försöka stoppa en snurrande fläkt (elektrisk sådan såklart). Jag stoppade fläkten, och började sedan snurra den åt andra hållen med min muskelkraft.

Frågan är nu; skickar jag tillbaka ström i nätet när jag gör såhär?

Ponera på att jag kopplar en spinningcykel till en sådan fläkt, sätter på den, och cykar på. Genererar jag då ström?

EDIT: Fläkten var alltså på "on". Det handlar inte om att snurra en fläkt som är avslagen.
Citera
2011-08-10, 03:19
Medlem
PostWhores avatar
Nej du skickar inte tillbaka ström
Citera
2011-08-10, 09:40
Bannlyst
Skulle du kunna producera mer el än el-kraftverket kan sända ut innan de stänger av din linje så skulle du sända tillbaka el ja! Dock funkar det inte i praktiken då du inte kan generera så mycket ström utav 100 olika skäl, och det troligen finns kopplingar som slår ifrån, eller envägsdioder(?) som sätter stopp för detta.
Men i teorin så är det ju som att jämföra att koppla in två stycken generatorer(el-kraftverk) emot varandra!
Citera
2011-08-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asikten
Haha du är väldigt trött eller lite efterbliven?

Hissen går inte enda upp?

Kiosken lyser men det är ingen bakom disken?

Inte alla kulor i påsen?

Bilen går men det är ingen bakom ratten?

And it goes on....and on....and on.....Next!

Du är efterbliven. Du kan inte stava och hans frågeställning är bra, han har också rätt. Ström genereras på detta viset.
Citera
2011-08-10, 13:06
Medlem
Offsures avatar
Asikten får en OT-tillsägelse.
/mod
Citera
2011-08-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeknamn1
Skulle du kunna producera mer el än el-kraftverket kan sända ut innan de stänger av din linje så skulle du sända tillbaka el ja! Dock funkar det inte i praktiken då du inte kan generera så mycket ström utav 100 olika skäl, och det troligen finns kopplingar som slår ifrån, eller envägsdioder(?) som sätter stopp för detta.
Men i teorin så är det ju som att jämföra att koppla in två stycken generatorer(el-kraftverk) emot varandra!

Bra svar

Hur gör man då om man vill koppla en generator till elnätet och minska sina elräkningar? Kräver detta en speciell installation?
Citera
2011-08-10, 20:25
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Bra svar

Hur gör man då om man vill koppla en generator till elnätet och minska sina elräkningar? Kräver detta en speciell installation?

Du använder generatorn till att generera ström till dig själv? Jag känner mig inte så säker på att man genererar ström genom att manuellt vrida runt en elektrisk motor.
Citera
2011-08-11, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Du använder generatorn till att generera ström till dig själv? Jag känner mig inte så säker på att man genererar ström genom att manuellt vrida runt en elektrisk motor.

Jo då! Det är precis så en generator fungerar! Likaså om du drar ström igenom en generator så är det en elmotor!

Citat:
Bra svar

Det finns ett elbolag som jag inte kan namnet på som låter folk som producerar sin egna energi skicka tillbaka det igenom elnätet på något sätt! En snabb googling borde ge dig svaret!
Citera
2011-08-11, 05:22
Bannlyst
Vet inte om det är relevant, men EON är ett utav bolagen som låter en sända tillbaka egenproducerad el och få pengar för den! Så allesammans, sätt en generator på spinningcykeln och koppla till vägguttaget och casha in!
Citera
2011-08-11, 05:48
Medlem
EdgeofEndings avatar
Orkade inte läsa alla svar, för en del verkar va rätt OffTopic^^

Men det som händer är att energin som får fläkten att snurra kämpar mot "energin" från dina muskler. När du tar i tillräckligt, så ger dina muskler mer energi, och du kan örja snurra den bakåt hej-vilt

Alltsom händer i praktiken är att fläkten drar ström utan att uppfylla sitt syfte:P
Citera
2011-08-11, 06:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Orkade inte läsa alla svar, för en del verkar va rätt OffTopic^^

Men det som händer är att energin som får fläkten att snurra kämpar mot "energin" från dina muskler. När du tar i tillräckligt, så ger dina muskler mer energi, och du kan örja snurra den bakåt hej-vilt

Alltsom händer i praktiken är att fläkten drar ström utan att uppfylla sitt syfte:P

Beror på hur snabbt man snurrar, och hur mycket el man kan generera!
Citera
2011-08-11, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeknamn1
Nej, helt fel. Alla kraftverk är kopplade till samma nät. Menar du att vart och ett måste vara kraftigare än de andra tillsammans?
I princip går det bra att ta en dynamo och köra el ut i nätet. Men spänning och frekvens måste vara väl synkroniserade. Dock får du inget betalt för det...
Tänk hela elnätet som en älv och alla åar, bäckar och små diken tillför vatten till älven, men vattnet måste komma att rinna i rätt riktning.

Citat:
Bra svar

Man kopplar en generator till elnätet. Men speciellt på så sätt att spänning och frekvens måste vara synkroniserade.

TS: I ditt exempel ökar du bara på belastningen på motorn och det bildas mer värme i den. Alltså blir energin till värme. För att generera ström skulle du måsta snurra fläkten åt samma håll som den roterar, men lite snabbare. En vanlig enfas motor kan dock inte direkt fungera som en generator, så det skulle nog inte gå. Men en trefas kortslutningsmotor är både motor och generator.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in