2011-08-09, 23:20
Medlem
Hej,

I vår Fenix har vi till förbrukningsbatteriet en 40W solcellspanel med en Naps maxpower regulator inkopplad. Installationen har funnits där under hela tiden vi haft båten (2 säsonger) och har fungerat bra. Förutom solcellen så laddar även generatorn batteriet när vi kör motorn, samt att en batteriladdare är kopplad på batteriet om vi kopplar in landström. Hela härligheten övervakas av en liten panel som visar spänning över förbrukningsbatteriet, strömförbrukning/ laddning samt hur mycket laddat det är.

Problemet är nu alltså att panelen inte indikerar någon laddning från solcellen, men den indikerar direkt laddning om man kopplar in landström eller startar motorn, så panelen verkar alltså funka. Den felsökning jag gjort är följande:

- Bytt solcellsregulator

- Bytt kablar mellan solcell, regulator och förbrukningsbatteri.

- bytt förbrukningsbatteri

- Mätt spänning från solcellen (17-19 V beroende på solljuset)

- Mätt strömmen från solcellen (0,5-1,5A vid halvmulet väder, ska ge 2,4 A max vid solsken)

Solcellspanelen verkar i mina ögon fungera då den har rätt spänning och ger ifrån sej ström beroende på solmängden) Ingen av de andra åtgärderna ovan har heller fått igång laddningen. I mina ögon finns det inget annat att felsöka, jag behöver hjälp med hur jag ska gå vidare.

mvh F
Citera
2011-09-08, 18:43
Medlem
mrnemtrixs avatar
Känns som om du fått kortis i maxpowern även om dom brukar hålla bra kvalite, kan vara så att regulatorn får för sig att batteriet är fullladdat och vägrar släppa på ström.

Mitt råd
1 kolla manual för regulator
2 Byt regulator
Citera
2011-09-20, 16:35
Medlem
Megaforces avatar
Är du säker på att indikatorn fungerar? Testa med ett tömt batteri och se om solpanelen laddar det som det borde, även om den inte indikerar någon laddning.
Citera
2011-09-28, 09:24
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Problemet är nu alltså att panelen inte indikerar någon laddning från solcellen, men den indikerar direkt laddning om man kopplar in landström eller startar motorn, så panelen verkar alltså funka.

Det är inte så att MaxPowern är inkopplad enligt dess bruksanvisning, dvs både + och minus direkt mot batteriet? I så fall går ju laddningen utanför shunten till batteri-instrumentet och syns inte där, även fast det laddar.

Shunten sitter ju normalt på minussidan och INGENTING får då kopplas direkt på batteriets minus då detta ger felvisning på instrumentet.

/capmac
Senast redigerad av capmac 2011-09-28 kl. 09:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in