2004-11-16, 04:39
Medlem
eXPos avatar
hej

jo jag har råkat för det roliga att ett sånt brev har dimpt ner i min brevlåda
nånsom vet hur mkt som ska till för att man ska åka ut?

jag fick nån varning i typmaj om att vi ahde festat för hårt under våren och efter det så har jag sänkt volym och itne haft några fester direkt aksnke nån enstaka... men nu fick jag ett till om att nu åker jag ut, och det har bara varit en granne som kommit och klagat när jag var sjukskriven och ahde sutit uppe och lyssnat på musik och snackat dvs ingen fest...

alltså hur ska jag kunna veta om jag för förmkt liv om ingen säger till?

tacksam för all hjälp =)

//mvh expo
Citera
2004-11-16, 04:57
Medlem
Vettefans avatar
Förr gick det inte att bli vräkt från en bostadsrätt pga att vara stökig, men det har ändrats:
http://www.maklarsamfundet.se/pof/ms/sida.pof?kundid=10003&sida=9483

Det går inte veta om man är för högljud, det beror nog mycket på grannarna, om de är griniga och känsliga eller trevliga och toleranta. En den klagar för allt, en del för inget. Jag är av den åsikten att har man valt att bo i lägenhet får man räkna med lite bröt ibland. Så länge det inte brötar från samma person jämt och ständigt så bryr jag mig inte.
Men du får väl anpassa ljudvolym till något som du är säker på att ingen annan hör. Sedan brukar det alltid vara uppskattat att sätta upp lappar i trappen innan fester i stil med "Jag har fest ikväll, blir jag för högljud kom och säg till, jag är snäll!". Men i ditt fall låter det som en riktig gringranne, ta upp det på ett möte med föreningen, förklara dig. Få med lite andra grannar i samma trapp på att stötta dig och gå i god för att du inte alls har varit högljud. Annars får du väl dra igång en process om det går.
Citera
2004-11-16, 05:02
Medlem
eXPos avatar
men ahr du nån aning om man kan bli utslängd av att bara få två varningar till en ?

eller går det lixom att sligra sej ur att typ men gör jag ett minsta knyst till så kan jag väl flytta eller gå med på att gå in i deras lägenheter och lyssna när jag har musik på så man kan komma på nån deal...

jag har aldrig nån bas på längre förutom på eftermidagar om jag lirar nån bra pep musik men vanligen inte...
Citera
2004-11-16, 09:16
Medlem
Fet-Everts avatar
Vanligen kan man inte bli vräkt efter en enstaka fest eller så. Beslutet går att överklaga, men då det är en bostadsrätt vet jag inte riktigt vart man vänder sig. Det borde dock stå i vräkningsbeskedet hur du kan överklaga beslutet. Bostadsrättsföreningen måste då bevisa att du varit störande.
Citera
2004-11-16, 09:28
Medlem
Måste inte sådant isåfall spelas in ? Eller hur ska det annars bevisas, eller räcker det med denne grannes utsaga ?
Citera
2004-11-16, 09:44
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymaJag
Måste inte sådant isåfall spelas in ? Eller hur ska det annars bevisas, eller räcker det med denne grannes utsaga ?

Det blir allt vanligare att hyresvärdar och bostadsrättsföreningar anlitar vaktbolag som åker till den störande adressen och lyssnar om klagomålet har grund, om så är fallet ringer de på och säger till dessutom får den störande en faktura på utryckningen.

Det omvända gäller om det inte är störande, då får den som ringt fakturan istället.

Det kan ju också hända att värden hör efter med andra grannar om det är någon mer som anser att du stört.
Citera
2004-11-16, 09:45
Medlem
Hispers avatar
Bor man i hyresrätt så finns det ju Hyresgästföreningen man kan vända sig till för att få reda på vad som gäller i fall som detta. Det borde väl finns någon motsvarande intresseorganisation för bostadsrättsägare?

Kan du inte ringa Hyresgästföreningen och fråga om de vet något om en ev. "systerförening" för bostadsrättsägare? Ring någon mäklare och fråga om vad som gäller, ring kommunens konsumentvägledare (om dessa finns kvar i dagens snåla samhälle) etc.

Det framgår inte om det är en liten privat bostadsrättförening eller det är fråga om en av de stora drakarna typ HSB. Men ring tex HSB och försök få mer info. Det kan ju vara så att du drabbats av en uppsägning som inte är formellt korrekt och då gäller det att ha "torrt på fötterna" när man bestrider den. Att bara skrika "Ni har gjort fel" fungerar inte utan du måste hänvisa till paragraf si och så mm.

Ta reda på vad som står i stadgarna för föreningen för fall som detta.
Citera
2004-11-16, 10:01
Medlem
Hagriddens avatar
Den som äger en bostadsrätt är enligt lag (7 kap. 9 § i bostadsrättslagen) skyldig att "bevara sundhet, ordning och skick inom eller utanför huset", d v s man måste sköta sig. Man måste också rätta sig efter de särskilda regler som bostadsrättsföreningen har bestämt.

Om det kommer in klagomål på störningar ska bostadsrättsföreningen undersöka om de är befogade. Om klagomålen stämmer uppmanas bostadsrättshavaren att omedelbart sluta med störningen.

Den som trots detta fortsätter att störa sina grannar kan, enligt bostadsrättslagen (7 kap. 18 §) bli uppsagd och tvingad att flytta.

http://www.vanersborg.se/4.baa466f396215b4e7fff22273.html
Citera
2004-11-16, 12:23
Medlem
Pirxs avatar
Hade en polare som blev utslängd av sin bostadsrättsförening. Dom var i alla fall tillräckligt schyssta för att låta han sälja lägenheten själv.
Citera
2004-11-16, 14:11
Medlem
eXPos avatar
som sagt har jag inte haft besök av något vaktbolag bara en granne som sagt till mej sedan i mars/maj, och då var jag inte ens överens med han om attjag hade haft fest för det hade jag inte, det kan jag påvisa med sjukintygspapper etc.

det hela had eju enkelt varit löst att jag varit ÄNNU mer tyst efter första brevet från föreningen men då ingen sagt till mej hur ska man då veta att jag har för hög musik? det suda förnuftet ahr sagt till mej att det ligger på en bra volym...

kan man få fram deras mötesprotokoll vilka det är som har klagat och när innan dom vräkermej?
Citera
2004-11-17, 20:10
Bannlyst
Är faktiskt förvånad att det är så lätt att bli vräkt i en bostadsrätt ,man äger ju trots allt sin lägenhet i detta fallet.

I en hyresrätt äger man ju inte sin lägenhet.

Varför inte helt enkelt söka upp bostadsrättsföreningens styrelse ,ta kontakt med ordförande eller någon annan styrelse medlem och försöka göra upp en deal om att du skall sköta dig osv.

Vad är det för en person som anmält dig? Min erfarenhet är att äldre pensionärer ,framförallt kvinnor utgör den största j-vla klago kåren i Sverige,jag vet, för jag jobbar nämligen med fastigheter sen många år.
dessa människor verkar oftast utveckla någon sorts "detektiv"mentalitet ,dem kan vara mentalt sjuka i olika demens sjukdomar, svårt ensamma,dem går hemma 24 timmar om dagen ,och det räcker med ytterst lite ,för att dem skall "haka" upp sig på något ,som en grammofon skiva som hoppar i samma spår om ,om,om igen.Kan vara precis vad som helst ,inbillar sig att det är fel på kylskåpet ,värmen ,spisen osv men ljud är nog nr 1 i klagolistan!Oftast fastnar dem i sina fixa ide´r utan möjlighet att komma över dem.
Oftast verka dem känna någon sorts hat mot sina ungdomliga grannar ,eller barn familjer och framförallt mot värden.
tyvärr har det blivit så att mer och mer svårt mentalt sjuka pensionärer tvingas bo i eget boende ,eftersom kommunerna är för snåla med särskilt boende för denna grupp så problemet kommer att öka
Citera
2004-11-17, 20:20
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse
Är faktiskt förvånad att det är så lätt att bli vräkt i en bostadsrätt ,man äger ju trots allt sin lägenhet i detta fallet.

I en hyresrätt äger man ju inte sin lägenhet.

Varför inte helt enkelt söka upp bostadsrättsföreningens styrelse ,ta kontakt med ordförande eller någon annan styrelse medlem och försöka göra upp en deal om att du skall sköta dig osv.

Vad är det för en person som anmält dig? Min erfarenhet är att äldre pensionärer ,framförallt kvinnor utgör den största j-vla klago kåren i Sverige,jag vet, för jag jobbar nämligen med fastigheter sen många år.
dessa människor verkar oftast utveckla någon sorts "detektiv"mentalitet ,dem kan vara mentalt sjuka i olika demens sjukdomar, svårt ensamma,dem går hemma 24 timmar om dagen ,och det räcker med ytterst lite ,för att dem skall "haka" upp sig på något ,som en grammofon skiva som hoppar i samma spår om ,om,om igen.Kan vara precis vad som helst ,inbillar sig att det är fel på kylskåpet ,värmen ,spisen osv men ljud är nog nr 1 i klagolistan!Oftast fastnar dem i sina fixa ide´r utan möjlighet att komma över dem.
Oftast verka dem känna någon sorts hat mot sina ungdomliga grannar ,eller barn familjer och framförallt mot värden.
tyvärr har det blivit så att mer och mer svårt mentalt sjuka pensionärer tvingas bo i eget boende ,eftersom kommunerna är för snåla med särskilt boende för denna grupp så problemet kommer att öka

Det är inte så att du äger din lägenhet, du har köpt rätten att bo i den (därav namnet). En viktig skillnad när man tittar på skyldigheter och rättigheter om man jämför med ägandet med hus tex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in