• 2
  • 3
2004-11-18, 21:00
Medlem
lothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General failure
Men om han trilskas och propsar på att vilja lämmna motorvägen då, ska man köra upp på insidan av honom/henne och tvinga fanskapet tillbaka upp på motorvägen då eller hur menar du?

över kanske ?
Citera
2004-11-18, 21:40
Bannlyst
Ungar som inte ens kan skilja mellan påfarter och avfarter och tror sig vara experter på trafikregler... ja jävlar i det! Ni är bara för goa!
Citera
2004-11-18, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtsfors
Det är du som har helt fel. Det finns en regel som gäller över alla andra i trafiken - hjälp andra trafikanter.

Det finns en sådan regel, men den gäller knappast över alla andra, och inte in absurdum! Med alla de åsikter ni ger prov på här så är det inte att undra på att man ser så jävla många nötter i trafiken.

Det är många dårar på vägarna som man tvingats rädda ur idiotiska situationer som dom själva satt sig i. Man ska inte hävda sin rätt utan ha ett förlåtande sinnelag då man har en högre utbildning. Men det hindrar inte att man kan säga vad man faktiskt tycker om vissa idioter på vägarna! Ibland blir man bara så satans trött på dom!
Citera
2004-11-18, 22:13
Bannlyst
Citat Motorvägspåfart med accelerationsfält:

"Påfart.
Oftast har motorvägen ett accelerationsfält, dvs en fartökningssträcka som går parallellt med motorvägens högra sida. Du ska använda den sträckan till att anpassa din fart till trafiken på motorvägen, så att du smidigt kan falla in i en lucka utan att störa trafikanterna på motorvägen. Du måste naturligtvis vara extra uppmärksam när du ska köra in på en motorväg.

Vid många påfarter är det svårt att genom backspeglarna se trafiken som kommer bakifrån. Då måste du kasta en blick över vänster axel. Observera att du inte behöver utnyttja hela fartökningssträckan. Du ska köra in på motorvägen så snart det kan ske utan risk. Om motorvägen saknar accelerationsfält, är du skyldig att lämnaföreträde åt all trafik på motorvägen. Skyldighet att stanna har du bara om trafikförhållandena kräver det."

Är det något ni finner oklart ovan?
Citera
2004-11-19, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General failure
Citat Motorvägspåfart med accelerationsfält:

"Påfart.
Oftast har motorvägen ett accelerationsfält, dvs en fartökningssträcka som går parallellt med motorvägens högra sida. Du ska använda den sträckan till att anpassa din fart till trafiken på motorvägen, så att du smidigt kan falla in i en lucka utan att störa trafikanterna på motorvägen. Du måste naturligtvis vara extra uppmärksam när du ska köra in på en motorväg.

Vid många påfarter är det svårt att genom backspeglarna se trafiken som kommer bakifrån. Då måste du kasta en blick över vänster axel. Observera att du inte behöver utnyttja hela fartökningssträckan. Du ska köra in på motorvägen så snart det kan ske utan risk. Om motorvägen saknar accelerationsfält, är du skyldig att lämnaföreträde åt all trafik på motorvägen. Skyldighet att stanna har du bara om trafikförhållandena kräver det."

Är det något ni finner oklart ovan?

de du inte har med där e att samma text fortsätter med att den som ligger på motorväg eller motortrafikled e skyldig att underlätta för den som vill in från sidan
dvs att de finns ett DELAT ansvar

åtminstånde finns texten med i körkortsboken
Citera
2004-11-19, 18:08
Bannlyst
Nej, du tycks ha problem med läsförståelsen. Där står att man ska vara försiktig när man närmar sig en påfart, då det kan komma en bil som i hög fart är påväg in på motorvägen. Det står att det kan vara bra (alltså i vissa situationer) att du går ut i körfältet till vänster, ett bra exempel är om det kommer en långtradare som behöver massor av tid på sig för att komma upp i fart. Man är inte skyldig att göra det, men det kan vara bra beroende på situation! Om motorvägen skulle sakna accelerationsfält, då är du skyldig att lämna företräde åt ALL trafik på motorvägen!

Du har en mycket bristfällig grundförståelse för trafikregler, hur länge har du haft B-kort? Eller är det lätt MC måhända...

FYI, den du försöker läxa upp här är en yrkesförargubbe på 40 som innehar. ABECEDE TAXI, ADR styckegods, klass1, tank, truck, kran och hjulastare.
Citera
2004-11-19, 19:30
Medlem
lothers avatar
[quote=General failure
FYI, den du försöker läxa upp här är en yrkesförargubbe på 40 som innehar. ABECEDE TAXI, ADR styckegods, klass1, tank, truck, kran och hjulastare.[/QUOTE]

det där är ingen som helst garanti för att du kan uppföra dig i trafiken, tyvärr har jag sett alldeles för många yrkesförare som klantar sig ordentligt i trafiken, men visst det finns en massa riktigt bra sådanna med
Citera
2004-11-19, 20:04
Medlem
kan inte mer än instämma tyvärr

en gång för länge länge sen borgade yrkesförare för kunnande att framföra de fordon dom hade körkort för
men tyvärr så blir man dagligen mörkrädd på vägen ju
likaväl som de finns förbannat bra förare av tunga fordon

men som sagt ett yrkeskort bevisar bara att man varit en bra apa och lyckats ta det och absolut inget annat
Citera
2004-11-19, 20:10
Bannlyst
du är bara för skön i dina kommentarer...

Nej visst, ingen större garanti än att en utbildad kirurg fixar att skära i en människa utan att hon dör jämfört med en som inte är utbildad. I ditt fall var det säkert du som hytte i näven åt tradarchauffören när det var du själv som gjorde något fel, det är vad dina inlägg tyder på så långt. Har själv sett en kvinna som gjorde det när hon försökte klämma sig innanför släpet i en rondell så jag fick tvärnita för att inte mosa henne. Hon, och många med henne har mycket liten förståelse för hur mycket utrymme ett 24 meters ekipage kräver.

Om du ger ett exempel på hur yrkeschauffören enligt dig klantade sig i trafiken så kanske jag kan ge dig ett svar på varför han eller hon gjorde som den gjorde.

Hur många olyckor tror du sker där yrkechaufförer är vållande? Dom är försvinnande få jämfört med vanliga bilister, det är inte ens jämförbart. Då ska du också ta med i beräkningen hur många yrkeschaufförer det finns på vägarna, och vilken typ av ekipage dom framför.
Citera
2004-11-19, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp
men som sagt ett yrkeskort bevisar bara att man varit en bra apa och lyckats ta det och absolut inget annat

Yrkeskort, vad är det? En bra apa, den kommentaren bevisar just vad jag skrev tidigare alltför tydligt...

EDIT: Börjar misstänka att hejhopp och den andre tjommen driver med mig här, finns det verkligen folk som är så ignoranta om ting här i världen... Alternativt ett par småungar som i baksätet hört farsan ala "vi hade i.a.f tur med vädret" sitta och skälla efter lastbilschaufförer bakom ratten... jag gissar på det senare...
Citera
2004-11-19, 22:18
Medlem
lothers avatar
ok , jag kan ge ett ganska färsk exempel, en paketlastbil som håll på att lasta av paket hadde ställt sig på tvären över en körbana på en hårt trafikerad väg inne i en mindre stad, det fanns en tvärgata personen i fråga kunde ställt sig två meter ifrån, helsjukt

och jag är i din ålder, och har en ganska god bild av yrkeschaffisar som kan sin sak, däremot så är jag själv ingen större stjärna på körande, men medveten om det och beter mig därefter

kom ihåg att för att äta en soppa behöver man inte vara en kock

för den delen så tar jag det kanska lugnt på vad folk säger här på fb, vem kan bevisa vad dom egenteligen går för?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in