Har på senaste funderat på att köpa en bostadsrätt förutsatt att banken beviljar lån men tänkte höra med er innan beträffande saker man bör tänka på innan man bokar tid. Skulle även vilja veta hur mycket ni tror jag skulle kunna låna med min bakgrund; 28 år, inga skulder, tjänar cirka 15000-16000:- efter skatt, har 150000:- sparat (ytterligare 50000:- kan ordnas på kort varsel) och lägenheter som är intressanta ligger runt 1.3-1.5miljoner. Så, tror ni det finns någon möjlighet?
Med din bakgrund / lön + de 200 000 du kan gå in med själv så borde det inte vara några som helst problem att få ett lån på 1,5 milj Särskilt inte med lägenheten som säkerhet...
Visserligen var det några år sedan men var själv 21 år med en nettoinkomst på 19 000kr i månaden och hade knappt jobbat ett år. Fick ett lån på 850 000 SEK (lade 220 000sek i kontantinsats). Ett lån på miljonen hade nog inte varit några problem som helst.
Lämna ett gott intryck hos banken, även om du inte har få dem i alla fall att tro att du har god koll på din privatekonomi. Bankerna brukar ofta gilla ifall du har pengar undan sparade, betalar räkningar i tid etc etc.
Dock ett lån på 1.3 miljoner med en nettoinkomst på 16 000kr är rätt mycket. Tror att när jag skulle ta mitt lån kollade de på ifall jag skulle klara en ränta 9%. Med andra ord med ett lån på 1.3 miljoner skulle det bli nästan 10 000SEK i månaden i bara ränta. Uppe på det har du fortfarande kvar alla andra utgifter.
Senast redigerad av qzectbumo. 2011-08-10 kl. 09:13.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!