2011-08-09, 19:42
Bannlyst
God kväll.

Nu är det som såhär att jag har fått en Mac iBook G4. Tog endast emot den pga jag tänkte jag kunde sälja den.

Nu till problemet!
Jag vill rensa den på ALLT som finns men jag vet inte hur...

Jag har googlat lite och läst osv och hittat olika sätt men inget verkar fungera..
Läste att man skulle/kunde skapa nytt konto och sedan ta bort det gamla, samtidigt skulle allt försvinna ifrån de gamla eller liknande. Dock behöver man en cdskriva och det är en cdskriva jag inte har eller orkar skaffa. Möjligtvis ladda ner men sist jag testade så gick de inte ens trycka in cd skivan i datorn..

Jag har försökt skapa nytt konto - går ej pga något lösenord behövs.. jag har googlat och hittat hur man kan göra de utan cd.. men inget verkar fungera..

Jag fattar noll eftersom allt "stämmer" men inget fungerar..

på system info står det
Maskin namn: iBook G4
Datormodell: PowerBook6,5
Typ av CPU: PowerPC g4 1,2
minne 256mb..

Förklaring på barn nivå hade uppskattats eftersom öronen ryker och suget efter att göra olika saker med datorn ökar..

Mvh

M
Citera
2011-08-09, 19:50
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majkigt
Tog endast emot den pga jag tänkte jag kunde sälja den.

Lycka till, den är värd 0:-
Citera
2011-08-09, 19:55
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo

Fel.

Kan tänka mig en dryg 1000-lapp, men inte mer.
Radera hårddisken i skivverktyg.
Citera
2011-08-09, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Datorn säljs på blocket för ca 1500kr..
Tror du inte jag kan sälja den för en 500ing då? Eller 500kr är enligt dig egentligen 0:-?..
Allt mer än 100kr är värt de enligt mig då det är pengar jag får för knappt något arbete.

Fast alla kanske inte är rika som du

Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Radera hårddisken i skivverktyg.
Har ingen aning om var jag hittar skrivverktyg..
Citera
2011-08-09, 20:44
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majkigt

Har ingen aning om var jag hittar skrivverktyg..

Skivverktyg skall ligga under verktygsprogram.

Hittade detta på Apples diskussionsforum:

Citat:
You should be able to start the G4 up in target mode (hold down "t") hook it to the MacBook via FireWire and erase the hd in the G4 using disk utility. You could just reformat it, write zeros to it, write random data 15 or 37 times. I did that, wow that takes forever! Like half a day for a 6 GB but it's secure from the CIA
Citera
2011-08-09, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Skivverktyg skall ligga under verktygsprogram.

Hittade detta på Apples diskussionsforum:

Jo men då måste jag ha en annan mac dator och koppla ihop skiten med via FireWire eller har jag förstått helt fel nu? Har själv läst om detta också..
Citera
2011-08-09, 21:41
Medlem
sommarlovs avatar
Om du ska sälja en dator, måste du skapa ett mervärde.
Du kan trycka i lite mera minne, det är väl standard DDR i de där? 256 Mb extra kostar en tjuga!
Du skaffa en riktig skiva med det senaste OSX den kan köra.
Du installerar om maskinen, så den är redo på en gång för köparen.

Ungefär som att sälja en bil!
Citera
2011-10-08, 22:39
Medlem
Jag sökte och fann denna tråden. Jag ska sälja min iMac 20 tum widescreen inköpt 2008 i januari. Hur rensar jag den så den blir tom och fin? Jag har dessvärre döpt om det lilla huset till mitt namn, vilket jag senare lärt mig att man inte ska göra. Någon som kan hjälpa?
Citera
2011-10-08, 22:47
Medlem
zodiac08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av athina02
Jag sökte och fann denna tråden. Jag ska sälja min iMac 20 tum widescreen inköpt 2008 i januari. Hur rensar jag den så den blir tom och fin? Jag har dessvärre döpt om det lilla huset till mitt namn, vilket jag senare lärt mig att man inte ska göra. Någon som kan hjälpa?

1.Ta en Backup på det du till ha kvar
2. Stoppa i valfri Leopard - Snow Leopard - Lion skiva och starta om
3. Radera hela skiten och installera om

4. Skaffa ett ligg för ikväll och knulla skiten ur henne
Citera
2011-10-08, 22:51
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av athina02
Gör ett nytt användarkonto och kasta ditt gamla.

Systeminställningar > Konton > Tryck på + och välj att det nya kontot ska vara administratör.

Logga ut från ditt nuvarande konto och logga in på ditt nya. Kasta därifrån ditt gamla konto (systeminställningar enligt ovan) med ”radera hemmappen” valt.

Nu finns bara det nya kontot och alla program kvar.

Om du vill hindra återskapande av gammal raderad data startar du Skivverktyg, markerar din hårddisk och väljer Radera > Radera ledigt utrymme.
Citera
2011-10-09, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Gör ett nytt användarkonto och kasta ditt gamla.

Systeminställningar > Konton > Tryck på + och välj att det nya kontot ska vara administratör.

Logga ut från ditt nuvarande konto och logga in på ditt nya. Kasta därifrån ditt gamla konto (systeminställningar enligt ovan) med ”radera hemmappen” valt.

Nu finns bara det nya kontot och alla program kvar.

Om du vill hindra återskapande av gammal raderad data startar du Skivverktyg, markerar din hårddisk och väljer Radera > Radera ledigt utrymme.

Tack för det svaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in