2004-11-18, 09:55
Awaiting Email Confirmation
ZEUSENs avatar
Ett par frågor som dyker upp gällande "liv och död"..
Är det inte så att en delar av oss dör och föds hela tiden? både fysiskt och mentalt....
Är vi samma person som när vi var 5 år? vad skiljer sig? vad har inte ändrat sig?
Var det vi som var ägget i mammas mage? om ja så har vi varit ägg/djur/foster/människa innan födelsen...(finns fint fotat av Lennart Nilsson)

alter ego: bidra med nåt istället för att "haka upp dig", det tror jag alla här vill...
Citera
2004-11-18, 20:37
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZEUSEN
alter ego: bidra med nåt istället för att "haka upp dig", det tror jag alla här vill...

Jag är väldigt tveksam till att du faktiskt bidragit med något själv, trådskaparen frågar vad som händer efter döden om man uppnått nirvana, något jag faktiskt kommenterar på i mitt första inlägg, det är du som verkar älska att haka upp dig på småsaker, se bara till ditt eget första inlägg i denna tråd...
Citera
2004-11-19, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alter ego
vad är det då som återföds i framtida liv enligt Buddhister?

Mu kanske?
Citera
2004-11-19, 09:35
Awaiting Email Confirmation
ZEUSENs avatar
Kul med dessa förvirrade inlägg i denna tråd...

Hur återfödelse fungerar ja, det finns ju de fem Skandhas som är:

1. okunnighet
2. känsla
3. förnimmelse
4. intellekt
5. medvetande (slutprodukten)

Finns mer att läsa i böckerna "Vad Buddha lärde" och "Buddha - hans liv och lära"
Citera
2004-12-06, 22:59
Medlem
Tompalizers avatar
Västerlänningar begränsas ofta i sitt tänkande när man pratar om att sluta upphöra. Förmodligen därför himlen och helvetet finns. För att förstå buddhism måste man kunna föreställa sig föremål som försvinner, utan att lämna en produkt efter sig (liksom eld lämnar aska).
Moksha är mig veterligen hinduistisk tro, där man blir ett med himlavalvet bestående av själar, typ. Nirvana innebär att man slutar existera. Du är du, det är något man kanske kan komma överens om. När man dör så dör man förvisso, men sedan föds man igen (fast ändå inte) och har lik förbannat en strävan till att leva. Det är ingen själ, och inget medvetande som överförs till den nyfödda personen. Det som överförs kan kanske bäst kallas för Liv. Grundstenen i Buddhism är att förstå att livet inte är orsak till lycka, det är förståelsen om livets kärna som ger lycka. När livet inte längre har ett grepp om dig, när du har ett grepp om livet kan du dö i ordets rätta mening. Och det är att släppa taget om livet, eftersom det inte längre har ett grepp om dig. Vad som därefter väntar oss kan ingen människa föreställa sig, och det är inte heller viktigt.

Edit: Makehaste, inte talar väl theravadan om "andra världar"? Utveckla det uttrycket tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in