2004-11-19, 20:31
Awaiting Email Confirmation
ZEUSENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alter ego
Det räcker inte med att förstå människan natur, man måste också acceptera och omfamna den. Det finns många som förstår den men ändå försöker gå emot den.
Tror du inte att människans natur går att påverka?

Citat:
Jag tvivlar starkt på att världen skulle se ut som sådant om alla vore satanister. Men det är också oviktigt hur det skulle se ut eftersom det är en omöjlighet, satanism är inte för alla, inte på långa vägar. Satanism är en religion/filosofi för individen inte för massorna. Satanismen är inte på något sätt en missionerade religion/filosofi,
Men "missionerar" du inte här på fb?

Citat:

"Vad är egot och hur fungerar det?" Vad menar du egentligen med detta? Egot är det proverbiala jaget. Att vara egoist är att se till sig själv i första hand. Det är fullt möjligt att bry sig om andra, att hålla goda kontakter med familj och vänner är något jag anser även gynnar mig själv. Jag har inga problem att hjälpa någon annan, men jag väger det emot vad jag har att vinna på det och vad jag har att förlora på det. Vinner jag mer än jag förlorar gör jag det, förlorar jag mer än jag vinner gör jag det inte.

Men definiera det proverbiala jaget då..
Enligt De Nio Sataniska Yttrandena så är det OK att mörda sina föräldrar eller sina barn om man vinner på det har du såna funderingar själv?

Citat:
"Är De Nio Sataniska Yttrandena sanna?" Underlig fråga. Först och främst tror jag på att sanning är subjektivt, det som är sant för mig måste inte vara sant för dig. Jag lever inte efter De Nio Sataniska Yttrandena, jag lever på det sätt jag finner passa mig bäst
Tycker inte att du är en satanist ö.h.t snarare en egoist.....
Citera
2004-11-19, 22:09
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZEUSEN
Tror du inte att människans natur går att påverka?

Men "missionerar" du inte här på fb?

Men definiera det proverbiala jaget då..
Enligt De Nio Sataniska Yttrandena så är det OK att mörda sina föräldrar eller sina barn om man vinner på det har du såna funderingar själv?

Att försöka förändra den mänskliga naturen är som att försöka stoppa en tornado med en hårtork; meningslöst och idiotiskt. Varför skulle man ens vilja förändra den mänskliga naturen? Är människan inte berättigad sina känslor och tankar? Sina instinkter? Sin vilja?

Jag "missionerar" inte alls, du ställde frågor om satanism och jag erbjöd mig att upplysa dig... men det verkar som om jag slösat bort min tid då du uppenbarligen inte förstått något alls... Jag vill inte på något sätt att du ska bli en satanist, du skulle om och om igen begå den första och allvarligaste sataniska synden, och en person som gör det förtjänar inte att få kalla sig satanist...

Definiera det proverbiala jaget?! Människa, om du inte vet vad det är så föreslår jag att du sätter dig ned och läser en bok om det! Vet du ens vad orden betyder?!

Det där om att mörda sina föräldrar... om du vill göra det så gör det, men var beredd på att ta ansvar för dina handlingar... jag älskar mina föräldrar och de älskar mig, så nej, jag har aldrig haft några sådana tankar, men jag kan förstå att det finns personer som har haft eller har det... Ställ dig själv frågan hur du skulle kunna vinna på att döda dina föräldrar, ställ dig sedan frågan vad du har att förlora på det. Jag kan nog lova dig att många känner att de har mer att förlora på det...

För du vet precis vad det betyder att vara satanist, eller hur? Du låssas bara att du inte har någon aning om någonting alls, inte sant? Men för att ändå vara korrekt så har jag inte sagt att jag kallar mig en satanist, jag sade att jag kunde göra det då jag faktiskt lever på nästan alla sätt sataniskt. Och jag har redan erkänt att jag är en egoist, jag kan göra det igen om du inte förstod första gången? Jag är en egoist! Och mycket stolt över det faktumet!
(Sedan så är nog alla satanister egoister, bara för extra tydlighet, du verkar ju, som vi sett, behöva det.)
Citera
2004-11-23, 10:21
Medlem
Technicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzy
Men det kan du väl inte mena? Okej att man inte är kristen, det är inte jag heller, men du menar väl inte på fullaste allvar att du är satanist?

Haha! Nej, jag är ingen satanist om du nu trodde det..
Citera
2004-11-23, 11:12
ZEUSENs avatar
Citat:
Att försöka förändra den mänskliga naturen är som att försöka stoppa en tornado med en hårtork; meningslöst och idiotiskt. Varför skulle man ens vilja förändra den mänskliga naturen? Är människan inte berättigad sina känslor och tankar? Sina instinkter? Sin vilja?

Så du tycker alltså att din "mänskliga natur" du hade vid 3-års åldern är den som gäller för dig?

Citat:
För du vet precis vad det betyder att vara satanist, eller hur?
VA?.....keep on dreaming....

Citat:
Definiera det proverbiala jaget?! Människa, om du inte vet vad det är så föreslår jag att du sätter dig ned och läser en bok om det! Vet du ens vad orden betyder?! förstod första gången? Jag är en egoist! Och mycket stolt över det faktumet!
Frågan var ställd till dig! vilket ord förstår du inte?

Citat:
Det där om att mörda sina föräldrar... om du vill göra det så gör det, men var beredd på att ta ansvar för dina handlingar... jag älskar mina föräldrar och de älskar mig, så nej, jag har aldrig haft några sådana tankar, men jag kan förstå att det finns personer som har haft eller har det...

Älskar? finns det ett sånt budskap inom satanismen? trodde det fanns inom kristendomen och en hel hög med andra religioner.....har du blivit kristen?
Citera
2004-11-23, 12:32
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZEUSEN
Så du tycker alltså att din "mänskliga natur" du hade vid 3-års åldern är den som gäller för dig?

VA?.....keep on dreaming....

Frågan var ställd till dig! vilket ord förstår du inte?

Älskar? finns det ett sånt budskap inom satanismen? trodde det fanns inom kristendomen och en hel hög med andra religioner.....har du blivit kristen?

Uppenbarligen är det omöjligt att bemöta dig med frågor och svar eftersom du bara ser det du vill se, och eftersom definitionen på vansinne är att göra samma sak om och om igen och ändå förvänta sig olika utgångar, väljer jag att sluta bemöta dina idiotiska frågor och tolkningar på vad jag säger, det har väl ändå visats i denna tråd att du inte på något sätt är öppen för en seriös debatt kring detta ämne... om du någonsin växer upp kan jag tänka mig att ta upp denna diskussion igen, men jag tvivlar på att det kommer att hända någon gång snart... så till dess läs en bok om argumentation och debattering, du är i stort behov av det...
Citera
2004-11-23, 21:09
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Djävulen, jag förstår och respekterar din ekologiskt insiktsfulla radikalism i förhållande till världens kyrkor och prästerskap: dock är det samtliga nu existerande religioner, och i synnerhet även de andra två av abrahamitiskt ursprung, samt även de ideologiserande surrogatreligioner som uppstått efter att kristendomen på allvar började ruttna och förlorade all trovärdighet för tänkande människor i Europa, som ska hållas skyldiga för denna ohyggligt skadliga verklighetsförvrängning som föröder naturen och förgiftar kulturen.

Men den kristendom som inte accepterar att den hör det förgångna till är förvisso en styggelse som bör motverkas med alla medel, först och främst upplysning: Nietzsches Antikrist borde delas ut till alla femtonåringar, Karlheinz Deschners stora verk i många volymer, Kriminalgeschichte des Christentums, skulle översättas och sammanfattas i slagkraftig form för att en gång för alla göra slut på dessa psykopatologiska vanföreställningar om Jesus Kristus, synden, frälsningen och fördömelsen. Hån och satir är även det vapen kristendomen har svårt att försvara sig mot, liksom den mest seriösa forskning om hur detta judiska kätteri blev till den världsomvälvande farsot vi fortfarande pinas av, exempelvis Peter Browns skrifter om tidig kyrkohistoria och formandet av en kristen mentalitet som tog död på antikens enastående kulturvinningar.

"It is true that a little philosophy inclineth man's mind to atheism; but depth in philosophy bringeth men's minds about to religion."
(Francis Bacon)
Citera
2004-11-26, 12:41
Medlem
Djävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
"It is true that a little philosophy inclineth man's mind to atheism; but depth in philosophy bringeth men's minds about to religion."
(Francis Bacon)

Inget personligt, Sten!

Men låt oss analysera denna sats. Fri översättning:

Det är sant ( riktigt ) att lite filosofi gör att en människas själ ( sinne ) vänder sig till ateismen; men filosofins djup
bringar ( omvänder ) människors själar ( sinnen ) till religionen.

Vad är detta? Är det en galning som har yttrat sig?

A. Vad menas med "sant" i detta sammanhang? På vilket sätt är det sant? Hur kan något sådant vara sant?

B. Vad menas med "lite filosofi". Misstar sig inte Bacon nu och blandar ihop saker och ting? Kanske han
tänker på "lite vin" så man blir lite småsnurrig så där i kyrkan, titta under kjolen, tihi! Jag så man blir så där fy fan...

C. På vilket sätt skulle lite filosofi i meningen 2-3 års studier få en person att bli böjd att tro, d v s tro att en viss gud icke finns.
Påståendet är absurt och falsifieras varje dag vid alla filosofiska institutioner.

D. Vad menas med filosofins djup? Något sådant finns inte, eller kan svårligen verifieras. Däremot finns tankens klarhet, vakenhet, nykterhet. Vi är inte i Indien nu!

E. Ja, om vi identifierar "filsofins djup", vad nu det är, med drömmar, oförklarliga fenomen, magi, då kan detta leda till religion. Jag vet inte, men en sak vet jag, filosofin gör det inte

F. Slutligen. Och även om det vore sant, ja även om detta - vad det nu är - dagligen verifierades av alla levande människor, vad har det med saken att göra? Vad vill Francis Bacon egentligen? Vad är han ute efter?

Det hela är löst, sluddrigt, poetiskt, oklart...du måste förklara vad Bacon menar. Man kan inte vederlägga en person med poesi, om de nu är det. Låt mig förklara.
Anta att någon djupt religös person säger sig tro på gud och jag börjar skratta. Har jag därmed vederlagt någon. Knappast!

Du kan m a o inte vederlägga mig med poesi och om det inte är poesi, då måste du förklara vad Bacon menar. Annars luktar det kvacksalveri, och det hör inte hemma bland förnuftigt folk.

Sätt igång nu. Tala om för oss vad Bacon menar!

I all hast och vänlighet
Djävulen
Citera
2004-11-26, 13:47
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djävulen
Inget personligt, Sten!

Men låt oss analysera denna sats. Fri översättning:

Det är sant ( riktigt ) att lite filosofi gör att en människas själ ( sinne ) vänder sig till ateismen; men filosofins djup
bringar ( omvänder ) människors själar ( sinnen ) till religionen.

Vad är detta? Är det en galning som har yttrat sig?

A. Vad menas med "sant" i detta sammanhang? På vilket sätt är det sant? Hur kan något sådant vara sant?

B. Vad menas med "lite filosofi". Misstar sig inte Bacon nu och blandar ihop saker och ting? Kanske han
tänker på "lite vin" så man blir lite småsnurrig så där i kyrkan, titta under kjolen, tihi! Jag så man blir så där fy fan...

C. På vilket sätt skulle lite filosofi i meningen 2-3 års studier få en person att bli böjd att tro, d v s tro att en viss gud icke finns.
Påståendet är absurt och falsifieras varje dag vid alla filosofiska institutioner.

D. Vad menas med filosofins djup? Något sådant finns inte, eller kan svårligen verifieras. Däremot finns tankens klarhet, vakenhet, nykterhet. Vi är inte i Indien nu!

E. Ja, om vi identifierar "filsofins djup", vad nu det är, med drömmar, oförklarliga fenomen, magi, då kan detta leda till religion. Jag vet inte, men en sak vet jag, filosofin gör det inte

F. Slutligen. Och även om det vore sant, ja även om detta - vad det nu är - dagligen verifierades av alla levande människor, vad har det med saken att göra? Vad vill Francis Bacon egentligen? Vad är han ute efter?

Det hela är löst, sluddrigt, poetiskt, oklart...du måste förklara vad Bacon menar. Man kan inte vederlägga en person med poesi, om de nu är det. Låt mig förklara.
Anta att någon djupt religös person säger sig tro på gud och jag börjar skratta. Har jag därmed vederlagt någon. Knappast!

Du kan m a o inte vederlägga mig med poesi och om det inte är poesi, då måste du förklara vad Bacon menar. Annars luktar det kvacksalveri, och det hör inte hemma bland förnuftigt folk.

Sätt igång nu. Tala om för oss vad Bacon menar!

I all hast och vänlighet
Djävulen

Vad Bacon menar att tanken hur djup den än må vara är begränsad och den leder i sitt djupaste filsofiska djup fram till hur oändligt lite vi vet om livet. Vill du gå djupare räcker inte tanken till. Då återstår endast upplevelsen av Varat alltså religionen.
Citera
2004-11-26, 16:44
Avslutad
Jag orkar inte skriva så långt som jag borde göra men några korta kommentarer är på sin plats.

Citat:
Är INTE troede, men SATAN är OND, OM han nu finns?

Ond enligt vem. Ondska och godhet är något subjektivt. Något som är ont för dig är gott för mig osv. Satan sägs vara ond i Bibeln men det är i relation till den kristna värdssynen. Jag är satanist men inte ser jag mig som en ond person eller dyrkan av ondska. Nonsens....

Citat:
Här har du ett förträffligt tillfälle att förklara mer om satanismen........men du kan alltså inte svara på om hur "satan" definieras kortfattat?

Satan är den osynliga (mörk = osynlig i det här fallet) i naturen som genomtränger hela universum. Enligt fysiken kallas denna kraft för ENTROPI (slå upp i ditt lexicon hemma).

Mer om Satan:

http://www.geocities.com/satanicreds/9-sat-tan.html
http://apodion.com/vad/article.php?id=10&aid=143&template_file=printfrien dly.html

http://apodion.com/vad/article.php?id=10&aid=22&template_file=printfriend ly.html
http://apodion.com/vad/article.php?id=10&aid=3&template_file=printfriendl y.html
http://apodion.com/vad/article.php?id=10&aid=218&template_file=printfrien dly.html
http://apodion.com/vad/article.php?id=10&aid=110&template_file=printfrien dly.html
http://apodion.com/vad/article.php?id=10&aid=76&template_file=printfriend ly.html
http://apodion.com/vad/article.php?id=10&aid=15&template_file=printfriend ly.html

Citat:
Så att förstå sin mänskliga natur för att må bra är alltså "satanisters" mål, detta kan väl vara vilken människa eller psykolog som helst...hundar verkar också vilja må bra...

Ja. Människan är ett djur bland alla andra.

Citat:
Ni tror stenhårt på hämnd! om satanister skulle styra jorden så skulle den alltså konstant vara i krig överallt och för ca 50-60 år sen sprängd i småbitar av kärnvapen. smart? tror inte det....är du hjärntvättad?

Hm... Hela vårat samhälle är uppbyggt på hämd. Gör något som inte är accepterat och du får lida för det om du åker fast (det kallas visst rättssystem om jag inte mins fel ). Beter du dig dumt blir du utfryst etc. Hämnd handlar inte alltid om våld.

Citat:
Egoister...vad är egot? och hur fungerar det? enligt dig/satanister?

http://www.geocities.com/satanicreds/egoism.html

Citat:
Satan är alltså en symbol! då skulle ni lika gärna kunna heta "naturister" "egoister" eller "puckoister"..........namnet satan är bara nonsens!

Det stämmer inte. Läs de två först artiklarna jag länkade till ovan. Där har du en förklaring på namnet Satan.

Citat:

En satanist är egoist. Alla egoister är dock inte satanister.

Citat:

Satanismen bejakar all mänskliga känslor. Kärlek är en av dem, hat en annan. Andra vanliga känslor hos människor är lust, omtanke, ilska, lycka osv. ALLA känslor är viktiga och vi bejakar dem allihop så gott det går.

Förstår du bättre nu?
Citera
2004-11-26, 21:38
ZEUSENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Satan är den osynliga (mörk = osynlig i det här fallet) i naturen som genomtränger hela universum. Enligt fysiken kallas denna kraft för ENTROPI (slå upp i ditt lexicon hemma).

Men detta motsäger helt alter ego som säger:
Citat:
Namnet "satan" går ju som jag sagt att debattera då namnet är taget ur kristendomen, men jag ger också skäl till varför just namnet "satan" togs. Satanismen skapades del som en motpol till kristendomen, då det ansågs att kristendomen var den värsta av världsreligionerna, men också för att satanismen föddes i ett land och i en tid då majoriteten var kristna. Det finns ju nu många versioner av satanismen, men alla grundas på mer eller mindre samma värderingar.
Alltså skapat för att protestera mot kristendomen.....

Citat:
Hm... Hela vårat samhälle är uppbyggt på hämd. Gör något som inte är accepterat och du får lida för det om du åker fast (det kallas visst rättssystem om jag inte mins fel ). Beter du dig dumt blir du utfryst etc. Hämnd handlar inte alltid om våld.
Det är väl inte hämnd det du beskriver det är ju att ta konsekvenserna av sitt handlande!

Citat:

Satanismen bejakar all mänskliga känslor. Kärlek är en av dem, hat en annan. Andra vanliga känslor hos människor är lust, omtanke, ilska, lycka osv. ALLA känslor är viktiga och vi bejakar dem allihop så gott det går.

Enligt De Nio Sataniska Yttrandena så är det OK att mörda sina föräldrar, sina barn eller våldta nån brud om man vinner på det alternativt bejakandes nån känsla som ilska, hat eller vill ta hämnd.......detta uppmuntras alltså! låter lite konstigt för mig..............

Bejakar alla mänskliga känslor...... det gör väl hundar (människan är ett djur enligt dig), små barn eller mentalt störda personer oxå......vad är det för skillnad mot dessa och en "satanist"?
Citera
2004-11-26, 23:22
Avslutad
Citat:
Alltså skapat för att protestera mot kristendomen.....

Satan från början är ett ORD. Inget kristet inget sataniskt uatn ett ord i hebreiskan som betyder "åklagare". Det hade inget med religion att göra. Där har du ursprunget.

Läste du artiklarna jag länkade till? Inte ens de två första som jag rekomenderade? Tänkte väl det. Enlig "the dark doctrines" så går vi efter orden SAT och TAN på språket Sanskrit. Det finns givetvis andra innebörder och jag själv anser att legenderna om Satan i Bibeln och Koranen är av inspiration för min personliga livsfilosofi. Men innan du fortsätter att fråga snälla läs de rekommenderade länkarna så slipper du fråga.

Om du bara vill läsa en länk rekommenderar jag denna:

http://www.geocities.com/go_darkness/god-essence-docs.html

Den förklarar lite olika inriktningar inom satanismen. Det finns inte en sann väg för en satanist. Det är en högst individuell religion/filosofi så man kan sällan säga deffinitivt att "så här är det".

Citat:
Det är väl inte hämnd det du beskriver det är ju att ta konsekvenserna av sitt handlande!

Inte? Så du menar att hämnd alltid innebär våld? Jag håller inte med dig.

Citat:
Enligt De Nio Sataniska Yttrandena så är det OK att mörda sina föräldrar, sina barn eller våldta nån brud om man vinner på det alternativt bejakandes nån känsla som ilska, hat eller vill ta hämnd.......detta uppmuntras alltså! låter lite konstigt för mig..............

Jag är inte helt LaVeyan ska tilläggas. Dock så skadar inte Laveyan satanister små barn. Detta fördöms. Samma sak med våldtäkt.

"5. Do not make sexual advances unless you are given the mating signal. . .

. . .9. Do not harm little children.

10. Do not kill non-human animals unless you are attacked or for your food.

11. When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him."

Dessa postades i första länken som någon gav dig. Läste du den?

Jag överlåter till Silent Storm eller Caine att gå mer in på detta då jag tror de är mer LaVeyaner än jag själv.

Men en satansit är egoist och vem vill utsätta sig för något så deprimerande, okreativt osv som att sitta i fängelse för en lust man plöttsligt fått att döda? Inte speciellt egoistiskt. Och gör man det iaf tar man ansvar för sin handling och avtjänar straffet (också en regel för LaVeyaner - "6. Satan represents responsibility to the responsible. . .").

Citat:
Bejakar alla mänskliga känslor...... det gör väl hundar (människan är ett djur enligt dig), små barn eller mentalt störda personer oxå......vad är det för skillnad mot dessa och en "satanist"?

Vad skilljer Kristna och små barn eller mentalt störda personer? Massor av saker. Det gäller även satanister och små barn, mentalt störda osv. Det får du ta reda på själv.

Jag vet inte om hundar har samma känslor som människor. Alla djur är inte likadana. Men som sagt med de tidigare fallen så är det mycket som skilljer en hund från en människa som kallar sig satanist även om båda bejakar sina naturliga känslor.

Men en gång för alla LÄS LÄNKARNA! De ger svar på en massa saker du undrar över.
Citera
2004-11-26, 23:35
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Men en gång för alla LÄS LÄNKARNA! De ger svar på en massa saker du undrar över.

Nu stöter du på samma problem som jag gjorde... han söker inte efter svar... han har inget intresse av att förstå satanism alls, han vill bara försöka smutskasta den... och vi ser ju hur dåligt han är på det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in