2004-11-17, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzy
Alltså, vad ser man i satan????
Sen har ni en massa böcker att läsa typ:
The Satanic Bible(Den Sataniska Bibeln), The Satanic Rituals, The Satanic Witch, The Devil's Notebook och Satan Speaks.
Du behöver inte läsa en enda bokstav ur de böckerna för att vara satanist. Däremot är alla böckerna underhållande, särskilt "The Satanic Witch", "The Devil's Notebook" och "Satan Speaks!"

Citat:
Åh sen De Nio Sataniska Yttrandena? Men snälla nån, speciellt yttrandet nr 5.
Satan representerar hämnd, istället för att vända andra kinden till!
Det är väl bättre att "fly än illa fäkta", så anser jag iallfall!
Och? Det där säger ju inget om att det inte kan vara bättre att fly. Bara för att man retirerar för stunden så betyder inte det att man vänder andra kinden till.

Citat:
Det ÄNDA ja kan hålla med om lite är ju att Människan är det grymaste djuert av alla.
Men det andra

Sen läste jag "ERA LAGAR" ena var: Skada inte barn? Men hallå, det är ju en självklarhet... Men satan är OND, så är det bara det går inte förneka!
Är INTE troede, men SATAN är OND, OM han nu finns?
Definitionen av Satan skiljer sig enormt mycket från person till person, och det finns ingen enhetlig bild av vem/vad Satan är. Vissa ser Satan som en antropomorf varelse som faktiskt existerar--de är få. Vissa ser honom som en balanserande kraft; en naturkraft--de är fler. Vissa tror inte på en existerande Satan överhuvudtaget, utan ser honom bara som en symbol--och de är antagligen i majoritet.

EDIT: Däremot är det väldigt få som ser Satan som en ond kraft/varelse...
Citera
2004-11-17, 17:37
Medlem
Silent Storms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzy
Men satan är OND, så är det bara det går inte förneka!
Är INTE troede, men SATAN är OND, OM han nu finns?
Gott för mig är det som gör mig gott. Ont är det som gör mig ont. Vilket inte måste betyda att det är lika för dig. "Gott" och "Ont" är alltså SUBJEKTIVT, försök att fatta det.
Citera
2004-11-17, 17:41
Medlem
Silent Storms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZEUSEN
Verkar vettigt.....dessa satanister verkar vara hjärnslöa egotrippade diktator-wannabes.....undrar vad deras definition på satan är? troligtvis lika förvirrad som dom själva...
Om du hade haft förmågan att ta dig igenom en bok så hade du ju kunnat läsa tex "Satan Speaks!" och skaffat dig en mer verklighetsnära uppfattning.
Den tydliga projektion du nu sysslar med är bara lite pinsam...
Citera
2004-11-17, 18:46
Awaiting Email Confirmation
ZEUSENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silent Storm
Om du hade haft förmågan att ta dig igenom en bok så hade du ju kunnat läsa tex "Satan Speaks!" och skaffat dig en mer verklighetsnära uppfattning.
Den tydliga projektion du nu sysslar med är bara lite pinsam...

Här har du ett förträffligt tillfälle att förklara mer om satanismen........men du kan alltså inte svara på om hur "satan" definieras kortfattat?

låter som du inte har nåt och komma med.....
Citera
2004-11-18, 17:48
Medlem
jks avatar
Religion som religion som religion.

The relation of individual interests to class interests
Citera
2004-11-18, 22:00
Medlem
Silent Storms avatar
Citat:
Här har du ett förträffligt tillfälle att förklara mer om satanismen........men du kan alltså inte svara på om hur "satan" definieras kortfattat?

låter som du inte har nåt och komma med.....
Ok, vi tar det igen;

http://www.churchofsatan.com/Pages/Fearswedish.html

Lite ur texten;

1. Satan representerar hängivelse, istället för återhållsamhet!

2. Satan representerar livskraftig existens, istället för andliga önskedrömmar!

3. Satan representerar obefläckad visdom, istället för hycklande självbedrägeri!

4. Satan representerar godhet mot de som förtjänar den, istället för kärlek bortkastad på otacksamma!

5. Satan representerar hämnd, istället för att vända andra kinden till!

6. Satan representerar ansvar åt de ansvarsfulla, istället för omtanke för psykiska vampyrer!

..... osv, osv, osv......

"While the herd trudges around in circles, the Satanist flies straight to the source."
Citera
2004-11-18, 22:09
ZEUSENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silent Storm
Ok, vi tar det igen;

http://www.churchofsatan.com/Pages/Fearswedish.html

Lite ur texten;

3. Satan representerar obefläckad visdom, istället för hycklande självbedrägeri!

4. Satan representerar godhet mot de som förtjänar den, istället för kärlek bortkastad på otacksamma!

6. Satan representerar ansvar åt de ansvarsfulla, istället för omtanke för psykiska vampyrer!

..... osv, osv, osv......

"While the herd trudges around in circles, the Satanist flies straight to the source."

Ja just.... har läst det..
Så satan består alltså av (förenklat):
hängivelse, existens, obefläckad visdom, godhet,hämnd, ansvar...

Låter väldigt likt en del fanatiska religioner...

I en existens då? vilken existens? utseende? finns satan? hur länge har satan funnits? var finns han?
Citera
2004-11-18, 22:18
Medlem
Silent Storms avatar
Citat:
I en existens då? vilken existens? utseende? finns satan? hur länge har satan funnits? var finns han?

Kika här så kanske du förstår;

http://www.geocities.com/satanicreds/entropy.html
Citera
2004-11-18, 22:46
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ja just.... har läst det..
Så satan består alltså av (förenklat):
hängivelse, existens, obefläckad visdom, godhet,hämnd, ansvar...

Låter väldigt likt en del fanatiska religioner...

Som vanligt lyckas du bara läsa på ytan...

Satanism är väldigt personligt, och jag skulle kunna kalla mig för satanist eftersom jag nästan på alla sätt lever "sataniskt"...

Jag kan ge dig insikt i min uppfattning om De Nio Sataniska Yttrandena så kanske du kan börja att förstå:

Hänge dig till saker du tycker om! Tro inte att du blir en bättre person bara för att du avstår från en massa. Gillar du att ha sex, se inte det som en synd och bli kysk, ha istället sex för njutningens skull. Men var beredd att ta ansvar för dina handlingar (se Yttrande nr 6.)

Lev här och nu! Bara för att någon idiot gick om kring för 2000 år sedan och sade "gör såhär så kommer du till himmelen", betyder inte det att det är sant. Lev inte ditt liv för att få det bättre ställd i ett "liv efter detta".

Sök sanningar inte lögner! Ljug inte för dig själv bara för att du inte kan eller inte vågar acceptera något! Var ärlig mot dig själv, även om detta betyder att du ställs inför en obehaglig sanning. Acceptera en sanning när du möts av den!

Slösa inte bort godhet på personer som inte gjort något att förtjäna det! Förlåt inte din fiende för det han gjort mot dig! Älska dem som förtjänar att bli älska av dig, bry dig inte om att slösa bort känslor på resten.

Om någon gör dig orätt och det är tillräckligt för att inte kunna ignoreras, ta då hämnd! Förlåt inte din fiende!

En person som får sig själv att må bättre genom att få andra att må dåligt förtjänar ingen omtanke! Ta inte ansvar för sådana personers handlingar även om de försöker få dig att tro att det är ditt ansvar! Ta ansvar för ditt eget liv och låta andra ta ansvar för sitt!

7. Satan representerar människan som vilket djur som helst, ibland bättre men oftare värre än de som går på alla fyra, och som, på grund av sin "gudomliga andliga och intellektuella utveckling", har blivit det grymmaste djuret av alla!

Människan är den hon är! Vi kan inte förändra vår natur, vi är och förblir ett djur som alla andra, även om vi är intelligentare.

8. Satan representerar alla av de så kallade synderna, eftersom de alla leder till fysisk, mental eller känslomässig tillfredsställelse!

Detta bör vara uppenbart redan. Ha sex! Frossa! Slappa! Ta hämnd! Var stolt! Känn vrede! Gör det som får dig att må bra, men var beredd att ta ansvar för dina handlingar (se Yttrande nr 6.)

9. Satan har varit den bästa vän kyrkan någonsin haft, då han hållit den rullande alla dessa år

Detta måste vara uppenbart, även för dig...

Alla dessa påbud försöker få dig att inse att du bör acceptera och omfamna din mänskliga natur, för inget kommer att få dig att må så bra!

Och ja, satanister är till stor utsträckning egoister, men det är egentligen alla människor, satanister står åtminstone stolt för detta faktum! Allt du gör för att "hjälpa andra" gör du egentligen bara för att få dig själv att må bättre, välgörenhet tjänar otroligt på att många människor är självhycklare...

Min egen uppfattning om Satans existens är följande: det som kristendomen kallar satan existerar inte, inte heller är satan en balanserande kraft i universum. Satan är en symbol för acceptansen av mänsklig natur, namnet kommer naturligtvis från kristendomen, men det är bara för att allt satan står för i kristendomen är bra ting, människor bör sträva efter att vara som satan....
Citera
2004-11-19, 09:55
ZEUSENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alter ego

Alla dessa påbud försöker få dig att inse att du bör acceptera och omfamna din mänskliga natur, för inget kommer att få dig att må så bra!

Och ja, satanister är till stor utsträckning egoister, men det är egentligen alla människor, satanister står åtminstone stolt för detta faktum! Allt du gör för att "hjälpa andra" gör du egentligen bara för att få dig själv att må bättre, välgörenhet tjänar otroligt på att många människor är självhycklare...

Min egen uppfattning om Satans existens är följande: det som kristendomen kallar satan existerar inte, inte heller är satan en balanserande kraft i universum. Satan är en symbol för acceptansen av mänsklig natur, namnet kommer naturligtvis från kristendomen, men det är bara för att allt satan står för i kristendomen är bra ting, människor bör sträva efter att vara som satan....

Så att förstå sin mänskliga natur för att må bra är alltså "satanisters" mål, detta kan väl vara vilken människa eller psykolog som helst...hundar verkar också vilja må bra...

Ni tror stenhårt på hämnd! om satanister skulle styra jorden så skulle den alltså konstant vara i krig överallt och för ca 50-60 år sen sprängd i småbitar av kärnvapen. smart? tror inte det....är du hjärntvättad?

Egoister...vad är egot? och hur fungerar det? enligt dig/satanister?

Satan är alltså en symbol! då skulle ni lika gärna kunna heta "naturister" "egoister" eller "puckoister"..........namnet satan är bara nonsens!

ytterligare en fråga tror du på eller betraktar De Nio Sataniska Yttrandena som sanna?
Citera
2004-11-19, 12:24
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Så att förstå sin mänskliga natur för att må bra är alltså "satanisters" mål, detta kan väl vara vilken människa eller psykolog som helst...hundar verkar också vilja må bra...

Ni tror stenhårt på hämnd! om satanister skulle styra jorden så skulle den alltså konstant vara i krig överallt och för ca 50-60 år sen sprängd i småbitar av kärnvapen. smart? tror inte det....är du hjärntvättad?

Egoister...vad är egot? och hur fungerar det? enligt dig/satanister?

Satan är alltså en symbol! då skulle ni lika gärna kunna heta "naturister" "egoister" eller "puckoister"..........namnet satan är bara nonsens!

ytterligare en fråga tror du på eller betraktar De Nio Sataniska Yttrandena som sanna?

Det räcker inte med att förstå människan natur, man måste också acceptera och omfamna den. Det finns många som förstår den men ändå försöker gå emot den.

Jag tvivlar starkt på att världen skulle se ut som sådant om alla vore satanister. Men det är också oviktigt hur det skulle se ut eftersom det är en omöjlighet, satanism är inte för alla, inte på långa vägar. Satanism är en religion/filosofi för individen inte för massorna. Satanismen är inte på något sätt en missionerade religion/filosofi, man söker sig till satanismen när man själv är redo. (Hur kom hjärntvättning in i bilden förresten?)

"Vad är egot och hur fungerar det?" Vad menar du egentligen med detta? Egot är det proverbiala jaget. Att vara egoist är att se till sig själv i första hand. Det är fullt möjligt att bry sig om andra, att hålla goda kontakter med familj och vänner är något jag anser även gynnar mig själv. Jag har inga problem att hjälpa någon annan, men jag väger det emot vad jag har att vinna på det och vad jag har att förlora på det. Vinner jag mer än jag förlorar gör jag det, förlorar jag mer än jag vinner gör jag det inte.

Namnet "satan" går ju som jag sagt att debattera då namnet är taget ur kristendomen, men jag ger också skäl till varför just namnet "satan" togs. Satanismen skapades del som en motpol till kristendomen, då det ansågs att kristendomen var den värsta av världsreligionerna, men också för att satanismen föddes i ett land och i en tid då majoriteten var kristna. Det finns ju nu många versioner av satanismen, men alla grundas på mer eller mindre samma värderingar.

"Är De Nio Sataniska Yttrandena sanna?" Underlig fråga. Först och främst tror jag på att sanning är subjektivt, det som är sant för mig måste inte vara sant för dig. Jag lever inte efter De Nio Sataniska Yttrandena, jag lever på det sätt jag finner passa mig bäst, det råkar bara vara så att de överensstämmer mycket med varandra. Jag hänger mig till vad jag gillar att göra, jag lever i nuet, jag ser till att alltid vara ärlig mot mig själv, jag slösar inte känslor på de som inte förtjänar det, jag tar hämnd om jag anser att det är rätt sak att göra, jag ansvarar för mina handlingar och inte för andras, jag accepterar och omfamnar min natur som en människa, jag begår vad kristendomen anser vara synder om de får mig att må bra. Alla dessa ser jag som logiska val att göra.
Citera
2004-11-19, 13:46
Medlem
Ezzelinos avatar
Djävulen, jag förstår och respekterar din ekologiskt insiktsfulla radikalism i förhållande till världens kyrkor och prästerskap: dock är det samtliga nu existerande religioner, och i synnerhet även de andra två av abrahamitiskt ursprung, samt även de ideologiserande surrogatreligioner som uppstått efter att kristendomen på allvar började ruttna och förlorade all trovärdighet för tänkande människor i Europa, som ska hållas skyldiga för denna ohyggligt skadliga verklighetsförvrängning som föröder naturen och förgiftar kulturen.

Men den kristendom som inte accepterar att den hör det förgångna till är förvisso en styggelse som bör motverkas med alla medel, först och främst upplysning: Nietzsches Antikrist borde delas ut till alla femtonåringar, Karlheinz Deschners stora verk i många volymer, Kriminalgeschichte des Christentums, skulle översättas och sammanfattas i slagkraftig form för att en gång för alla göra slut på dessa psykopatologiska vanföreställningar om Jesus Kristus, synden, frälsningen och fördömelsen. Hån och satir är även det vapen kristendomen har svårt att försvara sig mot, liksom den mest seriösa forskning om hur detta judiska kätteri blev till den världsomvälvande farsot vi fortfarande pinas av, exempelvis Peter Browns skrifter om tidig kyrkohistoria och formandet av en kristen mentalitet som tog död på antikens enastående kulturvinningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in