2011-08-09, 12:54
Medlem
Vanillababes avatar
Jag vill börja med att klargöra att detta är en seriös fundering och inget trams.
Och har tråden hamnat fel så ber jag om ursäkt och mod får gärna flytta den rätt.

Vi är några Flashbackare som har en fundering och ingen kan komma på en vettig förklaring. Så, nu ber jag (vi) om hjälp.

Om man har en kopp kaffe (varmt) och ett glas saft (kallt) som man låter stå i lika många timmar i rumstemperatur, så upplevs kaffet betydligt kallare än vad saften gör.

Varför? Är det för att man är van att dricka kaffe varmt så det upplevs kallare än saften som upplevs varm eftersom den är man van att dricka kall?

Är kanske kaffet kallare än saften på grund av nån syra eller liknande som finns i kaffet?
Senast redigerad av Vanillababe 2011-08-09 kl. 13:00. Anledning: Ändrad rubrik.
Citera
2011-08-09, 12:59
Medlem
Shawtrcwbkys avatar
Jag antar att det enda logiska vore att det är något med kaffet som gör att det leder bort värme bättre än saften. För du menar väl att de har precis samma temperatur (rumstemperatur)?

Man kan ju jämföra det med att känna på en bit metall och en bit frigolit, vilka båda har samma temperatur. Metallen känns kall eftersom den så bra leder bort värme, medan frigoliten isolerar och därmed känns varm.
Citera
2011-08-09, 13:13
Medlem
deafens avatar
Både kaffe och saft består till störta del av vatten och har förmodligen samma värmeledningsförmåga. Jag tror snarare att det beror på att man förväntar sig att kaffet ska vara varmt och saften kall pga tidigare erfarenheter. Man förväntar sig att kaffet ska vara varmt vilket förstärker upplevelsen och gör att det känns kallare.
Citera
2011-08-09, 14:04
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Som redan nämnts - den absolut största (inte nödvändigtvis enda) faktorn är förväntan.

Fundera på hur du reagerar när du går på en rulltrappa som inte startar jämfört med att gå på en vanlig trappa t ex. Hjärnan gillar att känna igen saker!
Citera
2011-08-09, 14:20
Medlem
nwts avatar
Om man förväntar sig att kaffet ska vara i rumstemperatur och att saften ska vara det, och psykar sig själv lite. Blir det annan reaktion då?

Har en bekant som dricker sitt te kallt (dvs det har stått framme hela dagen), vad jag upplevt när jag smakat är inte rumstemperatur, utan att det är kallt. Varför är då saften inte lika "Kall" ?

Insåg nu, kan det ha med konsistensen att göra?
Då saften är "vattnigare" än vad kaffet är? Bara en tankegång, skjut mig om jag har fel.
Citera
2011-08-09, 14:21
Medlem
Celenos avatar
Vi fick göra ett experiment nångång när jag gick i grundskolan.

Tre lika stora kartonger, två av dem fulla med tunga saker (säg 10 kilo) och den tredje var tom.

Man fick lyfta dem i tur och ordning och trots att man VISSTE att den var tom så kunde man inte låta bli att rycka upp den snabbt från golvet. Den kändes lättare än vad man förväntade sig.

Men jag var väl 12 eller nåt, har inte provat sen dess.
Citera
2011-08-09, 18:39
Medlem
Vanillababes avatar
Det är alltså mest psykologiskt?

Jag har ingen bra termometer, annars skulle jag ha gjort ett experiment. Kan någon tänka sig att utföra ett?
Citera
2011-08-09, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillababe
Varför? Är det för att man är van att dricka kaffe varmt så det upplevs kallare än saften som upplevs varm eftersom den är man van att dricka kall?
det är inget konstigt. det beror på materialet som vätskan är gjord av. stark chilisås smakar också mycket varmare än vatten, för att det är gjort av material som bränner dig.
Citera
2011-08-09, 19:00
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
det är inget konstigt. det beror på materialet som vätskan är gjord av. stark chilisås smakar också mycket varmare än vatten, för att det är gjort av material som bränner dig.
Chili innehåller capsaicin, vilket aktiverar receptorer för värme och smärta. Vilket dylikt ämne menar du att saft innehåller, och kaffe inte innehåller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in