2011-08-09, 06:05
Medlem
Polakmalys avatar
Hej Leverpastej!

Har precis köpt en mountainbike och undrar hur min träning skall se ut med cykeln.

*Hur kan ett träningsschema se ut för en nybörjare?
*Hur mycket borde man lägga på en bra mountainbike?
*Vad ger mest i träningen, tuffa backar eller distans? eller en kombination av båda?
*Hur vårdar man cykeln på bäst sätt?
*Vad skall man alltid tänka på när man använder en mountainbike?
*När snön börjar falla går det bra att fortsätta cykla eller måste man träna på något annat sätt tills snön har smält?

Ber om ursäkt om det förekommer sär skrivningar, fel stavelser och om tråden är fel placerad.

Tack på förhand!
Citera
2011-08-09, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polakmaly
Hej Leverpastej!

Har precis köpt en mountainbike och undrar hur min träning skall se ut med cykeln.

*Hur kan ett träningsschema se ut för en nybörjare?
*Hur mycket borde man lägga på en bra mountainbike?
*Vad ger mest i träningen, tuffa backar eller distans? eller en kombination av båda?
*Hur vårdar man cykeln på bäst sätt?
*Vad skall man alltid tänka på när man använder en mountainbike?
*När snön börjar falla går det bra att fortsätta cykla eller måste man träna på något annat sätt tills snön har smält?

Ber om ursäkt om det förekommer sär skrivningar, fel stavelser och om tråden är fel placerad.

Tack på förhand!

1. Allt beror på hur tränad du är idag och vad du har för mål. När jag började så hade jag ett distanspass på omkring 3 timmar och två kortare på 1,5-2 timmar.
2. Är du ny köp begagnat, du får nog en schysst MTB för 5-6 tusen, sen tillkommer skor och kläder, hjälm etc på några tusen. Första cykeln blir aldrig helt rätt.
3. Kombination beroende på mål med träning.
4. Varmt vatten och tvättsvamp och lite olja.
5. Om du cyklar ensam så ta med mobil och berätta vart du ska om du ska långt ut i skogen. Ta det lugnt ibland så att du inte kör in i ett träd, hjälmen skyddar bra men inte mot allt.
6. Det är bara att fortsätta cykla kan bli lite halt så släng på dubbdäck om du känner för. Kan även bli riktigt kallt när temperaturen sjunker under 10 minus och vattnet tycker om att frysa då
Citera
2011-08-09, 12:24
Medlem
Polakmalys avatar
Tack för infon!

Själv så orkar jag inte cykla mer än 35 min men jag antar att det alltid är en början. Mitt mål är främst att gå ner i vikt och anledningen till att jag valde just cykling i skogen är att det blir så mycket roligare. Mountainbiken jag har kostar omkring 5,5, den är ny och jag är väldigt nöjd med den.

När jag börja vårda den så använde jag enbart vattenslang och därefter luftkompressor för att lufttorka den snabbt. Har fått den idén från de som cyklar i tour de france ( hoppas att cykeln inte tagit stryk av det ). Har cyklat snart i 2 veckor med varannan dag som vilodag, är det något jag borde fortsätta med eller skall mitt tränings schema se annorlunda ut?

Mitt fysiska jag:
182cm
105kg
Citera
2011-08-09, 15:19
Medlem
Citat:
Tack för infon!

Själv så orkar jag inte cykla mer än 35 min men jag antar att det alltid är en början. Mitt mål är främst att gå ner i vikt och anledningen till att jag valde just cykling i skogen är att det blir så mycket roligare. Mountainbiken jag har kostar omkring 5,5, den är ny och jag är väldigt nöjd med den.

När jag börja vårda den så använde jag enbart vattenslang och därefter luftkompressor för att lufttorka den snabbt. Har fått den idén från de som cyklar i tour de france ( hoppas att cykeln inte tagit stryk av det ). Har cyklat snart i 2 veckor med varannan dag som vilodag, är det något jag borde fortsätta med eller skall mitt tränings schema se annorlunda ut?

Mitt fysiska jag:
182cm
105kg

Vattenslangen går utmärkt, och kom ihåg och kör lite olja och så på kedja och kransar efter du spolat av cykeln. Kör på som du gör nu tills du får upp din kondition, efter det kan du nog ta och slänga något distanspass också
Citera
2011-08-13, 17:41
Medlem
Polakmalys avatar
Gött mos!

Hur är det med stretching? Är det viktigt eller är det ''ok'' att slarva lite med det
Citera
2012-08-26, 16:49
Medlem
Citat:
Gött mos!

Hur är det med stretching? Är det viktigt eller är det ''ok'' att slarva lite med det

Stretching? Naaeejj stretching är väl inget speciellt som man behöver göra innan man hoppar på mountainbiken. Jag har själv cyklat i skogen ett bra tag nu och jag har aldrig stretchat innan jag ger mig av, och det har inte varit några problem med det heller så jag tror inte man behöver.
Senast redigerad av -AmM- 2012-08-26 kl. 17:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in