2011-08-08, 23:46
Medlem
hannes156s avatar
Hej!
Hade verkligen ingen aning om vart jag skulle posta denna så flytta gärna tråden.
I alla fall, jag har 5k i hundralappar liggandes hemma och hade tyckt det varit kul om jag hade gjort det som en sedelbunt då är min fråga.
Bild
Vad heter den vita pappersbiten som håller ihop alla sedalar.
Tack på förhand
Citera
2011-08-08, 23:50
Medlem
Ostkroks avatar
Av ren nyfikenhet, varför har du 5000 kr i hundralappar?
Citera
2011-08-08, 23:56
Medlem
hannes156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Av ren nyfikenhet, varför har du 5000 kr i hundralappar?
Som jag skrev i tråden, hade varit kul att ha 50 hundralappar i en "klämma".
Kanske låter lite barnsligt och lite Wanna-be men men det får man ta
Citera
2011-08-08, 23:59
Medlem
s-koops avatar
Klipp dig egna papper remsor och limma lite så ska du se att det blir bra
Citera
2011-08-09, 00:01
Medlem
Ostkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes156
Som jag skrev i tråden, hade varit kul att ha 50 hundralappar i en "klämma".
Kanske låter lite barnsligt och lite Wanna-be men men det får man ta
Hehe jo visst skulle det vara stiligt, men frågan var mer hur du sitter där med 5000kr i hundralappar?
Skaffade du de just för att du ville ha de i en sådan klämma eller kom den tanken när du väl hade pengarna? Bara nyfiken
Citera
2011-08-09, 00:06
Medlem
hannes156s avatar
Citat:
Hehe jo visst skulle det vara stiligt, men frågan var mer hur du sitter där med 5000kr i hundralappar?
Skaffade du de just för att du ville ha de i en sådan klämma eller kom den tanken när du väl hade pengarna? Bara nyfiken
Jag skulle köpa någonting för typ 100 kr så hade jag bara en 5hundring på mig så när jag fick växeln så fick jag bara idén sedan har ju också Snabba Cash hjälpt till. Ser så jävlva rått när JW får sin miljon i tusingar
Citera
2011-08-09, 00:09
Medlem
Ostkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes156
Jag skulle köpa någonting för typ 100 kr så hade jag bara en 5hundring på mig så när jag fick växeln så fick jag bara idén sedan har ju också Snabba Cash hjälpt till. Ser så jävlva rått när JW får sin miljon i tusingar
Absolut, håller med. Cash is king!

Jag röstar att du fortsätter spara och skaffar dig en sådan där aluminiumväska och staplar in bunt efter bunt tills den är full
Citera
2011-08-09, 00:24
Medlem
hannes156s avatar
Citat:
Absolut, håller med. Cash is king!

Jag röstar att du fortsätter spara och skaffar dig en sådan där aluminiumväska och staplar in bunt efter bunt tills den är full
Hahah, Ingen dum idé fast det kommer nog ta ett tag
Citera
2011-08-09, 01:50
Medlem
Tegiss avatar
Vad den lilla pappersbiten kallas vet jag inte men de svenska sedlarna är inte värda tillräckligt för att göra större kontantaffärer.

5k i hundralappar är tämligen dumt, men får lätt plats med runt 25 tusenlappar i försvarets gamla namnbricka om nu vill mycket svenska pengar i en sedelklämma. Men 500 euro sedeln är nog det bättre valet om man gör affärer med mycket kontanter http://eu.123rf.com/400wm/400/400/kvkirillov/kvkirillov0810/kvkirillov081000065/3737988-bundle-of-euro-bank-notes-lying-on-black-background.jpg

runt 4k i blandade svenska mynt är dock inte lika lätt att ta med sig så de samlar damm ovanpå byrån. http://i.imgur.com/gfFmu.jpg
Citera
2011-08-09, 08:01
Medlem
Jag har massvis med sådana liggandes på jobbet, men om jag inte minns fel så paketeras de i 100 buntar.
Citera
2011-08-09, 08:39
Medlem
Conceptions avatar
Klipp istället ut en massa vanliga papperslappar som har samma storlek som en hundralapp.

Bunta sedan ihop 100 vanliga papperslappar men sätt några riktiga 100 lappar längst ut på varje bunt. Sen kan du stoppa allt i en aluminiumväska och tuffa dig hur mycket du vill. Kan du traska in på vilken affär som helst och bara öppna din väska lite snabbt.

Jag lovar du kommer få världens uppmärksamhet av vilken säljare som helst.
Citera
2011-08-11, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Klipp istället ut en massa vanliga papperslappar som har samma storlek som en hundralapp.

Bunta sedan ihop 100 vanliga papperslappar men sätt några riktiga 100 lappar längst ut på varje bunt. Sen kan du stoppa allt i en aluminiumväska och tuffa dig hur mycket du vill. Kan du traska in på vilken affär som helst och bara öppna din väska lite snabbt.

Jag lovar du kommer få världens uppmärksamhet av vilken säljare som helst.

Tyvärr är många säljare hariga för större kontantsummor så Cash är inte längre King på många ställen. Även om man kan visa att de är vita är det inte säkert att de tar emot stora belopp i kontanter då det kostar för mycket för dem att hantera dem.

Traditionella sedelbuntar består av 100 sedlar av samma valör. Buntarna är dock paketerade så att man får bryta bunten, det kanske finns alternativ som kan återanvändas. Ovikta sedlar ligger ofta i nummerordning i buntarna, det har de i alla fall gjort i mina buntar. Själva "klämman" som jag tror att du menas heter sedelbanderoll och går faktiskt att köpa. Googla på sedelbanderoll.

Även fast jag förstår meningen med att minska kontanthanteringen så tycker jag att det är synd att kontanterna är jagat byte, det är en viss känsla att hantera riktiga pengar i stället för en plastbit. Man får betydligt mer respekt för pengarna när man håller dem fysiskt i handen. Svartjobbare och kriminella har dock förstört den möjligheten, vad det ser ut som.
Senast redigerad av oneofmany 2011-08-11 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in