Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Klipp istället ut en massa vanliga papperslappar som har samma storlek som en hundralapp.
Bunta sedan ihop 100 vanliga papperslappar men sätt några riktiga 100 lappar längst ut på varje bunt. Sen kan du stoppa allt i en aluminiumväska och tuffa dig hur mycket du vill. Kan du traska in på vilken affär som helst och bara öppna din väska lite snabbt.
Jag lovar du kommer få världens uppmärksamhet av vilken säljare som helst.
Tyvärr är många säljare hariga för större kontantsummor så Cash är inte längre King på många ställen. Även om man kan visa att de är vita är det inte säkert att de tar emot stora belopp i kontanter då det kostar för mycket för dem att hantera dem.
Traditionella sedelbuntar består av 100 sedlar av samma valör. Buntarna är dock paketerade så att man får bryta bunten, det kanske finns alternativ som kan återanvändas. Ovikta sedlar ligger ofta i nummerordning i buntarna, det har de i alla fall gjort i mina buntar. Själva "klämman" som jag tror att du menas heter sedelbanderoll och går faktiskt att köpa. Googla på sedelbanderoll.
Även fast jag förstår meningen med att minska kontanthanteringen så tycker jag att det är synd att kontanterna är jagat byte, det är en viss känsla att hantera riktiga pengar i stället för en plastbit. Man får betydligt mer respekt för pengarna när man håller dem fysiskt i handen. Svartjobbare och kriminella har dock förstört den möjligheten, vad det ser ut som.