• 1
  • 2
2011-08-10, 23:06
Medlem
Grandiosos avatar
Därför att dom i regel är mycket godare och smakrikare än vanliga, stora tomater.
Lite som att jämföra single malt whisky med den billigare och betydligt torftigare blended-
varianten.
Citera
2011-08-13, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Därför att dom i regel är mycket godare och smakrikare än vanliga, stora tomater.
Lite som att jämföra single malt whisky med den billigare och betydligt torftigare blended-
varianten.
Den mest grundläggande uppfattning om hur en marknad fungerar borde räcka för att inse att vore tomaterna lika dyra att odla och transportera så skulle en högre efterfrågan (signalerad av det högre priset) av ena sorten leda till att den sorten odlades mer så att priserna jämnades ut. Samma logik gäller whiskeyn.

I viss mån kan priset sättas utifrån vad konsumenterna är villiga att betala men jag tycker inte att två så likvärdiga produkter bör skilja så mycket i pris av detta skäl.
Senast redigerad av Oceanliner 2011-08-13 kl. 15:59.
Citera
2011-08-13, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
De flesta körsbärstomater har ett tunnare skal än "vanliga" tomater och mindre fruktkött, så de är känsligare när det gäller hanteringen, kan spricka lättare och blir mjuka fortare.
Är det så? Jag återkommer efter mitt tomatkrocktest..
Citera
2011-08-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ygg
För att det är två olika produkter som odlas med olika metoder på olika platser och hanteras på olika sätt vilket leder till olika priser?
Har jobbat i ett växthus där tomater av olika slag odlades. Naturligtvis odlades körsbärstomater där. Men det var inga annorlunda metoder jämfört med de andra sorterna, dem odlades på samma ställe, och hanterades i princip likadant.
Enda skillnaden jag kan tänka på rent spontant är att plantan i sig är rätt klen. Får lätt mögel, upptäcks det inte snabbt nog kommer plantan dö. Även om det upptäcks så leder detta mögel till en skadad växt, vilket i sin tur ger mindre tomater. Så du får helt enkelt nytta av färre plantor än du köpt in, alltså måste denna förlust kompenseras för odlaren vilket ger högre pris.

Sen smakar dessa små rackare mycket mer och bättre än andra tomater, framför allt de sista skördarna. Detta betalar väldigt många med nöje för, jag är en av dem.
Citera
2011-08-13, 18:10
Medlem
Hur är det med bifftomater? De är större än vanliga tomater men brukar kosta mer. Varför är det så?
Citera
2011-08-14, 14:35
Medlem
Aha! tack nu har jag (efter att ha klämtestat stora och små tomater) två trovärdiga anledningar till det högre priset:

- Plantorna är känsligare
- De föredras av konsumenter

Finns det andra faktorer?

Oj, nu blir jag nyfiken på bifftomaterna också
Citera
2011-08-14, 19:07
Medlem
No_fears avatar
Är väl lite olika arter av tomater körsbärstomater och vanliga tomater, tror jag iallafall

Men har ibland undrat varför kvisttomater kostar mer än "vanliga" tomater, borde väl vara billigare att ta och knipsa dom med hela kvisten än att rensa bort den, men det kanske är en fråga om mängd, dom flesta kör på "vanliga" tomater och kvisttomater får vara mer speciellt och kan därefter säljas dyrare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in