2011-08-08, 09:43
Medlem
God morgon! Under gårdagens fest dök frågan upp men ingen hade ett svar. De skämtade om att när de stod i Danmark gick solen ner "mellan" Danmark och England. Så, vet någon hur långt bort horisonten är för en person som är 1,80 m lång och han/hon står 0 m ö h och tittar mot horisonten?

Skälet till att jag ställer frågan i här är för att jag minns att vi hade en liknande uppgift i Matte D under gymnasiet men jag minns inte mer än så
Citera
2011-08-08, 09:54
Medlem
vitmullvads avatar
Isåfall ligger den mellan 4-5 km bort
Citera
2011-08-08, 10:12
Medlem
Jazzholes avatar
√((2 * [jordradien] + [höjd över vattnet]) * [höjd över vattnet])

Om vi antar att jorden är ett perfekt klot (som det ju faktiskt inte är!)

Kolla även på Anders och Måns när de förklarar.
Citera
2011-08-08, 10:36
Medlem
Tackar! Enligt Jazzholes ekvation har jag ca 4,8 km till horisonten, vilket är det vitmullvad skrev =) Tackar!
Citera
2011-08-08, 10:45
Medlem
Formeln gäller då som sagt på en helt klotrund planet. Sedan är det väl vissa fenomen som har med ljusets brytning och luftens täthet att göra, som påverkar exakt hur långt man ser. Men du var kanske inte ute efter den noggrannheten.
Citera
2011-08-10, 15:19
Medlem
Jag lånar tråden med en följdfråga, hoppas det är ok!

Kan man se fastland från Visby? Tyckte mig flera gånger kunna göra det i somras när det var klart väder, men är inte säker. Är det fysiskt möjligt eller ser man bara vatten pgaa att jorden är rund?
Citera
2011-08-11, 12:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Issue
Jag lånar tråden med en följdfråga, hoppas det är ok!

Kan man se fastland från Visby? Tyckte mig flera gånger kunna göra det i somras när det var klart väder, men är inte säker. Är det fysiskt möjligt eller ser man bara vatten pgaa att jorden är rund?
Nä fy fan, inte på långa vägar. När man åker färja till Visby och står sådär 20 m över havet så är det en bra bit av turen som man varken ser fastlandet, Öland eller Gotland, bara vatten åt alla håll.
Citera
2011-08-11, 12:53
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nä fy fan, inte på långa vägar. När man åker färja till Visby och står sådär 20 m över havet så är det en bra bit av turen som man varken ser fastlandet, Öland eller Gotland, bara vatten åt alla håll.
Ja man skulle behöva stå ungefär 500m över havet för att kunna se fastlandet från Visby.
d=√h(2R+h)
Eftersom h<<R så gäller d=√(2Rh). Jag uppskattar att det är omkring 80km mellan Visby och fastlandet, kan det stämma?
d²=2Rh
h=d²/2R
h=80000²/(2*6371000)≈500m
Så skulle du flytta Burj Khalifa till Visby så skulle du se Västervik Eftersom h=828m ger en sikt på ungefär 100km.
Citera
2011-08-11, 15:00
Medlem
Fris avatar
Beror på tidvattnet också.
Citera
2011-08-11, 17:58
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Om luften över vattnet är signifikant kallare än luften en bit upp kanske det är teoretiskt möjligt att medelst inre reflektion(!) få en glimt av fastlandet från Visby! Ok, det skall såklart till extrema förutsättningar och jag tror inte det är närheten av rimligt, men effekten finns och är intressant.

Det är för övrigt exakt den effekten som ger oss "asfaltsspegeln" och "synvillor i öknen", fast tvärtom (dvs långt varmare luft riktigt nära marken än en bit ovanför).
Citera
2011-08-11, 18:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Om luften över vattnet är signifikant kallare än luften en bit upp kanske det är teoretiskt möjligt att medelst inre reflektion(!) få en glimt av fastlandet från Visby! Ok, det skall såklart till extrema förutsättningar och jag tror inte det är närheten av rimligt, men effekten finns och är intressant.

Det är för övrigt exakt den effekten som ger oss "asfaltsspegeln" och "synvillor i öknen", fast tvärtom (dvs långt varmare luft riktigt nära marken än en bit ovanför).
Bra påpekande och jag tror som du att det inte är i närheten av att kunna ge så långväga fata morgana. Än mer otroligt är det att man skulle få se det på sommaren eftersom man bara brukar se sådant över hav när vattnet är svinkallt.

En liten anekdot om en hägring:
Citera
2011-08-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sackooo
God morgon! Under gårdagens fest dök frågan upp men ingen hade ett svar. De skämtade om att när de stod i Danmark gick solen ner "mellan" Danmark och England. Så, vet någon hur långt bort horisonten är för en person som är 1,80 m lång och han/hon står 0 m ö h och tittar mot horisonten?

Skälet till att jag ställer frågan i här är för att jag minns att vi hade en liknande uppgift i Matte D under gymnasiet men jag minns inte mer än så

Hur långt är ett snöre?

Horisonten är ett optiskt fenomen som ej låter sig mätas då du ser horisonetn ur din synvinkel där du befinner dig just nu.

Eller minar du hur långt man kan se?? En blind person kan inte se alls... vad skulle en blind person svara tror du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in