2011-08-08, 07:48
Medlem
FreddeDs avatar
Hej.

Har en Mazda 323 -83 som strular för mig.
Det började med att batteriet fick nästan helt slut ström efter bara några timmar. Alltså man hade varit ute och kört och allt var lugnt och sen efter nån timme då man skulle iväg igen så gick startmotorn skitsegt.
Nu tar det bara några sekunder för batteriet att bli urladdat. Är ute och kör, stänger av, provar starta igen direkt och då är den stendöd igen. Samma sak med flera olika batterier.
Hade batteriet på laddning över natten och sen när jag ska starta så är den död. Har provat olika batterier så det är inte batteriet som är slut.

Antar väl att den drar ström någonstans men vad drar så mycket ström att batteriet laddar ur på bara några sekunder?

Tacksam för hjälp.
Citera
2011-08-08, 08:26
Medlem
Kriminalarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeD
Hej.

Har en Mazda 323 -83 som strular för mig.
Det började med att batteriet fick nästan helt slut ström efter bara några timmar. Alltså man hade varit ute och kört och allt var lugnt och sen efter nån timme då man skulle iväg igen så gick startmotorn skitsegt.
Nu tar det bara några sekunder för batteriet att bli urladdat. Är ute och kör, stänger av, provar starta igen direkt och då är den stendöd igen. Samma sak med flera olika batterier.
Hade batteriet på laddning över natten och sen när jag ska starta så är den död. Har provat olika batterier så det är inte batteriet som är slut.

Antar väl att den drar ström någonstans men vad drar så mycket ström att batteriet laddar ur på bara några sekunder?

Tacksam för hjälp.

Härlig bil!

Har du något eftermonterat på bilen, extraljus, stereo eller dylikt?

Låter ju som ett jordfel eller en kortslutning någonstans.
Citera
2011-08-08, 16:28
Medlem
FreddeDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalaren
Härlig bil!

Har du något eftermonterat på bilen, extraljus, stereo eller dylikt?

Låter ju som ett jordfel eller en kortslutning någonstans.

Tack för svar!
Har ingenting på den bilen. Inga extraljus, ingen stereo, ingen släpvagnskontakt.

Dock fick jag samma resultat på volvon jag haft stående då jag flyttade över batteriet till den. Så då tyder det ju på att batteriet är kasst. Hur stor är chansen att två batterier som har funkat klockrent blir kassa samtidigt? Tror det är löst nu iaf då volvon funkar med ett annat batteri, har inte prövat på Mazdan än.
Citera
2011-08-08, 16:34
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeD
Tack för svar!
Har ingenting på den bilen. Inga extraljus, ingen stereo, ingen släpvagnskontakt.

Dock fick jag samma resultat på volvon jag haft stående då jag flyttade över batteriet till den. Så då tyder det ju på att batteriet är kasst. Hur stor är chansen att två batterier som har funkat klockrent blir kassa samtidigt? Tror det är löst nu iaf då volvon funkar med ett annat batteri, har inte prövat på Mazdan än.
Har tex batterierna stått i kyla under vintern så är
dom förstörda.

Ett fräscht bilbatteri laddar man inte ur på några sekunder, då måste du
kortsluta det med ett plattjärn eller nåt med resultat att polerna smälter på det.
Citera
2011-08-14, 01:14
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Ett fulladdat batteri kan stå ett tag utan att ta skada. Även i kyla.
Ett nästan fulladdat batteri kan stå ett inte lika långt tag utan att ta skada.
Ett taskigt laddat batteri tar skada lite fortare av att stå ett tag.
Ett helt urladdat batteri tar skada ganska fort av att stå ett tag, dessutom fryser det så det spricker redan vid 8 minusgrader....

Ju sämre laddat det är - desto fortare tar det skada om det inte får laddning.

Körs Mazdan sällan, eller bara korta sträckor, eller har något som tjyvdrar ström så blir ju batteriet inte fulladdat och förloppet med sulfatering pågår hela tiden. Och nu är batteriet kass eftersom det inte hjälpte att ha laddaren på hela natten. Och även vid normala förhållanden så är ju inte batterierna hur långlivade som helst...
Citera
2011-08-14, 15:57
Medlem
FreddeDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrakelSpektakel
Ett fulladdat batteri kan stå ett tag utan att ta skada. Även i kyla.
Ett nästan fulladdat batteri kan stå ett inte lika långt tag utan att ta skada.
Ett taskigt laddat batteri tar skada lite fortare av att stå ett tag.
Ett helt urladdat batteri tar skada ganska fort av att stå ett tag, dessutom fryser det så det spricker redan vid 8 minusgrader....

Ju sämre laddat det är - desto fortare tar det skada om det inte får laddning.

Körs Mazdan sällan, eller bara korta sträckor, eller har något som tjyvdrar ström så blir ju batteriet inte fulladdat och förloppet med sulfatering pågår hela tiden. Och nu är batteriet kass eftersom det inte hjälpte att ha laddaren på hela natten. Och även vid normala förhållanden så är ju inte batterierna hur långlivade som helst...

Mazdan har körts varje dag i princip och då alltid minst sex mil. Började bara helt plötsligt. Bytte batteri och det var samma sak. Har dock kommit på att båda batterierna var kassa. Turligt nog hade jag ett tredje batteri ståendes som funkar. Blev bara väldigt förbryllad då det var samma sak med två olika batterier. Trodde inte risken var så stor att två batterier blev kassa samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in