• 2
  • 3
2011-08-08, 19:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Men jag föreslog ju laktosfritt, osten hade jag med i receptet för att den skall vara med, ifall någon annan som inte är allergisk skulle vilja testa.
Ja, just det. Missade det. Faktum är att de laktosfria produkterna som finns idag är ganska OK.

~Paul~
Citera
2011-08-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, just det. Missade det. Faktum är att de laktosfria produkterna som finns idag är ganska OK.

~Paul~
Jag känner ingen skillnad på laktosfritt (inte i matlagning) och undrar ifall laktosen fyller någon funktion näringsmässigt. Skulle vi må bättre utan laktos? Det är väl socker va?
Citera
2011-08-08, 20:25
Medlem
vet inte om någon föreslagit detta men:

jag gjorde "klyftpotatis" för ett par helger sedan och lade då köttet direkt på potatisen så de fick tillagas tillsammans. Här tycktes det att det var supergott, men då är jag inte ett dugg avancerad i min matlagning.

angående laktos: resten av världen är laktosintoleranta, typ norden hade väl störst andel laktostoleranta... Köper man en väl lagrad ost så är den laktosfri.

sen om jag hade haft en god köttbit så hade jag nog gjort en awesome sallad bara...
Citera
2011-08-10, 19:14
Medlem
jamsis avatar
Du kan säkert flörta till dig en låda sondmat på apoteket annars........
Citera
2011-08-14, 05:10
Medlem
På jobbet så kör de med stompad färskpotatis, med en jävla massa smör och salt, och lite muskot tror jag allt. Blir sjukt gott
Citera
2011-08-14, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Potatiskroketter är lite udda men gott. Du behöver inte använda mejerivaror i smeten, det går lika bra med margarin. Tänk på att konsistensen bör vara ganska fast på själva smeten.

~Paul~

Du sitter inte på något fint recept?
Citera
2011-08-14, 09:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slirus
Du sitter inte på något fint recept?
Jag kör på ett ganska traditionellt sätt med några undantag. I min smet har jag Epice Riche (mycket lite), äggulor, ett fast potatismos, samt rostad lök! Jag kör aldrig på hela ägg eftersom vitan har en tendens att suffléa i samband med fritering, vilket får bollarna att spricka.

Ibland kör ja med riven kokos eller mandlar i min panad. Det vill säga jag blandar färskrivet ströbröd med färskriven kokos. Jag kör nästan aldrig på torrt ströbröd. I panaden har jag däremot aldrig äggula, endast lättvispad äggvita och lite alkohol eller öl. Allt skall vara iskallt. Ej mjölk! Poängen är att få så krispig yta som möjligt.

~Paul~
Citera
2011-08-14, 19:23
Medlem
Storfurstinnans avatar
Grillade idag och till det blev det en improviserad varm potatissallad. Sinnessjukt gott!

Skrubbade några stora potatisar ordentligt, delade dem i halvor och satte dessa på kokning. Skar sedan upp bacon och gul lök (i tunna ringar) och finhackade en stor vitlöksklyfta. Stekte detta och när potatisen kokat klart blandade jag bacontjoffset med potatisen och öste runt. Tänk slungad potatis. Malde sedan lite svartpeppar över härligheten + saltade. Finhackade därefter ruccolasallad som ströddes på. Slutligen ringlade jag lite olivolja över. Väldigt, väldigt gott.
Citera
2011-08-17, 10:21
Medlem
saltkockad potatis är alltid gott till kött. får även den lilla knuffen i maten även fast det är busenkelt att göra, sen är det bara att slå i hopp en egen aioli till
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in