Intressant problematik. Har själv samma problem, på sätt och vis.
Jag kan t.ex ställa en fråga bland ett par andra människor, den jag frågar kan då vända sig mot någon annan och ge svaret. Eller så är det precis som om de inte fattar vad man säger. Problemet är att jag alltid varit en översnäll människa, brytt mig alldeles för mycket om andra, även när jag använts
som "dörrmatta". Jag är dessutom tystlåten/pratar lågt, även om mina argument är sakliga och starka, så lyssnar inte folk/avfärdar mig.
Ny taktik, jag ställer frågor högt och tydligt utan att besvära mig med att ge folk ögonkontakt. Jag kan t.ex bara passera och halvskrika ur mig något, de får 2 sek på sig att svara sen är jag ändå utom hörhåll. Skiter i om det svarar eller inte, skiter i svaret i vilket fall. Frågar de mig något eller undrar över mig på något sätt så gäspar jag och går därifrån eller svarar kort utan ögonkontakt.
En väldigt dålig taktik egentligen men pallar fan inte annat för nu!
Men... Prata tydligt, överrösta kanske rentav. Spela in dig själv på en video och hör dig själv. Ibland kan man få för sig att man skriker fast man egentligen ändå knappt hörs. Try it.