2004-11-15, 11:32
Medlem
Säkre Sammys avatar
Vlaams Blok blev förbjudna förra vecakn och nu undrar jag vad som hänt i Beligen sedan dess... om de har runt var 4:e röstare borde det vara en hel del folk som är besvikna på detta och borde inte de tågat ut på gatorna då, eller något liknande?
Citera
2004-11-15, 12:10
Medlem
smartypantss avatar
Dom skall starta ett nytt parti. Vilket ju igen pekar på meningslösheten med sånt här. Oavsett hur läskiga sådana här kvasinazistiska partier är så hjälper det ju inet att förbjuda dom. Dom fick ju så många röster som dom fick därför att dom fungerar som protestparti, precis som dom flesta partier ute på högerkanten. Man protesterar mot vad man ser som en kompakt och opålitlig politikerelit. Att du förbjuda protestpartiet "bevisar" ju bara att dom hade rätt. Helt kontraproduktivt.

Jag förstår att man efter att ha varit ockuperade av Nazister och fått stora delar av sin befolkning ivägskjutsad för att avlivas gärna förbjuder liknande organisationer, men jag har lika svårt att se moraliteten i det som den praktiska nyttan.
Citera
2004-11-15, 12:14
Medlem
Makehastes avatar
Angående väljarantalet; Jag har fått för mig att det var 24% av rösterna i Flandern, som partiet alltså vill ska bli självständigt i något avseende. Resten av Nederländerna var inte fullt lika begeistrade.
Citera
2004-11-15, 12:27
Medlem
TomBombadills avatar
Ett bevis på att det inte står helt rätt till i Europa. En sann skam för demokratin! Borde inte EU gå in och häva förbudet? Det måste ju strida mot någon EU lag att sonika förbjuda ett stort parti sådär?
Citera
2004-11-15, 12:29
Medlem
smartypantss avatar
Man "helt sonika" föbjuder ingenting. Flera europeiska länder har förbud mot rasistiska organisationer, ett försök att hindra en upprepning av andra världskriget, egentligen. Det finns inget "helt sonika" om det.
Citera
2004-11-15, 13:42
Medlem
Det nya partiet heter "Vlaams Belang" http://www.vlaamsbelang.org/

http://www.sd-kuriren.info/artiklar/artiklar04/11/14belgien2.shtml
Citera
2004-11-15, 13:52
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Angående väljarantalet; Jag har fått för mig att det var 24% av rösterna i Flandern, som partiet alltså vill ska bli självständigt i något avseende. Resten av Nederländerna var inte fullt lika begeistrade.

Det har du rätt i, jag läste inte så noga som jag borde gjort...
Citera
2004-11-16, 00:11
Medlem
TomBombadills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Man "helt sonika" föbjuder ingenting. Flera europeiska länder har förbud mot rasistiska organisationer, ett försök att hindra en upprepning av andra världskriget, egentligen. Det finns inget "helt sonika" om det.

Det är precis vad det är! Man förbjuder helt sonika organisationer som vill strama åt invandringen. Att partiet är demokratiskt och stöds av en stor del av befolkningen spelar ingen roll. Dessa människors röster blir lika värda som 0. Sen slänger man på en etiket på organisationen som inte ens stämmer.

Men det finns många som gladligen tar till sig liknande metoder som nazisterna tog till sig på 30-talet, för att hindra demokratiska partier som på något sätt motsäger sig mångkulturen.
Citera
2004-11-16, 00:19
Medlem
smartypantss avatar
Nej, det gör man inte. Vlaams Blok är inte förbjudet för att det vill minska på invandringen, utan för dom rasistiska uttalanden dom gör, där dom hävdar allt från att invandrare är svin till att förintelsen aldrig har skett.

Läs gärna på innan du uttalar dig.
Citera
2004-11-16, 10:42
Bannlyst
De förbjöds därför att deras politiska motståndare har stiftat lagar som förbjuder dem. Lagen är ju inget annat än resultatet av maktfullkomliga partiers ansträningar att behålla makten.

Det är medborgarna, inte politikerna, som borde få välja bort de partier som de ogillar. Det finns ett utmärkt demokratiskt vertyg för just precis detta ändamål: valurnan!
Citera
2004-11-16, 13:23
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
De förbjöds därför att deras politiska motståndare har stiftat lagar som förbjuder dem. Lagen är ju inget annat än resultatet av maktfullkomliga partiers ansträningar att behålla makten.
Nej, det där är också fel. Lagarna fanns långt innan Vlaams Blok fanns. Varför lyssnar du inte på vad jag säger? Använder jag för svåra ord?
Citera
2004-11-16, 15:38
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Nej, det där är också fel. Lagarna fanns långt innan Vlaams Blok fanns. Varför lyssnar du inte på vad jag säger? Använder jag för svåra ord?

Du som kan så mycket om det här kanske kan upplysa mig som kan så lite om vilka lagar det är som de blivit förbjudna p g a?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in