• 1
  • 2
2011-08-08, 18:04
Medlem
Kortsiktigt hade det såklart blivit kaos, hur stort kaos beror väl snarast på vilken del av befolkningen som dör. Om stora regeringar som USA eller Kina fallit tror jag att det hade orsakat större förvirring och oreda än det hade gjort om flertalet mindre regeringar gått under.
Långsiktigt har jag ingen aning. Tror att det hade tagit lång tid att bygga upp samhället igen.
Citera
2011-08-08, 19:30
Jorden skulle bli en bättre plats och jag skulle få mer öl och förhoppningvis mer kvinnor
Citera
2011-08-09, 15:43
Medlem
Dom som säger att jorden skulle bli en bättre plats om 50% av alla människor dog ut, är mycket korkade.

Samhället skulle antagligen bryta samman helt, det skulle uppstå små fraktioner i varje land och vi skulle rulla bak en 800år. Det blir medeltiden med automatvapen.
-Våldtäkter
-Mord
-Massmord
-Krig (mellan olika fraktioner osv)

Det skulle vara ett helvete, laglöshet och väldigt mycket anarki.
Någon av er som tagit en resa till Somalia någon gång? Åk dit först, kom sedan tillbaka och säg att världen skulle vara en bättre plats om samhället bröt samman.

Nej, vi har satt oss i klistret och enda sättet ut är att öka vår teknologi, se till att vi kan börja kolonisera andra planeter.
Antingen ökar vi vår teknologiska förmåga eller så dör vi.
Som det har varit i flera tusen år alltså: "Utvecklas eller dö".
Citera
2011-08-09, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doulie123
Nej, vi har satt oss i klistret och enda sättet ut är att öka vår teknologi, se till att vi kan börja kolonisera andra planeter.
Antingen ökar vi vår teknologiska förmåga eller så dör vi.
Som det har varit i flera tusen år alltså: "Utvecklas eller dö".
Om det vore så att vi inom en relativt nära framtid blir tvungna att kolonisera andra planeter, tror du inte att det går fort som fan innan dessablir överfulla också? Nej, bästa är att ta vara på det man har och inte försvinna in i fantasin.

http://www.youtube.com/watch?v=Hps7hIalV7o
Citera
2011-08-09, 16:50
Om hälften skulle dö av ngn slags sjukdom så skulle ju inte det bli anarki och vi skulle inte förflyttas 800 tebax i tiden. Det är väll bättre det än att vi överbefolkar jorden!?
Citera
2011-08-09, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Om det vore så att vi inom en relativt nära framtid blir tvungna att kolonisera andra planeter, tror du inte att det går fort som fan innan dessablir överfulla också? Nej, bästa är att ta vara på det man har och inte försvinna in i fantasin.

http://www.youtube.com/watch?v=Hps7hIalV7o
Även om det går fort för dem att bli koloniserade och överbefolkade så kommer nog även teknologin braka på i samma hastighet och då kommer vi antagligen kunna lämna vårat solsystem vid det stadiet(om vi skulle nå dit), och då kommer överbefolkning inte längre att vara ett problem.
Och nja det är inte fantasi jag pratar om, endast teknologisk utveckling.
Eller påstår du att det skulle vara en omöjlighet för oss att kolonisera andra planeter och färdas snabbt genom rummet(rymden)?

Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Om hälften skulle dö av ngn slags sjukdom så skulle ju inte det bli anarki och vi skulle inte förflyttas 800 tebax i tiden. Det är väll bättre det än att vi överbefolkar jorden!?
Menar du att samhället inte skulle braka samman om 50% av dess befolkning dog?
Eller menar du att det är okej med att leva i misär och ett helvete(delvis hur världen skulle se ut om samhället brakade samman)?
Citera
2011-08-09, 18:09
[/quote]Menar du att samhället inte skulle braka samman om 50% av dess befolkning dog?
Eller menar du att det är okej med att leva i misär och ett helvete(delvis hur världen skulle se ut om samhället brakade samman.[quote]

Jo samhället skulle ju lida, men det jag menar är att vi fortfarande har kvar teknologin. Vi har fortfarande kvar jorden resurser ( förutsatt om det skulle vara en sjukdom som tog kål på oss) Jorden får återhämta sig i snabbare takt samt djur liv, sjöar och hav skulle bli mindre förorenat. likaså luften och skogarna. det skulle inte vara lika tättbefolkat och vi skulle kunna ta hand om varandra bättre så att klyftorna mellan fattiga och rika skulle minskas
Citera
2011-08-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Jo samhället skulle ju lida, men det jag menar är att vi fortfarande har kvar teknologin. Vi har fortfarande kvar jorden resurser ( förutsatt om det skulle vara en sjukdom som tog kål på oss) Jorden får återhämta sig i snabbare takt samt djur liv, sjöar och hav skulle bli mindre förorenat. likaså luften och skogarna. det skulle inte vara lika tättbefolkat och vi skulle kunna ta hand om varandra bättre så att klyftorna mellan fattiga och rika skulle minskas
Ja teknologi skulle finnas kvar, men den skulle vara helt värdelös utan någon som förstår den. I och med att skolor och universitet brakar samman med samhället så skulle kommande generationer ej förstå teknologin, därav skickas vi 800 år bak i tiden(samhällsmässigt menat).
Människor får nog andra prioriteringar än att forska om hur man skapar kall fusion.
De oroar sig nog mer över vem de behöver attackera för att få mat.

Det skulle inte finnas några klyftor mellan "fattiga" och "rika" dessa termer finns inte i en miljö där anarki råder. Det skulle handla om vem som har mest vapen och soldater som kan ta grannens mat.

Tror du allvarligt talat att vi skulle "ta hand om varandra bättre"?
Jag har svårt att se detta, men det vore väldigt trevligt om jag hade fel, historia och mänsklig natur talar dock för något helt annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in