Citat:
Vad du säger är helt klart en poäng. En personlig uppfattning. Kudos dig. Själv gillar jag annat än just GUI gränssnitt. Underliggande motorik som iptables, bash script som förenklar och kunna välja ett äldre gränssnitt som jag personligen gillar över de nyare.
Som exempel:
Testade Fedora 19, 64-bitars. För det första var det inte rent 64-bitars, vilket lurade mig att tro programmet jag körde (64-bitars) inte fungerade, kördes som ett 32-bitars program i wine. (en känga till Fedora-sucks-team). Väljer jag 64-bit vid installation så ska det vara det - rakt över, såvida jag själv får medvetet göra val av vad som ska vara 32/64 kompatibelt.
Sedan var GNOME 3.x ett klick-äventyr utan dess like. Gillar du inte terminal och använda mus, är GNOME 3.x för dig. Gud vad glad du kommer att bli. Överlyckliga dig.
KDE, senast jag prövade var i Mandrake. Broken piece of crap då. Sedan kom 4.0, 4.x...Med 4.8 verkar det på användarna som att det är stabilt nog att vara produktiv i detta WM system. Vad jag har insett är att C++ inte är "the all it can be". KDE, C++ byggt, har och kommer alltid att ha sina memory leaks, rutiner som svårligen kommer att kunna bugtestas ordentligt osv (inkl java-baserad mjukvara som android). Jätte synd. Över lag har KDE saker rätt. GUI designen är underbar i jämförelse med de större WM i linux-världen.
Microsoft: Windows 7 som jag använder på jobbet är helt OK. Inte minneshungrig, trotts att det är 64-bits. Många nyare 64-bitars program har en benägenhet att fullständigt sluka minne i jämförelse med 32-bitars föregångare (utan ytterligare funktionalitet). Men Windows 7 tuggar på bra. Det jag skulle velat ha bättre är ju just det linux är så bra på - nätverket. TCP/IP är inte riktigt där ännu. Som användare kan jag inte få till den så som jag vill ha det. Kan bero på policies från IT och att det är så konfigurerat att alla former av använding täcks av dessa och slöar ner det.
Så, för att summera : Opinions are like a-holes. Everybody smells, but me.