2024-09-10, 01:18
Medlem
Tjenare,
Jag har tagit 300-600mg tramadol varje dag i cirka 2 månader.
Vill verkligen sluta med skiten nu.
Kan jag gå cold turkey nu direkt eller kan det hända något farligt om jag slutar tvärt? Utöver att jag kommer må piss såklart.
Borde jag istället trappa ner?

Hur illa tror ni avtändningen kommer vara?

Stort tack på förhand 🙏🏼
Citera
2024-09-13, 16:47
Medlem
Hej! Tog 200 mg tram (santeria) vid 15, är d ok att dricka vid 20? Är tjej, 172 cm, 60 kg, hållit på till o från sedan 2020 men haft långt uppehåll så toleransen har gått ner. Tänkte även fråga om d finns nåt sätt att få tram o gå kroppen snabbare? Finns risk för pissprov och de räcker med att jag tagit en dag så syns de i 2 veckor😅
Citera
2024-09-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtcmolly
Hej! Tog 200 mg tram (santeria) vid 15, är d ok att dricka vid 20? Är tjej, 172 cm, 60 kg, hållit på till o från sedan 2020 men haft långt uppehåll så toleransen har gått ner. Tänkte även fråga om d finns nåt sätt att få tram o gå kroppen snabbare? Finns risk för pissprov och de räcker med att jag tagit en dag så syns de i 2 veckor😅

ska man verkligen hålla på med opiater när man behöver ställa sådana här frågor? och då syftar jag på båda
Citera
2024-09-13, 20:33
Medlem
karbolexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlasson
Tjenare,
Jag har tagit 300-600mg tramadol varje dag i cirka 2 månader.
Vill verkligen sluta med skiten nu.
Kan jag gå cold turkey nu direkt eller kan det hända något farligt om jag slutar tvärt? Utöver att jag kommer må piss såklart.
Borde jag istället trappa ner?

Hur illa tror ni avtändningen kommer vara?

Stort tack på förhand 🙏🏼

Att kliva av CT från tram kan framkalla krampanfall så att du är beredd på det. Jag hade trappat ned om jag var du och kanske haft lite stess samt zolpidem/zopiclone för att underlätta. Sen är väl inte 2 månader allt för lång tid. Du kommer må piss ja, men världen kommer inte gå under.

Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Xtcmolly

Allt går bara man vill. Dricka på tram är väl generellt en dålig idé även om jag själv gjort det många gånger. Dock är ju 200mg inte direkt en hög dos men det vet du ju redan eftersom du kört i 4 år. Jag är dock fundersam på vad du äter för tram? Jag har aldrig pissat positivt på tram efter 2 veckor, det är ju grönt ljus efter max några dagar om du tagit endast vid ett tillfälle dessutom.
Senast redigerad av karbolexan 2024-09-13 kl. 20:37.
Citera
2024-09-15, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karbolexan
Att kliva av CT från tram kan framkalla krampanfall så att du är beredd på det. Jag hade trappat ned om jag var du och kanske haft lite stess samt zolpidem/zopiclone för att underlätta. Sen är väl inte 2 månader allt för lång tid. Du kommer må piss ja, men världen kommer inte gå under.

Lycka till!

Allt går bara man vill. Dricka på tram är väl generellt en dålig idé även om jag själv gjort det många gånger. Dock är ju 200mg inte direkt en hög dos men det vet du ju redan eftersom du kört i 4 år. Jag är dock fundersam på vad du äter för tram? Jag har aldrig pissat positivt på tram efter 2 veckor, det är ju grönt ljus efter max några dagar om du tagit endast vid ett tillfälle dessutom.

Nej att gå av tramadol cold turkey kan INTE framkalla krampanfall. Att gå av benzo CT kan däremot vara förenat med livsfara eller kramper. Du sänker din kramptröskel med opiaterna när du slutar med opiaterna oavsett om du tagit 10år eller 2månader kan inte inte få krampanfall . Isf är det en annan orsak som ligger bakom. Prata med en neurolog eller liknande ist för att sprida felaktig info.
Citera
2024-09-15, 09:05
Medlem
karbolexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobodybeatsthebeat
Nej att gå av tramadol cold turkey kan INTE framkalla krampanfall. Att gå av benzo CT kan däremot vara förenat med livsfara eller kramper. Du sänker din kramptröskel med opiaterna när du slutar med opiaterna oavsett om du tagit 10år eller 2månader kan inte inte få krampanfall . Isf är det en annan orsak som ligger bakom. Prata med en neurolog eller liknande ist för att sprida felaktig info.

Vad fan surrar du i? Om det finns en orsak bakom som i kombination med att man går av löser ut ett krampanfall så har väl för fan trammen spelat en roll i det om man inte krampar i vanliga fall? Där av KAN man krampa när man kliver av tram och bör vara försiktig. Jag säger inte alla alla som slutar med tram krampar eller att det är endast trammen som gör det. Men hur fan ska personen som ska kliva av veta om det eventuellt finns något som ökar risken för just han/hon? Då är det väl bättre att ta det säkra före det osäkra och vara försiktig och beredd på att det kan hända? Jag har själv sett det hos iaf två vänner vilket gör det till fler än noll som du garanterar.

https://www.ijmedicine.com/index.php/ijam/article/download/473/431/1847

"Detailed history taken at a later time revealed that she had
missed her daily dose of tab. tramadol the day before and
had to rush to her place of work as she had become late.
As she was unable to medicate herself that morning and
previous day she probably developed withdrawal
seizures. This was later confirmed by the physician who
did her comprehensive work up."

Där har du en studie av International Journal of Advances in Medicine som är kort att läsa om du är nyfiken. Så läs på lite studier eller liknande ist för att sprida felaktig info.
Senast redigerad av karbolexan 2024-09-15 kl. 09:10.
Citera
2024-09-16, 20:14
Medlem
Citat:
Vad fan surrar du i? Om det finns en orsak bakom som i kombination med att man går av löser ut ett krampanfall så har väl för fan trammen spelat en roll i det om man inte krampar i vanliga fall? Där av KAN man krampa när man kliver av tram och bör vara försiktig. Jag säger inte alla alla som slutar med tram krampar eller att det är endast trammen som gör det. Men hur fan ska personen som ska kliva av veta om det eventuellt finns något som ökar risken för just han/hon? Då är det väl bättre att ta det säkra före det osäkra och vara försiktig och beredd på att det kan hända? Jag har själv sett det hos iaf två vänner vilket gör det till fler än noll som du garanterar.

Där har du en studie av International Journal of Advances in Medicine som är kort att läsa om du är nyfiken. Så läs på lite studier eller liknande ist för att sprida felaktig info.

Jag har käkat tram varje dag i cirka 10 år. Det har varit 600-800mg varje dag.

Slutade cold turkey för cirka 8 månader sen och inga krampanfall.
Jag vill även tillägga att jag har haft minst 10st krampanfall under min period då jag käkade tram.

Risken är väldigt låg att få krampanfall ifall du slutar med tram cold turkey.
Citera
2024-09-17, 20:16
Medlem
Hej! Ska ta lsd imorgonkväll, skulle tram kunna påverka ruset om jag tar de nu (alltså kvällen innan)
Citera
2024-09-20, 17:11
Medlem
Längesen man käka tram nu. Svalde en santeria med en skåra i mitten som var lätt att bryta av. Känns fan som man får olika sorters tram varje gång. Vad tycker ni om dessa? Vita santeria 200mg

Åkt på kramp tidigare vid små doser som 200. Alltid en noja.
Citera
2024-09-21, 20:41
Medlem
Citat:

Din nämnda studie säger inget om att tramadol var det ända denna paykpatient använde så det betyder inte ett skit.
behandling med andra läkemedel som sänker kramptröskeln (t ex selektiva serotoninåterupptagshämmare, tricykliska antidepressiva och antipsykotiska läkemedel) sänker också kramptröskeln.
Om du drabbas av muskelkramp eller Epanfall efter avslutad kur tramadol har dina anfall inte med frånvaron av tram att göra. Läs på själv din podbott.
Citera
2024-09-24, 19:37
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobodybeatsthebeat

Instämmer i det du säger, har aldrig varesig hört/läst att man kan krampa i samband med att man slutar äta tramadol.
Och då hade jag ändå dessa förskrivna under några år.

Däremot att kramp kan utlösas av att äta Tramadol, och har man en gång fått ett anfall så har man lättare att få det igen, oavsett vilken dos (mg) man äter.
Det upplyste åtminstone läkarna mig om med jämna mellanrum, och till sist ville dom inte att jag skulle äta det alls längre vilket gjorde att jag sattes på andra läkemedel.
Citera
2024-09-25, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Instämmer i det du säger, har aldrig varesig hört/läst att man kan krampa i samband med att man slutar äta tramadol.
Och då hade jag ändå dessa förskrivna under några år.

Däremot att kramp kan utlösas av att äta Tramadol, och har man en gång fått ett anfall så har man lättare att få det igen, oavsett vilken dos (mg) man äter.
Det upplyste åtminstone läkarna mig om med jämna mellanrum, och till sist ville dom inte att jag skulle äta det alls längre vilket gjorde att jag sattes på andra läkemedel.

Javisst så där det. Detta är ingenting att argumentera om även fast besserwissern ovan kom med en tam studie utan viktiga parametrar för att kunna komma fram till en korrekt slutsats. Den som slutar med tram cold turkey och utan några andra bakomliggande sjukdomar eller preparat och ändå får ett anfall CALL ME
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in