Citat:
Ursprungligen postat av killlenn
hej snälla ja behöver hjälp. jah har missbrukat tram i ca 4-5 år nu. ja vill verkligen sluta men kan verkligen inte. ja lägger ca 4000:- på tram varje månad av lönen och tycker de skit dumt. snälla har ni något tips om hur ja ska gå tillväga? ja ligger på ca 1500 mg dagligen. snälla snälla hjälp mig! har försökt sluta många gånger de går bra när ja har en två kartor då tar ja lite. men så fort ja köper låda så går ja upp till 1000 mg samma dag och så hamnar ja på ruta ett igen. vill inte vara beroende av skiten de jätte skön känsla men vi ska inte behöva bara kunna njuta om vi tar tabletter. vi måste kunna njuta och må bra utan den skiten. ja vet de lättare sagt än gjort men ja vill verkligen verkligen sluta och behöver hjälp. kan inte berätta de till min familj eller någon så därför vänder jag mig hit. snälla hjälp mig

Vet hur det är.
Du ska gärna ha benso att ta till för kli i benen, ångesten, sömnen och sådana saker första tiden. Skulle du gå på opiater skulle en läkare sätta dig på nertrappningsschema vilket du ska göra själv också.
Och du måste verkligen vilja själv för att det ska fungera, annars för det inte det. Det kommer vara tufft, deprimerande etc i början. De som handlat av mig och velat sluta har jag tipsat om xanor, dels för att det är det jag har kunnat hjälpa till med och dels för att jag tycker det fungerar bäst. Observer dock att du inte ska starta något beroende på det så försök ta i så små doser som möjligt. Har du noll tollerans på benzo så kanske 1-2 mg per dag de första dagarna vid behov.
Går du på 1500 mg och vill ha en så smärtfr avtändning som möjligt så är det tillsammans med benzo, en stark vija och nertrappning.
Börja första 2 dagarna att ta 750 mg, det borde få dig att i alla fal vara människa.
Gå sedan ner 50-100 mg var tredje, var fjärde dag. När du är nere på 100 mg kommer du säkerligen behöva äta det några dagar innan du kan sluta helt.
Har du möjlighet att göra så att någon du köper av ger dig endast den dosen du behöver eller att någon i din närhet gör det? Säg till de du köper av att du ska sluta, nu tror jag visserligen att jag är en ovanlig försäljare för jag bryr mig alldeles för mycket om mina köpare och vet jag att någon håler på att fastna för mycket i något pga mig så säljer jag helt enkelt inte speciellt stora doser eller är hård på hur mycket hen får köpa i taget. Alternativt hjälper till att trappa ner, ger andra saker som kan hjälpa att avtändningen ska bli bra.
Tabletter för lös/hård mage, vätskeersättning och sådant är ett måste att ha hemma.
Du kan ju göra Cold Turkey men då får du förvänta dig en helvetetes vecka eller två. Att köra nertrappning tar naturligtvis längre tid men du är människa och klarar av vardagen på ett annat sätt. Det är ju helt enkelt om du vill sluta så fort som möjligt eller om du vil sluta så humant som möjligt.
PM:a gärna om du vill ha pepp, tips, råd eller vad som helst. Ibland är det bara skönt att skriva av sig utan att bli dömd av någon som förstår.
Mvh
Annica