Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Av de bekanta som jag vet om som fått kramp har haft två saker gemensamma: Kön: Kvinna, Kroppsform: Smal/Anorektiker smal... kanske tillfällighet.. kanske inte... tror för övrigt också att dessa inte skötte föregående nämna faktorer heller.
Sen gramet menar jag högsta tröskeln, tar man liksom 750mg så är det verkligen inte så mycket, inte ens dubbla maxdosen av läkarnas recept.
Kvinnliga anorektiker drabbas säkert i mycket högre utsträckning av otäcka biverkningar på alla sorters läkemedel i princip. Delvis på grund utav att de knappast är i fysisk bra skick men också pga att de behöver mycket mindre doser eftersom att de är så små.
Bortsett från mig själv så känner jag en till som fått krampanfall av tramadol och ingen av oss är varken kvinnor eller anorektiker. Gemensam faktor för oss var
sömnbrist. Första gången jag fick ett krampanfall så hade jag käkat ett gram efter att ha dygnat. Andra gången så käkade jag 700mg efter att ha sovit väldigt dåligt eller inget alls då heller. Vet inte exakt hur mycket polaren hade käkat, men han hade iaf inte sovit heller som sagt.
Vi har annars båda käkat över 1g vid några tillfällen när vi sovit bra, och då har det gått bra.
Något annat som kanske också spelar roll är om man äter depottabletter eller inte. Jag tror nog att det är större risk att drabbas av krampanfall på de vanliga.
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Omöjligt att få kramp på 1000 gram? I think not. Tar man ett gram tram spelar det ingen roll hur utvilad man är och hur bra man ätit, risken för kramp är stor.
Håller med till viss del.
En del verkar tro att risken att få ett krampanfall på tramadol är ungefär så ovanlig som fass skriver, dvs mindre än 1/1000. Vad de inte helt verkar förstå är att detta gäller för normalt bruk under normala omständigheter och vid doser under max 400mg utspritt under ett dygn. Käkar man 1g direkt är risken såklart större än 1/1000. Har man dessutom sovit dåligt eller inget alls så verkar risken vara betydligt större. Risken att få ett krampanfall vid så höga doser är som du säger stor oavsett om man är utvilad eller ej, vilket man ska vara väl medveten om, men man bör inte förminska betydelsen av sömn heller.