Citat:
Ursprungligen postat av bloodsugar
Hallå!
Jag tänkte kolla ifall att det finns någon här som vet ifall Lyrica fungerar som kramplösande vid intag av tramadol? Har sedan jag åkte på ep anfall enbart tagit tramadol i samband med Stesolid men idag råkar jag inte ha det sistnämda till hands.
En vän påstår att det är säkert att äta tram ändå om jag tar det ihop med Lyrica då det ges ut till epileptiker. Jag är fortfarande lite osäker och skulle gärna ta emot tips och råd. Hur stor dos behövs ifall det fungerar?
Mvh
Din vän har fel. Ja, Lyrica ges till epileptiker men de tar det
regelbundet, varje dag. Det är så krampförebyggande medel fungerar, att man tar det regelbundet och på en dos som är individuellt anpassad. Det funkar inte att ta ett sådant medel i förbyggande syfte innan man tar något som sänker kramptröskeln.
Dessutom kan Lyrica faktiskt orsaka kramp (yes sir, egna erfarenheter här) märkligt nog, så att ta både Lyrica och Tram samtidigt är att be om kramp.
De som "tipsar" om att man ska ta diverse bensodiazepiner tillsammans med tram är sådana som har haft en jäkla tur, de har tagit benso och inte fått kramp och tror att det därför fungerar som krampförebyggande. Det gör det inte.
Istället riskerar man att bli beroende av både tram och benso, helt i onödan.
Enda gången kramplösande fungerar är under själva krampanfallet, och för att citera den gode
Doktor- B.Alle: "
Fundera på hur du ska få i dig det kramplösande medlet när du ligger där och sprattlar som en fisk."