Citat:
Ursprungligen postat av marilyn
Skulle säga att det är rätt självklart att du skadar kroppen om du överdoserar så mycket i längden, men hur mycket du skadar kroppen kan ingen härinne svara på eftersom alla är olika, bästa sättet att få reda på det är att gå till vårdcentralen och göra en vanlig hälsokontroll på dina olika värden. Det jag tror tar störst risk att ta skada är lever och njurar, men åtminstone levern har en ganska bra förmåga att återhämta sig om du slutar så länge det inte gått för långt. Är du ganska ung etc är oddsen bra och du kanske inte har skadat något permanent. Sen skadar du som sagt självklart hjärnan, vet inte om du fått något krampanfall än men man kan iaf utveckla riktig epilepsi av tramadol om det vill sig illa. Vet ett par-tre som råkat ut för det.
Nu har jag ingen källa på detta med lever/njurskador men det är väl de organ som först brukar ta stryk eftersom det är de som får rensa kroppen på giftet du stoppar i dig. Behöver du så mycket tramadol per dag föreslår jag att du försöker trappa ner. Och detta är inget moralinlägg, jag har själv käkat mer per dag än vad du gör nu och jag har faktiskt inte vågat testa mina levervärden, men det säger sig själv att det inte är bra att överdosera så mycket. En annan sak är att speciellt kvinnor kan bli infertila av tramadol (och andra opiater) om de tar det under en längre period (har med hypofysen i hjärnan att göra har jag för mig), hur det är med män vet jag inte men där är nog risken knappast lika stor. För mig (som är kvinna) upphörde mensen helt i över ett år när jag tog som mest tramadol och idag är jag "oförklarligt barnlös" trots att jag la ner trammet för många år sen. Vet fler som råkat ut för detta också, men de flesta som skriver här är ju killar och där vet jag som sagt inte om det kan ha någon inverkan.
Mvh
/marilyn
Tack för bra svar!
Då verkar det vara som jag tänkt då.
Men det jag mest funderat på är ju magsår, då det inte kan vara bra för magen att hälla i sig
så groteska mängder piller.
Sedan försvinner sexlusten helt på tram för mig, blir väldigt gosig och kramig men absolut inte
sugen på sex då det bara känns jobbigt.
Det går som tur är tillbaka när jag har pauser från tram, men vem vet en dag kanske det blir permanent
Du skriver att du varit uppe i högre doser än mig? hur mycket har du legat på som mest?
och hur höga doser kan man komma upp i egentligen?
Känns ju som om det borde finnas ett stopp någonstans, typ att man bara trillar ihop och dör
för att kroppen inte pallar alla piller.