2010-05-02, 00:07
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunkerking
Okej, trevligt
En fråga till också. Förra gången jag tog tramadol blev det 200mg. Då tog jag en matbit men direkt när jag svalt den ville jag spy. Samt att det var ett helvete att åka buss(det var 4-5h efter intag, om inte mer). Hade tänkt inhandla postafen, men jag tror apoteket varit stängt idag. Vad kan jag göra för att slippa illamåendet?
När jag vart rookie så blev jag mer illamående av tramadol när jag tog det på fastande mage så kanske lite mat i magen vore något att testa. Risken finns dock att effekten försämras en aning.
Just nu så har apoteket inte monopol på läkemedelsmarkaden så du kan gå till en bensinmack och köpa postafen om de nu säljer preparatet.
Citera
2010-05-02, 03:48
Bannlyst
Ligger här å myser med 900mg i kroppen
Citera
2010-05-02, 08:50
Medlem
gugglianos avatar
hur länge ska man vara utan för att få tillbaks sin intolerans om man legat på 2-300mg/dag i över en månad?
Citera
2010-05-02, 10:07
Medlem
ElNinoDeLaCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
hur länge ska man vara utan för att få tillbaks sin intolerans om man legat på 2-300mg/dag i över en månad?
3 veckor lär säkert nolla toleransen! Frågan är väl bara om du kan vänta så länge
Citera
2010-05-02, 13:30
Medlem
Haha, är det normalt att det känns som att man inte kan prata när man tagit tram?
Låg i sängen igår ca 4-5h efter intag och skulle säga nånting till en polare, men det kändes som att jag inte kunde prata. Fastän jag fick fram ord, men det kändes... konstigt på något sätt
Senast redigerad av bunkerking 2010-05-02 kl. 13:52.
Citera
2010-05-02, 14:47
Medlem
martiness avatar
Citat:
Haha, är det normalt att det känns som att man inte kan prata när man tagit tram?
Låg i sängen igår ca 4-5h efter intag och skulle säga nånting till en polare, men det kändes som att jag inte kunde prata. Fastän jag fick fram ord, men det kändes... konstigt på något sätt

Har jag aldrig varit med om, därimot har folk trott att jag varit ledsen när man varit trammad, för man pratar med sån lugn och dämpad röst. Men blir väldigt social och pratglad när jag tagit tram !
Citera
2010-05-02, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martines
Har jag aldrig varit med om, därimot har folk trott att jag varit ledsen när man varit trammad, för man pratar med sån lugn och dämpad röst. Men blir väldigt social och pratglad när jag tagit tram !
Hmm, okej.. När jag tänkte på ordet så kändes det som att det inte skulle gå. Fast när jag pratade så gick det ju bra ändån, hehe... Kanske bara var trött eller något
Citera
2010-05-02, 23:59
Bannlyst
Hej på er igen, efter en mysig natt med tramadol började den nya dagen bli mer och mer jobbig, och jag undrar ifall detta är en klassisk AT.
Hur som helst jag hade inte käkat tramadol på säkert en månad och tänkte igår när jag var lite extra deppig att nu ska ja må bra.
Jag börjar med 500mg (10x50mg) och känner inget speciellt efter en timme så jag tar en 200mg depot och bombar, efter 20 min börjar jag känna det klassiska sköna ruset i kroppen, är nu uppe i 700mg. Efter två timmar tar jag en till 200mg och bombar, några timmar senare tar jag och bombar 100mg.
Har nu ätit 1000mg från 22.00 - 08.00
Runt kl. 09 ligger jag i sängen och tycker att det känns jobbigt att andas, alltså att man måste fokucera mer och mer på andningen. Ringer morsan för jag blir lite rädd så hon kommer hit och håller koll på mig.
Under hela dagen när jag har ansträngt mig, typ varit uppe och gått eller suttit på en stol, efter 10 minuter börjar illamåendet komma, går jag inte och lägger mig i sängen på en gång så kommer spy.
4 gånger har jag spytt i dag.
Nodda vet jag inte om jag gjort, vet att jag låg i flera timmar med mobilen och skrev sms och ofta höll jag på att tappa mobilen för ja var nära på att somna hela tiden.

MVH
Citera
2010-05-03, 10:30
Medlem
Citat:

Du är inte ensam om det iaf. jag kan inte prata jag bara mumlar
Citera
2010-05-03, 11:12
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElNinoDeLaCalle
3 veckor lär säkert nolla toleransen! Frågan är väl bara om du kan vänta så länge

Eftersom jag inte tar det i rekreationellt syfte, utan i dess primära syfte, (smärtlindring för er som inte visste det) lär det inte vara några problem. Har heller inga problem med AT, annat än att jag är lite snorig, vilket jag skyller på avbrottet med tram, annars är det som sagt "a cakewalk"
Citera
2010-05-03, 11:27
Medlem
Sent omsider...läste igenom tråden och såg att en tjej frågat om mensrubbningar pga tramadol(miss)bruk. Eftersom detta gäller alla tjejer/kvinnor i fertil ålder så väljer jag att inte citera henne utan enbart komma med lite erfarenheter: Jag var ju tram-missbrukare under ett antal år. Var då 25+ (när jag började med tram, och min mens hade alltid ända sen jag fick den i 12-årsåldern, varit regelbunden. Alltid 28-30 dagars mellanrum, som en klocka...
Mitt missbruk ledde till att jag rasade i vikt (som för många andra tram-missbrukare) och balanserade mellan 39-40 kg (vägde 37 när det var som allra värst). Det verkade dock inte påverka mensen, märkligt nog, den kom som den skulle. Tills en vacker dag då den uteblev efter flera års missbruk. Den slutade bara komma, detta var iofs i samband med att jag var sjukt stressad pga en nära anhörigs sjukdom, problem på jobbet med mera, men ändå. Eftersom jag vid tidpunkten inte var intresserad av att skaffa barn och dessutom hade jävligt mycket att tänka på överlag så brydde jag mig inte om att mensen inte kom, jag tänkte att den väl kommer så småningom. Efter ETT ÅR utan mens gick jag till en läkare som sa att det inte behövde vara någon fara, att det kunde bero på stress etc. Fick även ta prover som visade att jag inte var på väg in i för tidigt klimakterium (gudskelov!). Två veckor efter att jag varit hos läkaren dök mensen upp igen - det här var för kanske fyra år sen - och den har sen dess varit oregelbunden och kommit med 32-50 dagars mellanrum, trots att jag slutade med tramadol för ett och ett halvt år sen (och efter det gick upp ca 15 kg i vikt, så jag är inte underviktig längre). Jag gick visserligen över till kodein men märkte när jag skar ner på kodeinet att mensen faktiskt kom mer regelbundet.

Hur som helst så diskuterades detta med opiater vs fertilitet i någon tråd för ett tag sen, där en person förklarade att opiater (och opioider) kan påverka fertiliteten, ge mensrubbningar etc. De BEHÖVER inte göra det, men det KAN bli så. Så är man ung tjej och tram-missbrukare bör man nog fundera lite över om man vill ha barn i framtiden etc... Jag personligen kan troligen inte bli gravid på naturlig väg, sen om det beror på mitt långvariga pillermissbruk eller ej vet jag inte. Läkarna hittar inga fel på mig, så jag hör till dem som är "oförklarligt" infertila (åtminstone än så länge...). Jag hoppas såklart intensivt att det inte har med missbruket att göra, men man vet aldrig. Dock får jag väl skylla mig själv. Jag trodde inte när jag var 25 att jag skulle sitta fast i skiten när jag var över 30, men så blev det...

Tramadol kan alltså leda till mensrubbningar - det kan såklart också bero på att många rasar i vikt av tramadol och undervikt är en vanlig orsak till just mensrubbningar. Men det kan också vara en direktverkan av tramadolen.
Ett tips om nån vill leta mer info om detta är att söka på "hypogonadi", det var den term som dök upp i diskussionen om opiater vs fertilitet. Kan tillägga att opiatmissbruk inte enbart kan påverka kvinnors fertilitet utan även mäns. Dock är det inget som tas upp på bipacksedlar etc, men åas är det ju inte meningen att man ska missbruka läkemedel heller.

Mvh
/marilyn

PS Du tjej som skrev här och var gravid samtidigt som du försöker lägga ner tramadolen, pm:a gärna mig om du ser detta, jag har lite tips till dig men det känns onödigt att skriva här, det blir så j-la långt och jag vet inte om du läser här fortfarande.
Citera
2010-05-03, 12:17
Medlem
Varför blir några uppåt på tramadol? det är ju en neråt drog så lite skumt ere själv orkar jag knappt göra nått när jag käkat det men min tjej blir helt uppåt så jag undrar hur e detta möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in