• 1
  • 2
2011-08-14, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Jag skulle ha lämnat tillbaka datorn och köpt en annan modell alternativt annat märke. En dator som arbetar i höga temperaturer får relativt kort livslängd, och med ett års garanti skulle jag inte chansa. Det är ju trots allt ett tecken på dålig kvalité att inte kunna leverera bra temperaturer. Vill du åt mjukvaran så finns det väl inte så mycket att göra.

Själv skulle jag aldrig i hela mitt liv acceptera att en dator jag lagt ut över 15.000~ för inte kan leverera stabila temperaturer. En processor som arbetar i 80-100 grader under load är fan allt annat än okej och den kommer att gå sönder i förtid.

Det finns fan ingen ursäkt att inte kunna producera en dator som kan hålla stabila temperaturer under 100% load, det är dåligt kvalité och inget annat. Asus G73 har ju mer strömkrävande komponenter men inte fan traskar den upp i dom temperaturerna.

Vore det inte för Apples mjukvara så skulle dom inte vara något att ha. Temperaturerna ni upplever är INTE normalt. Det må vara normalt för MBP men det är inte okej.

Min Macbook Pro är svalare än mina tidigare laptops av diverse andra tillverkare. Mina kompisars datorer har sjukt mycket högre temperaturer osv. Medans min är tyst och sval, ligger mina kompisars och låter som ett mindre jetplan samtidigt som de är kokheta, när den bara används till att surfa! Kan tillägga att min dator är köpt i september 2009, så den har hållit ett bra tag.
Citera
2011-08-14, 00:46
Medlem
Sainsburyss avatar
Ni som har varma datorer, gör som jag. Ladda ner SmcFancontrol och dra upp fläktantalet till 3,000 varv per minut som standard, det gör en jävla skillnad.
Annars är standarden 2,000vpm, men endast 1,000vpm mer gör faktiskt en otrolig skillnad när man bara surfar och så vidare.

Det finns vissa som påpekar att man inte bör ändra hastigheten, men personligen tycker att jag dra upp den med bara tusen varv mer per minut inte är skadligt som många andra vill påstå, men det har jag ju inget belägg för.

Själv kör jag alltid med 3,000vpm och när jag surfar så ligger temperaturen kring 55-65 (om jag inte surfar in på expressen eller aftonbladet, då kan det öka upp till 68).
Datorn är fortfarande tyst när man kör på det fläktvarvantantalet.
Citera
2011-08-14, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Ni som har varma datorer, gör som jag. Ladda ner SmcFancontrol och dra upp fläktantalet till 3,000 varv per minut som standard, det gör en jävla skillnad.
Annars är standarden 2,000vpm, men endast 1,000vpm mer gör faktiskt en otrolig skillnad när man bara surfar och så vidare.

Det finns vissa som påpekar att man inte bör ändra hastigheten, men personligen tycker att jag dra upp den med bara tusen varv mer per minut inte är skadligt som många andra vill påstå, men det har jag ju inget belägg för.

Själv kör jag alltid med 3,000vpm och när jag surfar så ligger temperaturen kring 55-65 (om jag inte surfar in på expressen eller aftonbladet, då kan det öka upp till 68).
Datorn är fortfarande tyst när man kör på det fläktvarvantantalet.

Skrev det på första sidan, dock inte lika långt som dig. Anledningen till att folk inte vill dra upp är att du förkortar livslängden på fläkten... En fläktjävel kostar en hundralapp att byta, och det kan man enkelt göra själv om man inte har garanti kvar. 10 skruvar, så är locket borta. Ett par till för själva fläkten. Och en kabel som ska kopplas ur och i. 3000 rpm låter knappt, du hör det om du vill höra fläkten, annars inte men det sänker temperaturen med 10 grader.
Citera
2011-08-14, 01:02
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Skrev det på första sidan, dock inte lika långt som dig. Anledningen till att folk inte vill dra upp är att du förkortar livslängden på fläkten... En fläktjävel kostar en hundralapp att byta, och det kan man enkelt göra själv om man inte har garanti kvar. 10 skruvar, så är locket borta. Ett par till för själva fläkten. Och en kabel som ska kopplas ur och i. 3000 rpm låter knappt, du hör det om du vill höra fläkten, annars inte men det sänker temperaturen med 10 grader.

Ja, jag håller med. Dessutom tror jag dom flesta har en ny macbook innan fläkten ens hinner dö pga att den kör lite snabbare än vanligt. Hur många år kan den egentligen förlora på det, två år? Hur som helst tror jag inte att det är något att oroa sig över.

Skönt att det är iaf en till här som kör med ett högre varvantal!
Citera
2011-08-14, 01:12
Medlem
tzjs avatar
Det finns en väldigt bra grej man kan göra, och det är att använda en vanlig platta att ha datorn på. Gärna i metall, t ex aluminium.

Jag fixade en aluminiumplatta med samma mått som min MBP, och den gör att datorn kyls effektivare.
Citera
2011-08-15, 00:27
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Min Macbook Pro är svalare än mina tidigare laptops av diverse andra tillverkare. Mina kompisars datorer har sjukt mycket högre temperaturer osv. Medans min är tyst och sval, ligger mina kompisars och låter som ett mindre jetplan samtidigt som de är kokheta, när den bara används till att surfa! Kan tillägga att min dator är köpt i september 2009, så den har hållit ett bra tag.

Den kanske är svalare än vad HP's / Dell's 4-5000~ kronors datorer är, men dom kostar därefter med. Det är allmänt känt att MBP har problem att hålla stabila temperaturer vilket är till följd av deras usla design. Men så är det när alla skall ha sina datorer så platt som möjligt. Det är ju fasansfullt jobbigt att ha en dator som väger mer än 3 kg och är tjockare än handflatan antar jag.

När man väljer estetisk design framför funktion så är man fel ute. Men har man råd och det inte bränner i plånboken så ser jag inget fel i att välja Apple. Har man dock ont om pengar så bör man gå efter dom som har bäst garantiavtal då det kan vara jävligt surt att vara tvungen att casha ut flera tusen till ett år senare ifall oturen är framme.

Hursomhelst skyller jag inte bara på Apple, det finns flertalet modeller där ute som inte kan hålla stabila temperaturer, äldre 2-3år~ HP laptops med amd processorer är också allmänt känd att gå varm. Vilket företag som har tillverkat datorn spelar ingen roll när den inte kan hålla respektabel kvalité oavsett om det står ASUS/Apple/HP/Dell o.s.v på dom. Alla tillverkare har sämre modeller som bättre, men dom flesta har nog inte mage att ta över 20.000 för en dator och endast lämna 1 års garanti samt som inte klarar av att köras i stabila temperaturer, punkt

Det är mina åsikter och jag står för dom. Dom är inte baserad på känslor utan logisk observation.

Jag upprepar, byt in datorn mot en annan modell. Vill du absolut ha mjukvaran så finns det recensioner på olika Apple modeller med, är du ute efter Apples mjukvara så tror jag inte att du är särskilt spelsugen och en MPB är då ganska onödig. Visst dom är väl lite snabbare för filmredigering men knappast värt den extra summan man får lägga ut.

För det tredje är 2 år inte lång tid. Jag har aldrig haft någon hårdvara som gått sönder för mig sedan jag började med datorer som hobby och jag har nog gått igenom en hel del hårdvara. Vi snackar över 12 års förbrukning av hårdvara. Det värsta som hänt är att en fläkt lagt av. Mina datorer går för övrigt 24/7 startas endast om, stängs aldrig av såvida jag inte åker bort under en längre tid 1V+

Jag har en Powerbook duo 250 från 1993 som fortfarande fungerar. Jag vill se era högkvalitativa datorer ens ge ett uns av liv efter 18 år. Inte för att dom är användbar för fem öre i dagsläget, men det är ändå sorgligt att samhället är påväg i den rikting det är...

Over and out!
Senast redigerad av hockexx 2011-08-15 kl. 00:30.
Citera
2011-09-06, 22:41
Medlem
arkealg1980s avatar
Förlåt för min okunnskap men vilken ska man höja?
ODD
HDD eller,
CPU

???
Citera
2011-09-12, 21:57
Medlem
annanmedlems avatar
Coola länkar ..
Citera
  • 1
  • 2