• 1
  • 2
2011-08-09, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TiberiusGracchus
Hur tnker du d? Vi har ju slagit fast att den frg som grset har kallas "grn" och sledes r det sant att grset r grnt. Och ven i vidare bemrkelse s behver vi definiera vra begrepp som vi anvnder fr att frst vr tillvaro.

Men menar du att om alla mnniskor frsvann, s skulle det inte finnas ngon verklighet? Begreppet "verklighet" skulle sklart inte finnas, och inte heller vr upplevelse av verkligheten, men det skulle fortfarande finnas det vi kallar grs och det vi kallar rdjur och det vi kallar mnen och solen osv.

Det r inte sant att grset r grnt.
Man kan lika grna gra ett beslut ifrn mnniskans vilja,som att uttala och sga rd grs.
Det sker s frn efter provokation.
Samma sak om grnt.
Grset r allts varken grnt eller rtt.

Mnniskan r en del utav Universum.
Vi r bara en stoft jmfrt med Universum.
Allt levande befinner sig i samma sitiuation.
Baserad verklighet r det som man uppfattar.
Citera
2011-08-09, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Vad ar din poang? Kanske jag var otydlig. Sanning i sig ar meninslos. Endast nar man kan anvanda den till nagot far den en funktion. I och med att vi vill anvada den ar vi redan inne pa pragmatis.
Nej, ven om detta r en vanlig missuppfattning. Den sanningsteoretiska pragmatikern gr ansprk p sjlva sanningsbegreppet. Visserligen kan teorin sgas vara sprungen ur den ovan omnmnda insikten, men pragmatismen gr lngre n att hvda att han sger att korrespondensteoretikerns sanning inte bara r onbar utan ocks ointressant, han sger att den inte ens r ndvndigt sann; vad som r mste inte lngre vara.

Visserligen kan det vara s att allt som r faktiskt r, men det r inte frhllandet mellan det pstdda och det faktiska varandet som gr det sant. Det ska ocks sgas att vi kan, och i mnga fall ocks r, pragmatiska i vrt sanningsskande utan att fr den sakens skull anamma pragmatismen. Hr fr man dock vara frsiktig s att man inte blandar ihop sannings- och kunskapsteorier. Jag letar inte efter sanningar som inte leder ngonstans, men jag behver inte fr den sakens skull inte hvda att det r sanningens anvndbarhet som gr den sann.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sanningsteori

Mrk vl att den centrala frgestllningen fr sanningsteoretikern r vad sanning r. Och om vi, som de flesta av oss, har kommit verens om att sanning, eller osanning, r en egenskap hos satser s r nsta frga hur vi avgr huruvida en sats r sann eller falsk.

Jag r ledsen om jag skriver dig p nsan nu om du redan r bekant med det jag sger, men fr den oinvigde tror jag att din framstllning av pragmatismen r missvisande.
Citera
2011-08-09, 14:13
Medlem
Intressant, jag var inte medveten om det sista i ditt forsta stycke. Jag maste fundera over dess betydelse.
Citera
2011-08-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
det gr inte att bevisa att det finns en objektiv verklighet, drfr kan det inte vara en "sanning".
S du menar att inget kan vara utan att varandet kan pvisas? Om jag inte kan bevisa fr dig att kaffekoppen framfr mig r just en kaffekopp, slutar den d vara en kaffekopp? Eller har den rent av aldrig varit en kaffekopp? Jag har inga problem med att acceptera att jag omjligen kan vara sker p huruvida det str en kaffekopp framfr mig eller inte, men oavsett hur det frhller sig med detta s har jag desto svrare att acceptera att det skulle vara p ett annat stt n det r.

Om ovanstende verkar luddigt r det jag frsker sga att du mste skilja p sanning och kunskap, frutsatt att du inte menar att vad som r sant r direkt, eller indirekt, beroende av vad vi tror r sant, vilket givetvis r en mjlig stndpunkt, men knappast en okomplicerad sdan.
Citera
2011-08-09, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EB
S du menar att inget kan vara utan att varandet kan pvisas? Om jag inte kan bevisa fr dig att kaffekoppen framfr mig r just en kaffekopp, slutar den d vara en kaffekopp? Eller har den rent av aldrig varit en kaffekopp?
Jag menar att det kunde vara som i drmmar, att det finns ingen objektiv verklighet, allt r subjektivt och kaffekoppen r inne i ditt medvetande, inte utanfr.

Att ngot r objektivt betyder att det r utanfr vrat medvetande, vilket r omjligt att bevisa, eftersom det gr inte att f ngon information om ngot frutom genom medvetandet.

Medvetandet som kallas gud i bibeln skapade oss, och vi skapade kroppar fr oss sjlva, s att vi skulle tro att det finns en objektiv verklighet, fr att vi kan knna p den med vran kropp, s att den r utanfr kropp, ven fast allt r inne i medvetandet, inklusive kroppen.

Materialister tror att det r tvrtom att medvetandet r inne i kroppen, vilket r ganska komiskt, men anvndbart, eftersom vi inte skulle ha teknologi om folk visste sanningen... Alla skulle bara meditera i ingentinget som de kom ifrn.

Hlsningar,
Sanningen
Senast redigerad av ikosaedri 2011-08-09 kl. 18:19.
Citera
2011-08-10, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Jag menar att det kunde vara som i drmmar, att det finns ingen objektiv verklighet, allt r subjektivt och kaffekoppen r inne i ditt medvetande, inte utanfr.

Att ngot r objektivt betyder att det r utanfr vrat medvetande, vilket r omjligt att bevisa, eftersom det gr inte att f ngon information om ngot frutom genom medvetandet.

Medvetandet som kallas gud i bibeln skapade oss, och vi skapade kroppar fr oss sjlva, s att vi skulle tro att det finns en objektiv verklighet, fr att vi kan knna p den med vran kropp, s att den r utanfr kropp, ven fast allt r inne i medvetandet, inklusive kroppen.

Materialister tror att det r tvrtom att medvetandet r inne i kroppen, vilket r ganska komiskt, men anvndbart, eftersom vi inte skulle ha teknologi om folk visste sanningen... Alla skulle bara meditera i ingentinget som de kom ifrn.

Hlsningar,
Sanningen
De flesta menar, tminstone traditionellt, att ngon typ av sanning r en frutsttning fr kunskap, men inte att kunskap r en frutsttning fr sanning. Om kaffekoppen faktiskt str framfr mig s str den framfr mig oavsett vad jag tror om att den str framfr mig. Om den inte gr detta frndras inte heller detta av min tro. Du blandar ihop begreppen. Att jag inte kan veta om A r sant r inte samma sak som att A inte r sant.
Citera
2011-08-11, 03:10
Medlem
Feferonis avatar
"1: Det finns en objektiv verklighet oberoende av vr uppfattning om den."

Denna proposition tycks vara om inte motsgelsefull s tminstone omjlig att styrka.
Hur skall vi skilja den oberoende, objektiva verkligheten frn det som vi uppfattar som verkligt? Varje predikat vi ger verkligheten r ju uppenbarligen ett uttryck fr vr mnskliga uppfattning om den. Lter lite som naiv realism tycker jag, d pstendet gr ansprk p en oberoende referenspunkt. Jag pminns om Nagels uttalande att "science is the view from nowhere". Verkligheten r enligt min sikt partiell, och vetenskapen, samt alla andra sociala verklighetsuppfattningar r till fr att mnniskan ska kunna fungera som samhllsvarelse, och r i det hnseendet mer likt ett socialt projekt. Inom den kontinentala traditionen talar man en del om den Andre, eller annanhet; relationen till den Andre fregriper vetenskapens tredjepersonsperspektiv och r i ett etiskt perspektiv snarare n ett metafysiskt eller ontologiskt.
Citera
2011-08-11, 08:56
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Hur tnker du d? Vi har ju slagit fast att den frg som grset har kallas "grn" och sledes r det sant att grset r grnt. Och ven i vidare bemrkelse s behver vi definiera vra begrepp som vi anvnder fr att frst vr tillvaro.
Att grset r grnt r en definitionsfrga, liksom de flesta andra "sanningar". Grset kan vissna och vara grtt. Betraktarna kan vara frgblinda. Det finns miljoner nyanser p frgen grn, dr vissa nyanser grnsar mot andra frger och kan uppfattas att vara en annan frg.

P liknande stt kan man nagelfara i princip alla "sanningar".

Citat:
Men menar du att om alla mnniskor frsvann, s skulle det inte finnas ngon verklighet? Begreppet "verklighet" skulle sklart inte finnas, och inte heller vr upplevelse av verkligheten, men det skulle fortfarande finnas det vi kallar grs och det vi kallar rdjur och det vi kallar mnen och solen osv.
Det vi kallade mnen, solen och grs kommer existera ven om mnniskan inte finns, p samma stt som om mnniskan aldrig funnits. Men vra definitioner av dessa objekt r och blir d meningslsa. Det blir andra betraktares upplevelser av dessa objekt som blir relevanta.

Ett djur som knner att solen ger vrme och ljus kommer att ha sin egen kunskap och definition av detta objekt som skiljer sig frn mnniskans upplevelse. Vad r "sanningen" om dessa objekt d?
Citera
2011-08-11, 17:18
Medlem
Chelsea FCs avatar
Citat:
Kluttade ihop tio teser om sanning. Kommentarer? Invndningar?
1: Det finns en objektiv verklighet oberoende av vr uppfattning om den.

Jag tnkte lite p denna bara. Vad menar du med objektiv verklighet? alla verkligheter kommer ur ngons synvinkel, den som tolkar sanningen och drav r den ju inte helt objektiv.

eller du kanske menade ngot annat med denna punkten?
Citera
2011-08-15, 09:59
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chelsea FC
Jag tnkte lite p denna bara. Vad menar du med objektiv verklighet? alla verkligheter kommer ur ngons synvinkel, den som tolkar sanningen och drav r den ju inte helt objektiv.

eller du kanske menade ngot annat med denna punkten?

Jag hller med det mesta i TS punkter.

Jag har sjlv svrt fr begreppet "objektiv".

Men jag menar att det finns en verklig verklighet, oberoende av vrt tnkande.
(Det r frsts svrt att definiera begrepp som "verklighet" snyggt.)
(Ex: det kan finnas exoplaneter runt stjrnor, ven om vi inte kan upptcka dem och de fanns ven innan vi kunde tnka det.)

Fr mig r detta sjlvklart.
Det r ven sjlvklart fr mig att det finns verklig information och tankar i vr hjrna och i andras hjrnor.

Dessa problem berr filosofisk materialism och filosofisk idealism.

Dessa punkter kan vara mycket viktiga fr att f en vettig uppfattning om vrlden.

Exempel r inom kosmologin och kvantmekaniken.

Enligt min filosofi, s finns en verklig verklighet oberoende vra tankar.
Ett mellan-lge r den information mtinstrument ger, ibland fs siffror om r en statistisk effekt av stora mngder elementarpartiklar eller fotoner. T.ex. interferens-linjer p fotografisk film.
Nsta steg r att tolka dessa och formulera teorier mm som verenstmmer med verkligheten.

Ett problem med kvantmekanik mm r att den vetenskapliga sanningen verenstmmer med vad mtinstrumenten visar.
Ibland kan det finnas en tnkbar svaghet i detta. T.ex. Man konstruerar en matematisk formulering som verenstmmer med det mtinstrumenten visar. T.ex. sannolikhetsmodell fr isotopsnderfall.
Man kan spekulera i ntt tankeexperiment fr att belysa detta. T.ex. n och p roterar, vibrerar och energibarriren vibrerar samt yttre pverkan. I vissa lgen samverkar det, och isotopen snderfaller.
OBS det var spekulation, inte verifierad.

Liknande tankar kan f en att fundera p en alternativ tolkning av relativitetsteorin.

Allts den "vetenskapliga sanningen" beskriver det vi kan experimentera med bra, men inte absolut skert att vetenskapen beskriver den verkliga verkligheten fullstndigt perfekt.
Men vetenskapliga metoder r det bsta vi har fr att nrma oss sanningen om verkligheten.

Jag tycker punkterna av TS, r vrdefulla att ha i bakhuvudet, d man funderar p kvantmekanik och kosmologi.

Ett av mina ml r att strva efter teorier, som verenstmmer med den verkliga verkligheten.

Nu i internet-tider borde man ven stta upp punkter fr hur man genomskdar lgner och sker efter "sanningen".

Ex:

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2011-08-15 kl. 10:10. Anledning: rttelse
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in