2011-08-06, 18:16
Medlem
KimNeilJungs avatar
Jag sitter med ett päronträd fullt med mer frukt än vad jag kommer att kunna äta, sylta och safta.
Nu har jag börjat med att göra en flaska plommonlikör så löste sig problemet med alla plommon på plommontrådet.
Men jag hittar inga recept på egentillverkad päronlikör (eller annan päronsprit).
Förslag på recept emottages tacksamt.
Citera
2011-08-06, 18:29
Medlem
Pancake&Sausages avatar
Kan du posta receptet för plommonlikören?

I övrigt har det fungerat ganska bra för mig att jäsa drycker både på frukt och köpejuicer. Eller, bra och bra, resultatet har blivit på ett ungefär vad jag förväntat mig. Råa äpplen hackades upp, kokades i lite vätska, saften pressades ut och koncentrerades sedan till rätt sockerhalt för att få fram ett vin på ~12-14%. Den håller på och jäser just nu, sötman försvinner sakta men säkert allt eftersom alkohol bildas.

Den smakar dock fortfarande jäst/vin-aktigt. Kanske inte vad du hade tänkt dig?
Citera
2011-08-06, 18:40
Medlem
'Ett gott och välmoget päron i sprit blir till ett underverk.
Väljer man dessutom eau-de-vie i stället för brännvin blir det ännu bättre.
Skär ett päron i klyftor och lägg i sprit ca en månad. Lägg därefter i socker
och smaka av. (Lägg aldrig i mer socker än 1/2 dl. Låt sedan stå ytterligare
tre månader. Ta försiktigt upp frukten, ät den med lättvispad grädde.
Spar drycken till sällsynta tillfällen.'

Hittade något recept på passagen.. Haha.
Citera
2011-08-06, 18:43
Medlem
Här har vi nåt också!

http://www.pearrecipes.co.uk/how-to-make-pear-liqueur/
Citera
2011-08-07, 11:34
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancake&Sausage
Kan du posta receptet för plommonlikören?
Absolut.
http://allrecipes.com/recipe/tangy-plum-liqueur/detail.aspx
Jag har förr gjort päronsaft, men vill minnas att päron inte blir så bra på egen hand utan gärna skall blandas med andra frukter/bär. Det blir en lätt fadd smak annars. Därför vågar jag inte översätta det här receptet till päron.
Citat:
Ursprungligen postat av Pancake&Sausage
I övrigt har det fungerat ganska bra för mig att jäsa drycker både på frukt och köpejuicer. Eller, bra och bra, resultatet har blivit på ett ungefär vad jag förväntat mig. Råa äpplen hackades upp, kokades i lite vätska, saften pressades ut och koncentrerades sedan till rätt sockerhalt för att få fram ett vin på ~12-14%. Den håller på och jäser just nu, sötman försvinner sakta men säkert allt eftersom alkohol bildas.

Den smakar dock fortfarande jäst/vin-aktigt. Kanske inte vad du hade tänkt dig?
Jag är nog öppen för alla förslag
Men jag tänkte som så att man ju ibland sett att man placerar en flaska runt päronkartet för att låta päronet växa inuti flaskan. Rimligtvis borde det finnas recept på vad du kan hälla i flaskan senare?

Ah, det här kanske jag skulle placerat i Hembränning & SPrittilverkning Sorry, jag tänkte recept = matlagning.
Senast redigerad av KimNeilJung 2011-08-07 kl. 11:38.
Citera
2011-08-07, 23:16
Medlem
Morgonrodnads avatar
Att bara placera ett päron i sprit ger väll snarast ett päronkryddat brännvin. För att göra en likör behöver TS nog en koncentrerad päronsaft i kombination med socker och en neutral sprit på 60 - 80 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in