2011-08-06, 17:01
Medlem
litteraturfantasts avatar
1. Kan jag såga av det ända uppe där träet börjar åt kolven till, med en vanlig metallsåg?
2. Om det inte är exakt 90 grader jämnt avkapat, kan det i praktiken göra någon skillnad vid skott på mycket nära håll ( tex. självmord ) ?

Tack.
Citera
2011-08-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
1. Kan jag såga av det ända uppe där träet börjar åt kolven till, med en vanlig metallsåg?
2. Om det inte är exakt 90 grader jämnt avkapat, kan det i praktiken göra någon skillnad vid skott på mycket nära håll ( tex. självmord ) ?

Tack.

Jag är ingen expert på detta men jag tror att ju längre pipan är desto större hastighet får kulan. Någon typ av tryck borde skapas i röret efter krutet har smällt och som sedan trycker ut kulan.

Frågan är då om kraften blir tillräckligt starkt med ett avsågat gevär för kulan att passera skallbenet eller annan vävnad.

((avråder självmord))
Senast redigerad av mystic1992 2011-08-06 kl. 17:15.
Citera
2011-08-06, 17:18
Medlem
Tre100s avatar
Testa fylla pipan med cement istället och tryck av en patron, så ska du få ditt självmord som på beställning.
Svaret på fråga två är nej.
Citera
2011-08-06, 17:23
Medlem
SpirituzSanctis avatar
En vän kapade ett par med vanlig metallsåg och slipade lite med vanlig slip, funkade prima.
Citera
2011-08-06, 17:26
Medlem
Tackar. Ja, kanske att man bör lämna lite pipa kvar då, även fast det väl bör räcka med hastighet ändå?
Citera
2011-08-06, 17:34
Medlem
Tre100s avatar
Citat:
Tackar. Ja, kanske att man bör lämna lite pipa kvar då, även fast det väl bör räcka med hastighet ändå?
Dödande på 10 meter.
Citera
2011-08-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tre100
Dödande på 10 meter.

Du menar dödande mellan 0-10 meter för ett högt ( alltså nära kolven till ) avsågat, eller hur? Ursäkta att jag är dum på sånt här förresten, ni får stå ut med det
Citera
2011-08-06, 18:38
Medlem
Tre100s avatar
Citat:
Du menar dödande mellan 0-10 meter för ett högt ( alltså nära kolven till ) avsågat, eller hur? Ursäkta att jag är dum på sånt här förresten, ni får stå ut med det
Ja, du är ovanligt dum. Kolven sitter dessutom bakom patronläget, så såga du av den vid halsen blir det nog bra

Själv tror jag inte ett skit på självmordsgrejen då man enkelt kan rikta bössan och ändå skjuta sig själv i huvudet utan att såga av den.
http://www.heavy-r.com/video/104585/Suicide_by_shotgun/
Citera
2011-08-06, 18:59
Medlem
Exakt, jag menar inte kolven utan träet som fortlöper ifrån kolven så att säga. Som här tex: http://www.fritidvildmarksliv.se/visa_vapen_hagelgevar_gyttorp_scandium_light_kort_ 13006.html

Att göra det utan att såga av, går säkert om man trycker av med tårna.
Citera
2011-08-06, 19:02
Medlem
Såhär menar jag naturligtvis att det ska vara avkapat: http://www.tri-statehooligans.com/?p=301

Så det där med kolven blandade jag ihop med det där träet som sitter under pipan.
Citera
2011-08-06, 19:08
Medlem
Tre100s avatar
Citat:
Exakt, jag menar inte kolven utan träet som fortlöper ifrån kolven så att säga. Som här tex: http://www.fritidvildmarksliv.se/visa_vapen_hagelgevar_gyttorp_scandium_light_kort_ 13006.html

Att göra det utan att såga av, går säkert om man trycker av med tårna.
Går hur bra som helst att trycka av med fingrarna, se filmen i min förra kommentar. Nu har du ingen mer anledning att såga itu en fin bössa. Enda gång man behöver en avsågad hagelbössa är ifall man planerar ett rån eller att mörda någon.
Citera
2011-08-06, 19:15
Medlem
Tack. Några filmer på självmord har jag dock inte för avsikt att se. Sånt där äcklar mig ur estetisk synpunkt, och även om dom rent praktiska detaljerna kan vara bra att kolla upp, så skulle nog sådana där filmer göra det svårare för mig att ta mitt eget liv, när den dagen är inne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in