• 1
  • 2
2011-08-08, 00:13
Medlem
Softis...s avatar
Inspirerad av baconkreationerna i bildtråden så föreslår jag detta:
  • Finhacka och fräs bacon tills det nästan är knaprigt
  • Placera baconet på hushållspapper så att överflödigt fett rinner av
  • Placera chipsen på ett bakplåtspapper på en plåt
  • Strö lite eller mycket bacon på varje chips
  • Häll över smält choklad, mörk tror jag blir bäst, så att den täcker hela chipset
  • Låt chokladen stelna och lossa sedan chipsen från bakplåtspappret mha en kniv
  • Ät och njut
Av någon anledning tror jag att det skulle kunna vara gott att dippa baconchokladchipsen i vanlig okryddad fet crème fraîche.

Hoppas att det var knasigt och lockande nog. Återkom gärna till tråden om du provar på det hela.
Senast redigerad av Softis... 2011-08-08 kl. 00:22.
Citera
2011-08-08, 02:59
Medlem
katastrofalts avatar
Krossa dem till smulor och använd det istället för ströbröd som panering till kycklingnuggets.
Citera
2011-08-13, 01:46
Medlem
Krossa det och ha det på vaniljglass!
Citera
2011-08-13, 07:02
Bannlyst
Jag har någon gång i mitt liv ätit en väldigt god gratängliknande sak på chips. Det var någon smaksatt köttfärs blandat med en massa chips och sen ost på! Var riktigt gott faktiskt!
Annars så händer det att jag lyxar till det genom att lägga in ett foliepaket med chips i ugnen ett tag så de smakar lite mer! Det brukar räcka!
Citera
2011-08-13, 09:33
Medlem
matjessills avatar
Ost- och chipsmacka brukar jag köra med. Skogaholmslimpa, jordnötssmör, chips och en tjockt lager hushållsost. Vanligt smör går också bra.

Du kan även kombinera chips med öl och kall fiskefjæs. Varva med fotboll eller ishockey. Resultatet blir en trevlig kväll.
Citera
2011-08-15, 08:04
Medlem
ElVagabondos avatar
Chipslåda!!

Skiva och stek en fläskfilé i skivor tillsammans med de kryddor du gillar.
Lägg dom sida vid sida så de fyller botten på en gratängsform. Stek strimlad bacon, purjolök mm (paprika, zuchini eller vad du nu gillar) tillsammans med lite smaksättare som torrkryddor, vitlök, chili och strö över fläskfilén i gratängsformen. Häll en chipspåse med lättsaltade chips över hela herligheten jämnt fördelat. Häll ett pkt matlagningsgrädde över chipsen så de blir "blöta" och släng in härligheten i ugnen på 175 grader till chipsen fått fin gyllenbrun färg och blivit mjuka.

Chipsen mjuknar ju och liknar mer tunnskivad potatis (än snacks) och grädden man häller över rinner ner mellan köttet och bildar tillsammans med smaksättarna man haft i en god sås.

Hmm kanske inte nåt för de som satsar stenhårt på kommande fitnesstävlingen men nåt kul, annorlunda och gott att göra med chips i alla fall.
Citera
2011-08-15, 12:58
Medlem
christerys avatar
Det är ju en dip, å det ville du inte ha men jag måste tipsa om salsa dip (SantaMaria?)
Fast jag brukar ha majschips inte lantchips till det. Enda nackdelen är att gaserna man släpper dan efter är dödliga.

Men oliver, tärnade tomater, sallad, chips och guacamole med nåt till salt till som kebabkött skulle väl som nån tidigare tipsade om kunna funka. Lite starksås typ sambal olek eller lite svagare på och vitlök krossad så har du väl ett kvällsmål i alla fall.
Citera
2011-08-15, 13:27
Medlem
baraSMOFFs avatar
Brukar slänga ihop lite egen dip!

Skaffa en burk lätt creme-fraiché och rota runt bäst du kan bland hyllorna där hemma. Brukar experimentera med lite olika kryddor som passar bra ihop, och det blir faktiskt otroligt gott de flesta gångerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in