2011-08-06, 12:18
Medlem
zoccers avatar
Hur är det med raderade inlägg nuförtiden, ger t.ex. ett inlägg som raderas av mod automatiskt en tillsägelse för att moderatorsverktygen är gjorda på det sättet?
Tänker på https://www.flashback.org/sp26269595
Eller är det så att radering sker och sen är det mod som bedömer om tillsägelse skall utfärdas?
2011-08-06, 12:32
Medlem
Wittgensteins avatar
Ett raderat inlägg ger inte automatiskt en tillsägelse, nej. Hade så varit fallet så hade Flashback antagligen inte haft några medlemmar kvar vid det här laget.
2011-08-06, 12:53
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Ett raderat inlägg ger inte automatiskt en tillsägelse, nej. Hade så varit fallet så hade Flashback antagligen inte haft några medlemmar kvar vid det här laget.
Jaha.
Jag blev i alla fall lite fundersam över hur det ligger till då jag hade en diskussion med en annan moderator kring ett raderat inlägg och som då svarade så här.
Citat:
Den gången så var det off-topic svar på ett annat off-topic inlägg nästan så där blev det tillsägelse(som kommer automatiskt när jag raderar inlägget).
(Min fetning)
Observera också ordet "nästan" i meningen. Det tyder på en viss tveksamhet i fallet och underförstått kan man ana att mod egentligen inte var beredd att utfärda någon tillsägelse, men att verktygen är så konstruerade att det sker automatiskt vid en radering.
Senast redigerad av zoccer 2011-08-06 kl. 13:16.
2011-08-06, 13:09
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Jaha.
Jag blev i alla fall lite fundersam över hur det ligger till då jag hade en diskussion med en annan moderator kring ett raderat inlägg och söm då svarade så här.

(Min fetning)
Observera också ordet "nästan" i meningen. Det tyder på en viss tveksamhet i fallet och underförstått kan man ana att mod egentligen inte var beredd att utfärda någon tillsägelse, men att verktygen är så konstruerade att det sker automatiskt vid en radering.
Formuleringen i det PMet (?) låter lite märklig men det kanske beror på att man inte ser hela sammanhanget eller att moderatorn varit otydlig.
Jag kan dock bekräfta att tillsägelserna inte kommer helt automatiskt vid radering. Precis som reglerna säger så kan OT ge tillsägelser men det är alltså inte alltid.
2011-08-06, 13:27
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Formuleringen i det PMet (?) låter lite märklig men det kanske beror på att man inte ser hela sammanhanget eller att moderatorn varit otydlig.
Jag kan dock bekräfta att tillsägelserna inte kommer helt automatiskt vid radering. Precis som reglerna säger så kan OT ge tillsägelser men det är alltså inte alltid.
Ja, det är ett PM från berörd moderator. Jag håller med om att formuleringen är lite hmmm.... otydlig. Men det som är tydligt är att nåt slag av automatik sker. Men om jag förstår er här rätt så sker ingen tillsägelse per automatik utan måste aktivt utfärdas av moderator. Då blir jag ju lite fundersam igen på PM:et jag fick. Varför skriver då denna moderator om "automatik". (Fast det kanske ni inte kan svara på)
Sammanhanget var två inlägg som raderades. Det första som bedömdes vara OT och sedan mitt svar på detta inlägg. Det fullständiga PM:et från moderator som svar på min fråga om raderingen och tillsägelsen:
Citat:
Tjenare.

Jo jag försöker ta hand om allt som kommer in, det blir väldigt många som du kanske kan förstå så ibland hamnar man efter.

Den gången så var det off-topic svar på ett annat off-topic inlägg nästan så där blev det tillsägelse(som kommer automatiskt när jag raderar inlägget). Ingen fara att få en tillsägelse, det är först vid 3+ som man kan få en varning t.ex

Ha det bra!

/mod xxx

Edit: Jag ser nu att du skrivit att tillsägelserna inte kommer helt automatiskt. OK. Men nåt slag av automatik verkar det finnas då. Kan ni beskriva den eller är det en hemlis?
Senast redigerad av zoccer 2011-08-06 kl. 13:30.
2011-08-06, 13:28
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Hur är det med raderade inlägg nuförtiden, ger t.ex. ett inlägg som raderas av mod automatiskt en tillsägelse för att moderatorsverktygen är gjorda på det sättet?
Tänker på https://www.flashback.org/sp26269595
Eller är det så att radering sker och sen är det mod som bedömer om tillsägelse skall utfärdas?
Det ger inte automatiskt tillsägelse. Den enskilde moderaton bedömer om inlägget är värt en tillsägelse.
Du fick det bara lite olyckligt formulerat för dig. För om alla raderade inlägg skulle ge tillsägelse skulle användarbasen på Flashback sjunka drastisk väldigt snabbt.
2011-08-06, 13:35
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Det ger inte automatiskt tillsägelse. Den enskilde moderaton bedömer om inlägget är värt en tillsägelse.
Du fick det bara lite olyckligt formulerat för dig. För om alla raderade inlägg skulle ge tillsägelse skulle användarbasen på Flashback sjunka drastisk väldigt snabbt.
Jo. Som Wittgenstein sa. Men vilken automatik handlar det om? Föreslår systemet Tillsägelse och sen bockar ni bort det om ni tycker att det inte skall utfärdas och låter det ha sin gång om ni tycker att tillsägelse är lämplig? Eller är det mer som att ni aktivt klickar på nån knapp eller ruta för att tillsägelse skall utfärdas. Det är en viss skillnad och i synnerhet i det här fallet.
2011-08-06, 13:43
Moderator
blomvattnares avatar
Zoccer: du kan väl helt enkelt PM:a den moderator du har haft kontakt med och länka till den här tråden så att h*n ser dina funderingar?
Då kan ju h*n utveckla sitt svar till dig; förklara hur h*n menade.
2011-08-06, 13:48
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Zoccer: du kan väl helt enkelt PM:a den moderator du har haft kontakt med och länka till den här tråden så att h*n ser dina funderingar?
Då kan ju h*n utveckla sitt svar till dig; förklara hur h*n menade.
Ja det tänkte jag göra. men jag ville först ha lite svar på hur det hela fungerar med automatiken så jag inte är ute i ogjort väder. Kan du istället förklara hur och i vilken mån automatiken fungerar?

Edit: Alltså, jag vill inte göra det här till en tråd där jag klagar på ett visst beslut från berörda moderator. Jag vill endast ha information om hur det funkar för att sen ta diskussionen med mod.
Mod i fråga är riktigt färsk som mod. Jag har en aning om att h*n inte riktigt ännu har riktigt full koll på verktygen och om systemet förslår Tillsägelse så kan det mycket möjligt vara så att mod inte riktigt hajjar att det går att ändra på. Så tolkar i alla fall jag dennes meddelande. Men om det framkommer att Tillsägelsen är nånting som faktiskt aktivt måste registreras manuellt, så är det inget att bråka om. Då har mod gjort sin bedömning och jag har att rätta mig efter det. Jag vill bara veta hur det ligger till.
Senast redigerad av zoccer 2011-08-06 kl. 13:55.
2011-08-06, 13:53
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ja det tänkte jag göra. men jag ville först ha lite svar på hur det hela fungerar med automatiken så jag inte är ute i ogjort väder. Kan du istället förklara hur och i vilken mån automatiken fungerar?
Vi raderar ett inlägg och har möjlighet att samtidigt dela ut en tillsägelse. Automatiken ligger i grova drag i att PM skickas ut och saker och ting bokförs på korrekt sätt.
2011-08-06, 14:00
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Vi raderar ett inlägg och har möjlighet att samtidigt dela ut en tillsägelse. Automatiken ligger i grova drag i att PM skickas ut och saker och ting bokförs på korrekt sätt.
Okej. Men frågan om systemet har ett färdigt "förslag" på tillsägelse som aktivt måste tas bort, eller om mod manuellt måste lägga till den nånstans är ännu lite oklar.

Med tanke på Evilhoneys svar med ett kursiverat "helt".
2011-08-06, 14:03
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Okej. Men frågan om systemet har ett färdigt "förslag" på tillsägelse som aktivt måste tas bort, eller om mod manuellt måste lägga till den nånstans är ännu lite oklar.

Med tanke på Evilhoneys svar med ett kursiverat "helt".
Beror väl lite på hur man ser på det. En rapportering skulle mycket väl kunna uppfattas som ett färdigt "förslag" som en moderator tar aktiv ställning till.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in