2011-08-06, 00:05
Medlem
hej
jag har ett problem. När jag t.ex. ska ladda upp bilder och klickar upp min fil så visas det här: C:\Users\Random\Desktop\201102241.jpg

"Random" heter datorn. Jag undrar hur man byter namn? Jag har som sagt windows vista.
Citera
2011-08-06, 00:28
Medlem
Aendys avatar
Start -> Control Panel -> User Accounts -> Change your account name
Citera
2011-08-06, 01:13
Medlem
Nej det stämde inte. Jag bytte namn på något annat där. För det står fortfarande "Random" när jag testar att ladda upp en bild
Citera
2011-08-06, 01:42
Medlem
vonOlofs avatar
Högerklicka på "Dator", gå in i Egenskaper och ändra inställningar under Datornamn etc.

Har du engelskspråkig Vista så hittar du säkert ändå.

Användarnamn/användarkatalog ändras naturligtvis inte.
Citera
2011-08-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelstolpe
hej
jag har ett problem. När jag t.ex. ska ladda upp bilder och klickar upp min fil så visas det här: C:\Users\Random\Desktop\201102241.jpg

"Random" heter datorn. Jag undrar hur man byter namn? Jag har som sagt windows vista.

När du skapade användaren första gången döpte du den till "Random". Om du byter användarnamn så syns det när du trycker på START (Windows-ikonen) när START-menyn öppnas, men namnet i mappen C:\Users\ kommer ändå alltid att vara "Random". Så har det alltid varit i WINDOWS.

Kanske har/hade du samma på datorn...

Byta namn på användarkonto:
Start -> Control Panel -> User Accounts -> Change your account name

Byta namn på datorn:
Högerklicka på "Dator", gå in i Egenskaper och ändra inställningar under Datornamn etc.
Citera
2011-08-06, 16:03
Medlem
Så du menar att det inte går att byta namn nu? (ej användarnamn)
Citera
2011-08-06, 19:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cykelstolpe
Så du menar att det inte går att byta namn nu? (ej användarnamn)

Du har fått flera svar på hur du gör det, vad är det som du inte förstår? Däremot har de beskrivit hur man gör det på XP men inte på Vista. Där och på W7 skiljer det sig lite från antika XP.

Högerklicka på "Dator" i startmenyn (eller skrivbordet om du lagt upp den där också) och välj "egenskaper". På vänstra sidan av sidan som kommer upp klickar du på "Avancerade systeminställningar", i "systemegenskaper" som kommer upp går du in på fliken "Datornamn" och därefter klickar du på knappen "Ändra" i nedre högra delen.

Efter det är det lite svårt att missa vad du ska göra därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in